۰ نفر

توضیح افشانی در مورد بدهی‌های شهرداری تهران

۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۲۳
کد خبر: 291235
توضیح افشانی در مورد بدهی‌های شهرداری تهران

شهردار تهران با انتقاد از تعریف پروژه‌های عمرانی متعدد در پایتخت طی سال‌های گذشته گفت: عده‌ای به دلیل علاقه به کلنگ‌زنی و قرارگرفتن مقابل دوربین پروژه‌های متعددی در شهر آغاز کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید محمدعلی افشانی روز سه شنبه در آیین افتتاح ۵۰ پروژه عمرانی منطقه ۹ تهران افزود: همین امر موجب شد پروژه ای که اتمام آن دو سال زمان نیاز دارد ۱۰ سال طول بکشد.

او با بیان اینکه منابع مردم در این وضعیت تلف می شود گفت: باید متناسب با دارایی و منابع پروژه پیش بینی و تعریف کرد نه اینکه به اصرار دیگران و اینکه بیان کنیم ما پروژه ای را آغاز کردیم، طرح تعریف کنیم.

تقسیم منابع شهر در حوزه وظایف دیگران

افشانی در ادامه با بیان اینکه فلسفه وجودی شهرداری خدمت به مردم است گفت: باید توجه داشت شهرداری ابتدا به وظایف اصلی و ذاتی خود بپردازد.

او تصریح کرد: متاسفانه در گذشته منابع محدود شهرداری در حوزه وظایف دیگران تقسیم ‌و همین امر موجب شد این دستگاه ها پاسخگوی وظایف خود نباشند.

ننگ بر مدیری که با تخلف مماشات کند

شهردار تهران در ادامه حل مشکلات شهر و اداره بهتر آن را در گرو مشارکت مردم دانست و گفت: زمانی مردم به ما اعتماد خواهند داشت که احساس کنند منابعی که در اختیار مدیریت شهری قرار می دهند درست هزینه می شود و فساد در سیستم وجود ندارد.

وی با اشاره به نامه امیرالمومنین به مالک اشتر اظهارداشت: گاهی اوقات عده ای حیثیت و اعتبار یک سازمات را می برند و ننگ است بر مدیری که زیرمجموعه اش دارای تخلف باشد و مماشات کند.

افشانی با اشاره به اینکه در جلسه کارکنان و مدیران شهرداری به همه شما یک نهج البلاغه هدیه دادم و خواستم پیش از شروع هفته کاری یک صفحه از آن را بخوانید افزود: مبنای عمل ما باید نامه امیرالمومنین به مالک اشتر باشد.

به گفته او هیچ منشور مدیریتی کامل تر و جامع تر از این نامه نیست.

زمان صدور پروانه مشخص می‌شود

شهردار تهران در ادامه با اشاره به ضرورت تحقق شهر هوشمند به منظور شفاف سازی و کاهش فساد گفت: باید تلاش کنیم با هوشمند سازی کسی به شهرداری مراجعه نکند.

او افزود: صدور پروانه را زمان دار خواهم کرد تا روند بررسی برای صدور پروانه از روز نخست تا روزی که به دست مردم برسد مشخص شود.

افشانی اضافه کرد: با این اقدام رایزنی ها برای کاهش یا افزایش هزینه نیز حذف خواهد شد.

میدانم مقابل شفافیت مقاومت خواهد شد

او گفت: می دانم انجام این اقدامات برای مقابله با فساد زمان می برد و در برابر آن مقاومت زیادی می شود زیرا منافع عده زیادی به خطر خواهد افتاد.

افشانی گفت: مردم نیز موضوعات و مسائل را به صورت مستند اعلام کنند نه اینکه در تاکسی و اتوبوس راجع به آن صحبت کنند و من به عنوان شهردار از آن بی خبر باشم.

او با بیان اینکه مردم از ما آگاه تر هستند اضافه کرد: در یک فضای سالم مهمترین ناظر ما مردم هستند.

هزینه اتلاف وقت مردم

افشانی همچنین با بیان اینکه هوشمندسازی به کاهش اتلاف زمان و بهبود ارائه خدمات کمک می کند گفت: با هوشمندسازی می توان از اتلاف زمان که هیچگاه قیمت گذاری نشده نیز جلوگیری کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران گفت: ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از این بدهی مربوط به سیستم بانکی است.

افشانی خاطرنشان کرد: سود معوقات این وام ها بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان در ماه است؛ بدین معنا که سالانه سه هزار میلیارد تومان به بدهی بانکی افزوده می شود در حالی که بودجه شهرداری تهران ۱۷ هزار میلیارد تومان است.

شهردار تهران یادآور شد:با این منابع امکان اجرای پروژه های متعدد نیست.

او در عین حال گفت: اقتصاد تهران بزرگ است به طوری که ۲۵ درصد اقتصاد ایران در تهران قرار دارد و اگر زمینه مشارکت مردم را فراهم آوریم نباید نگران بود.