۰ نفر

در جلسه علنی روز سه شنبه شورای شهر تهران مطرح شد:

ادامه درگیری عضو شورای شهر با معاون شهردار تهران/ رو دست خوردن شورای شهر با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان

۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۳۳
کد خبر: 297377
ادامه درگیری عضو شورای شهر با معاون شهردار تهران/ رو دست خوردن شورای شهر با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان

هشتادو سومین جلسه شورای شهر تهران برگزار شد.

 اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ محسن هاشمی در ابتدای جلسه با اشاره به بازنشستگی شهردار تهران در جمع خبرنگاران گفت:برآورد قبلی شورای شهر تهران، امکان تداوم خدمت محمد علی افشانی بوده است اما با توجه به مصوبه اخیر مجلس، در صورت ابهام وزارت کشور، از ابزارهای قانونی نظیر استفساریه از مجلس شورای اسلامی استفاده خواهیم کرد .

همچنین  شهربانو امانی،عضو شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت نوع دفع پسماند پزشکی گفت:بر روی اغلب زباله های بیمارستانی که به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تحویل داده می شود هیچ یک از اقدامات لازم برای رفع آلودگی، نظیر اتوکلاو انجام نمی شود.

وی ادامه داد:از این خطرناکتر آن است که متاسفانه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران معتقد است که برخی از مراکز درمانی برای آنکه هزینه دفع این پسماندها را به شهرداری تهران پرداخت نکنند به صورت مخفیانه زباله های ویژه بیمارستانی را در سطل های زباله شهری رها می کنند.

تولید روزانه ۱۰۸تن زباله بیمارستانی در تهران/رها شدن زباله‌های عفونی در سطح شهر

زهرا صدراعظم نوری،عضو شورای شهر تهران،نیز در ارتباط با آلودگی ناشی از زباله‌های بیمارستانی تذکر داد و تاکید کرد:مراکز درمانی که روزانه محل رجوع هزاران بیمار و دردمند این شهر هستند مبادرت به تولید دهها تن زباله پزشکی نموده که با سرنوشتی نامعلوم در دامان طبیعت رها شده است.

وی ادامه داد:آمار دقیقی از میزان تولید پسماند پزشکی در اختیار نیست ولیکن براساس آمارتقریبی ارائه شده توسط روزانه 115 تن پسماند پزشکی در استان تهران تولید میشود که سهم شهر تهران 107 تن است که از حدود 7 هزار مرکز درمانی اعم از بیمارستان، مطب، آزمایشگاه و مراکز مشابه جمعآوری میشود.

به گفته نوری؛مطابق ماده 7 قانون مدیریت پسماند، مدیریت کلیه پسماندهای صنعتی و ویژه که شامل پسماندهای بیمارستانی نیز میشود به عهده تولیدکننده است و تنها در صورت تبدیل به پسماند عادی به شهرداریها واگذار خواهد شد. از

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد:بر اساس ماده 13 همان قانون مخلوط کردن پسماند پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش و بازیافت آنها در محیط ممنوع است. از 107 تن زباله، تنها 78تن، آن هم فقط به تعداد 1553 مرکز از 7 هزار مرکز درمانی توسط شهرداری دریافت و به مراکز دفن بهداشتی منتقل میشود و ما بقی به دلیل عدم تعهد تولیدکنندگان نسبت به سلامت جامعه، عدم انعقاد قرارداد با شهرداری و فرار از پرداخت تـعرفه جـمعآوری و دفن بـهداشتی ، با پسماند عادی مخلوط و در سطح شهر رها می‌شوند.

ایرانی‌ها یک سوم اقشار کم‌درآمد کشورهای توسعه یافته شانس خانه‌دار شدن دارند

مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه رشد نسبت شاخص قیمت خانه به درآمد، طی سه دهه گذشته درایران سرسام آور بوده است و این شاخص در نیمه نخست سال جاری رشد زیادی داشته است

وی ادامه داد:این رشد به گونه ای است که دسترسی اقشار مختلف به مسکن را به امری کاملا نابرابر بدل شده و بسیاری از اقشار طبقه متوسط وکم درآمد در تامین مسکن خود با مشکلاتی مواجه شده اند.

به گفته فراهانی؛ رشد نسبت شاخص قیمت خانه به درآمد، در مورد اقشار بسیار کم درآمد ایران به عددی بالای 30 رسیده که بیش از 3برابر کشورهای توسعه یافته است، به عبارت بهتر اقشار کم درآمد ایران یک سوم اقشار کم درآمد کشورهای توسعه یافته شانس خانه دار شدن دارند و حل این مساله نیازمند مداخله دولت با همکاری شهرداری ها برای تامین مسکن با استفاده از سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی است.

تنها ۸ دستگاه از ۶۳ اتوبوس برقی در تهران فعال هستند

افشین حبیب‌زاده،عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار کرد:با توجه به کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از تعداد 63 دستگاه اتوبوس برقی این پایانه تنها 8 دستگاه اتوبوس فعال است.

وی ادامه داد:تعداد 55 دستگاه اتوبوس علیرغم نداشتن هیچگونه نقص فنی، بیش از یک سال است که در محوطه پایانه پارک شده و از آنها هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و دلایلی نظیر عدم ظرفیت برق موجود و عدم احیای خطوط دیگر در این رابطه عنوان می‌شود.

قرار نیست در خصوص شهرداری تهران به به و چه چه کنیم

محمد علیخانی،رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با انتقاد از عملکرد معاونت حمل و نقل شهرداری تهران،اظهار کرد:معاونت حمل و نقل و ترافیک حتی یک ریال از درآمدهایش را به خزانه واگذار نکرده است.قرار نیست در خصوص شهرداری به به و چه چه کنیم.

وی با اشاره به گزارش عملکرد شورا نیز گفت: گزارش عملکرد شورای نهایی شده است و روسای کمیسیون ها هر کدام یک یادداشت دادند اما یادداشت من سانسور شدند.اگر این ادامه پیدا کند من یک نشست خبری خواهم گذاشت و موضوع را به خبرنگاران مطرح خواهم کرد.اعضای شورا نباید اظهارات هم را سانسور کنند هیچ کدام از اعضا نسبت به بقیه نماینده‌تر نیستند.

برخوردهای دوگانه و دروغگویی شهرداری تهران ما را مستاصل کرده است

حسن خلیل‌آبادی، دیگر عضو شورا نیز با اشاره به خشک شدن چشمه علی گفت:مسئولان مترو پیش‌بینی کردند عبور ادامه خط ۶ از آن منطقه به چشمه علی، ابن بابویه، برج طغرل و دژ رشکان لطمه خواهد زد و طبق مطالعات و بررسی های کارشناسان مترو، اذعان کردند حضور دستگاه‌های حفاری سبب ضربه زدن به چشم علی و دیگر میراث تاریخی منطقه می‌شود.

وی ادامه داد:در آن زمان تصاویری را مبنی بر پر آب بودن چشمه علی شهر ری به نمایش گذاشتند و عنوان کردند به سبب آسیب زدن آب به دستگاه‌ها چشمه را با پمپ تخلیه کرده‌اند.

به گفته خلیل آبادی پس از تذکرات مکرر کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، ری و تجریش، مسئولان مترو وعده دادند نهایتا تا ۱۵ تیرماه آب به چشمه علی بازخواهد گشت؛ اواخر تیرماه شاهد بازگشت مقدار کمی از آب به چشمه بودیم که این مساله را با شادمانی و ساز و دهل خبر دادند و تصاویری را برای شما ارسال کردند.

رییس شورای شهرستان ری گفت:قریب به یک هفته است که آب چشمه‌علی کاملاً قطع شده و از همه بدتر آنکه مدیر محترم مترو در مصاحبه‌ای اعلام کرده است خشکی چشمه علی با مترو ارتباطی ندارد.برخوردهای دوگانه و دروغگویی ها ما را مستأصل کرده است.

همچنین در این جلسه یک فوریت الزام شهرداری تهران به کاهش هزینه ها و رعایت الگوی مصرف با ٢٠ رای و یک مخالف، یک فوریت الزام شهرداری تهران به برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای بستر سازی و احیاء زیست شبانه " و نیز یک فوریت طرح" الزام شهرداری تهران به تدوین سند تعیین فعالیت های مجاز به استقرار در پهنه کار و فعالیت  ( S) و پهنه مختلط (M) و همچنین ساماندهی مال ها و مجتمع های چند منظوره، به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.