۰ نفر

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران :

نهضت احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده باید در کشور شکل بگیرد

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۰۹
کد خبر: 282820
نهضت احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده باید در کشور شکل بگیرد

جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با موضوع رویکردها و سیاست های دولت و مدیریت شهری در خصوص احیاء و نوسازی بافت های فرسوده با حضور نمایندگان دولت،رییس و اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری تهران با حضورمسئولین دستگاه ها و نهادهای اصلی و موثر در حوزه احیا، نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده از جمله ترکان نماینده رییس جمهور، ایزدی و عشایری معاونین مربوطه وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بافت های فرسوده و مسئولین شهرداری تهران اعم از شهردار و مدیرعامل سازمان نوسازی و پیروزحناچی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران و همچنین رییس واعضای شورای شهر تهران از کمیسیون های تخصصی برگزار شد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص این جلسه گفت: کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بدلیل اهمیت احیا و نوسازی بافت های فرسوده  و با توجه به اینکه موضوع احیا بافت های فرسوده یکی از اولویت های اصلی دولت و مدیریت شهری است و با توجه به اینکه شهرها و کلانشهرهای ما بویژه تهران در معرض آسیب های جدی ناشی از ناایمن بودن هستند که قسمت قابل توجهی از این ناایمنی به مجموعه گسترده بافت های فرسوده شهری برمیگردد پس از تشکیل جلسات متعدد در خصوص بافت های فرسوده اقدام به برگزاری این جلسه نمود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه مذکور اظهارداشت: در این جلسه ما توانستیم به یک گفتمان نسبتا واحدی در خصوص شیوه مداخله در احیا و نوسازی بافت های فرسوده برسیم و آن شیوه هم قطعا طرح ملی بازآفرینی شهری است.

40 درصد از 3268 هکتار بافت فرسوده شهر تهران نوسازی شده است 

این عضو شورای شهر تهران افزود: این شیوه، هم مصوبه دولت را دارد و هم در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است و سازوکار ساختار سازمانی این طرح تحت عنوان "ستاد ملی بازآفرینی شهری" در کشور شکل گرفته است که رییس آن در سطح کشور رییس جمهورو دبیر این ستاد وزیر راه و شهرسازی است همچنین رییس این ستاد در شهر تهران شهردار تهران بوده و همه مسئولین دولتی مرتبط نیز در در کمیته های تخصصی ستاد حضور دارند. 

سالاری با اشاره به گزارش سازمان نوسازی شهرداری تهران در جلسه بیان کرد: در این گزارش آمده که به موجب رویکردها و مدل های نوسازی تک یا چند پارسل و یا تجمیعی نهایتا حدود 40 درصد از 3268 هکتار بافت فرسوده شهر تهران نوسازی شده است که این نوسازی ها نیز بصورت پراکنده در سطح شهر و در حدود 190 محله ای که دارای بافت فرسوده هستند صورت گرفته است .

وی ادامه داد: اما باید گفت که در فرایند این نوسازی ها ما شاهد توانمند سازی اقتصادی و اجتماعی مردم محلات نبوده ایم و توسعه زیرساخت ها چه در حوزه زیربنایی و چه در حوزه روبنایی یعنی ایجاد پروژه های محرک توسعه و ایجاد پارک ها و فرهنگسراها و ... در این محلات به تناسب شکل نگرفته است.

سالاری تاکید کرد: هرچند این مدل نوسازی به لحاظ ایمنی یک مقاومت نسبی در مقابل بروز زلزله برای محلات داشته است و خطرات جانی ناشی از بروز زلزله را کاهش می دهد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: گزارش شهرداری تهران نشان می دهد که بسته های تشویقی شهرداری در خصوص عدم اخذ عوارض در فرایند صدور پروانه و همچنین ارائه بسته های تشویقی در روند احیا و نوسازی بافت های فرسوده بسیار تاثیرگذار بود است.

احیا و نوسازی بافت های فرسوده باید تبدیل به یک جریان شود

وی در خصوص برایند این جلسه گفت: اگر دولت هم به تعهدات خود در خصوص ارائه تسهیلات و بسته های تشویقی عمل کند و هم به توسعه زیرساخت ها و تاسیسات خدماتی در سطح شهرها و هم به توسعه خدمات عمومی روبنایی مثل فضاهای سبز، مراکز درمانی و آموزشی و هم در حوزه نرم افزاری مثل آموزش، ارتقا آگاهی و تقویت میزان مشارکت شهروندان و تبدیل آن به یک جریان سازی به نحوی که این موضوع به یکی دغدغه عموم تبدیل و در سطح جامعه نهادینه شودکمک کند قطعا احیا و نوسازی بافت های فرسوده سرعت چشمگیری خواهد گرفت.

سالاری تاکید کرد که احیا و نوسازی بافت های فرسوده باید به یک نهضت در سطح کشور تبدیل شود.

این عضو شورای شهر تهران بیان کرد:اما  متاسفانه گزارش هانشان می دهد که دولت های گذشته و فعلی در ارائه بسته های تشویقی و انجام تعهدات خود کارنامه خوبی نداشته اند و مطالبه ما و همکارانمان در شورا این است که دولت به وعده های خود هم در ارائه بسته های تشویقی نقدی اعم از وام های دراز مدت و هم در واگذاری انشعابات مختلف در فرایند احیا بافت های فرسوده مشارکت داشته باشد و در حوزه توسعه زیر ساخت ها و خدمات عمومی هم به تعهدات خود عمل کند.

وی با اشاره به یکی از نقاط برجسته طرح ملی بازآفرینی شهری تصریح کرد: در این طرح هم مدل مداخله در سطح راهبردی مشخص شده و هم اینکه سازوکار ساختار سازمانی آن تحت عنوان ستاد بازآفرینی مشخص است و تمامی دستگاه ها و نهادهای ذی مدخل هم در دولت و هم در مدیریت شهری مشخص شده اند.

سالاری ادامه داد: در این طرح سهم شهرداری در ارائه خدمات 30 درصد، سهم بخش خصوصی 39 درصد و سهم دولت 31 درصد تعیین شده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود:  اگر همه ارکان ستاد بازآفرینی شهری و در راس آن دولت به وعده های خود عمل کنند، با توجه به رویکردی که شهرداری تهران دارد و همیشه در این خصوص پیشتاز بوده و اکنون هم این موضوع در اولویت شورای پنجم و شهردار تهران و بخصوص کمیسیون شهرسازی و معماری شورا است، من فکر می کنم که در تحقق این طرح مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

بازآفرینی شهری نمی تواند بصورت یک نسخه واحد برای تمام محلات شهر تهران اجرا شود

وی همچنین اظهارداشت: البته همانطور که دوستان اذعان کردند قطعا موضوع بازآفرینی شهری نمی تواند بصورت یک نسخه واحد برای تمام محلات شهر تهران و یا سایر شهر ها تجویز شود و حتما می بایست شکل گیری بلوک های شهر ،محلات و نوع ساخت و سازهایی که در هر محله انجام شده و حتی فرهنگ شهرنشینی که در آنجا حاکم است مورد توجه قرار گیرد و مدل هایی متناسب با توسعه محلات به عنوان برنامه عملیاتی تدوین شود.

سالاری در ادامه به موضوع اشاره کرد که  ممکن است لازم باشد که در برخی از محلات شهر تهران بارگذاری هایی از جنس مجتمع های تجاری، هتل و ... یعنی بارگذاری هایی از جنس بارگذاری هایی که در شمال شهر تهران شکل می گیرد ایجاد شود چون این امر موجب می شود مشکل اساسی که در حوزه تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه است رفع شود و یا ارزش افزوده ای بافت های فرسوده بخشیده شود.

وی ادامه داد: به موجب همین مبانی نظری در برخی از محلات دارای بافت فرسوده می شود یکسری بارگذاری های از جنس تفرجگاهی، بازارهای تجارت جهانی و ساختمان های بزرگ مقیاس بابت تامین خدمات مورد نیاز آن محلات و مناطق و جذب سرمایه های بلاتکلیف ایجاد کرد.

سالاری در پایان اذعان داشت: شهرداری تهران هم باید رویکرد خود را نسبت به گذشته تغییر دهد و بسته های تشویقی و یا اهمال کاری هایی که در عدم رعایت مفاد طرح تفصیلی و طرح جامع و مقررات شهرسازی و معماری در مناطق برخوردار شهر داشته و ما شاهد شکل گیری مجموعه قابل توجهی از برج باغ ها و مال هاو... در آنجا بودیم را کاهش و یاحذف کند و بجای آن ارائه بسته های تشویقی و ایجاد زیرساخت در مناطق کم برخوردار و دارای بافت فرسوده را افزایش دهد.