۰ نفر

شتاب در اجرای مصوبه عدم به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۱۰
کد خبر: 289648
شتاب در اجرای مصوبه عدم به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران

هنوز مصوبه مجلس در خصوص منع به کارگیری بازنشستگان به تأیید شورای نگهبان نرسیده که در شهرداری جابجایی این مدیران آغاز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، هفته گذشته مجلس پس از حاشیه های بسیار طرح منع به کارگیری بازنشستگان را مصوب کرد. همزمان با این مصوبه، لیستی از مدیران بازنشسته شهرداری تهران تهیه شد که به نظر می آید از روز گذشته براساس این لیست تغییر و تحولاتی در مدیران شهرداری در حال انجام است. به نظر می آید اجرای شتاب زده این مصوبه می تواند چالش هایی را برای شهرداری ایجاد کند.

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا این مصوبه تبدیل به قانون نشده است و شهرداری در حال اجرای آن است، می گوید: یکی از محورهایی که برای شهردار تهران دارای اهمیت است توجه به نیروی کار جوان و نخبه است و با توجه به تقاضای کار و جمعیت جوانی که در کشور وجود دارد، روند جایگزینی آغاز شده است اما باید مصوبه مجلس مراحل اداری خود را طی کند و در زمان خود اجرایی شود.

وی افزود: یکی از محورهای سیاست گذاری شهرداری تهران کاهش تدریجی حضور بازنشستگان و جایگزینی نیروی جوان تر است.

اجرای قانون نیاز به دستورالعمل اجرایی دارد

مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ضمن استقبال از مصوبه مجلس در خصوص منع به کارگیری بازنشستگان گفت: همه ما می دانیم برای اجرای قوانین نیاز به طی کردن روندی مشخص است. مصوبات مجلس به شکل مصوبه قابلیت اجرایی ندارند بلکه باید پس از تأیید نهایی از سوی مجلس به دولت ابلاغ شوند و دولت نیز آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی برای آن را تهیه و تدوین کند. این قانون نیز پس از طی مراحل فوق باید توسط معاون عمرانی وزیر کشور به شهرداری ها ابلاغ شود و پس از آن شهرداری ها براساس همان دستورالعمل های اجرایی مصوبه منع به کارگیری بازنشستگان را اجرایی کنند.

وی افزود: همین روال منطقی باعث می شود قوانین با آرامش بیشتری اجرایی شوند و رویکرد هیجانی نسبت به اجرای قوانین وجود نداشته باشد.

فراهانی با تأکید بر اینکه شهر موجودی زنده است و هر تغییر و تحول در آن باید با دقت و هوشیاری بالایی صورت گیرد، گفت: تغییرات در مدیران باید متناسب با بدنه، قطعی و تدریجی انجام شود.

مجلس استثناها را حذف کند

عضو دیگر شورای شهر تهران نیز معتقد است: مصوبه مجلس آثار و پیامدهای بسیار خوبی خواهد داشت و باید به جوانان بها و میدان داد.

به گفته محمود میرلوحی در این طرح تبعیض ها و استثناهایی وجود دارد که باید برای کارآمدشدن آن، این استثناها حذف شود.

افشانی نمی تواند تغییرات را به مصوبه مجلس ربط دهد

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهر تهران نیز در این رابطه گفت: هنوز قانون منع به کارگیری بازنشستگان به تأیید نرسیده است. افشانی می تواند نیروهای خود را از میان بازنشستگان انتخاب نکند همانطور که اگر من هم به جای او بودم به این گستردگی از مدیران بازنشسته استفاده نمی کردم. شهردار تهران در تغییرات اختیار تام دارد اما در حال حاضر نمی تواند به استناد این قانون، مدیران را تغییر دهد.

به گزارش مهر محمد علی افشانی شهردار تهران پنج شنبه هفته گذشته لیست مدیران بازنشسته شهرداری تهران را تهیه و دو روز پیش آن را به هیئت رئیسه شورای شهر ارائه کرد که شورا در حال ارزیابی و بازبینی لیست ارائه شده است.