۰ نفر

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران:

۲۰درصد واحدهای صنعتی تهران غیرفعال است/ اختصاص ۶۰درصد بودجه عمرانی استان تهران

۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹
کد خبر: 281440
۲۰درصد واحدهای صنعتی تهران غیرفعال است/ اختصاص ۶۰درصد بودجه عمرانی استان تهران

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت:۲۰درصد واحدهای صنعتی پایتخت غیرفعال هستند. در عین حال ۱۳۵هزار واحد صنعتی بدون مجوز در تهران فعالیت می‌کردند که شناسایی شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، نعمت الله ترکی صبح روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در برخی از شهرستانهای تهران نرخ بیکاری زیر 7 درصد است.   در موضوع تولیدکالای ایرانی هم وضعیت خوبی داریم و تحریم ها اینقدر تاثیر گذاری در اقتصاد کشور ندارد و می توانیم خودکفا باشیم. در بازار ارز و پول بالای 1200 قلم کالا شامل ارز 4200 تومانی شدند و هیچ مشکلی ندارند و بیش از 9 میلیارد دلار ثبت سفارش شد.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که در بحث عرضه و تقاضا وقتی دچار مشکل شویم بازار کمی متشنج می شود. مردم باید مدیریت کنند تا برای نیاز خود از بازار تقاضا داشته باشند تا اتفاقات خوبی در نیمه دوم سال داشته باشم. ما برای تحریم ها سناریوهای مختلفی داریم و هیچ نگرانی نخواهیم داشت. به مردم می گویم که نگران نباشید و یاس و نا امیدی که برخی در فضای مجازی منتشر می کنند درست نیست.  

ترکی اضافه کرد: بودجه استان تهران را ببینید که اعتبار سال 97 و 96 سقف و رقم 2800 میلیارد تومانی است که اگر با تخصیص 50 درصدی در نظر بگیریم در سال 96 عدد 1500 میلیارد تومان بوده است.   در حالی که 5000 میلیارد تومان هم بودجه از سوی کشور به استان تهران تزریق شده است و این برای امسال هم تکرار می شود و در اشتغال و اقتصاد تهران تاثیر گذار است و ما نباید نگران باشیم. ما نباید بازی دشمن را موثر بدانیم و برای ما عادی شده است. امروز ایران می تواند پاسخگوی این چالش ها باشد.

880 خدمت در دستگاه های اجرایی تعریف شده است

به گفته او شفاف سازی بودجه مهمترین گام بود که اجرایی شد. امسال در سال 97 بودجه ریزی عملیاتی و عملکردی اتفاق خوبی است که شامل سلامت اداری و مصرف صحیح بودجه در خدمت های تعریف شده است. در حال حاضر880 خدمت برای دستگاه های اجرایی تعریف کردیم و این خدمات شفاف در اختیار مردم قرار می گیرد.  ما هم اکنون میزخدمت در دستگاه های اجرایی تعریف کردیم تا از این طریق حضوری و الکترونیکی رضایتمندی شهروندان را دنبال کنیم.

واردات تولید مشابه داخلی ممنوع است

وی ادامه داد: در حوزه ثبت سفارشات ارزی وزیر ارتباطات هم اقدامات خوبی انجام دادند و حدود 35 شرکت که ثبت نام کردند ارز دریافت کرده و واردات را انجام دهند. یعنی خروجی باید مشخص باشد که چه کالاهایی باید ارز 4200 تومانی دریافت کنند. 

ترکی با بیان اینکه 98 درصد دارو و اقلام دارویی در کشور تولید می شود و الباقی باید مشخص شود چه داروهایی است و برای آنها ارز دولتی تعلق بگیرد.، اظهار کرد: در استان تهران 17 هزار واحد صنعتی در تهران داریم و این یعنی تولیدات ایرانی فعال است. تعزیرات حکومتی هم ورود پیدا کرده تا در صورت بروز تخلف اقدام کنند.

70هزار  پروژه در دستور کار کشور قرار گرفته شده است

او با اشاره به چالش‌های شهر تهران گفت:ما در کشور 70 هزار پروژه در دستور کار داریم و باید اولویت بندی کنیم. در استان تهران هم این اتفاق افتاده است که باید اولویت بندی کنیم. شاید در تهران چالش هایی داشته باشیم اما باید اولویت بندی کرد. در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران 11 چالش اصلی در تهران داریم. اولین چالش آب است حالا چطور باید اولویت بندی کنیم؟ اگر قرار باشد پول عمرانی توزیع کنیم اول آب است. یا بحث حمل و نقل عمومی است که 3 میلیون نفر در تهران ایاب و ذهاب داریم برای همین کمربندی دوم و سوم تهران و حمل  نقل ریلی را در دستور کار و اولویت قراردادیم. 

ترکی ادامه داد: در موضوع ترافیک تهران و تصفیه خانه های شهری و روستایی هم سازمان مدیریت در اولویت کارهای خود قرارداده است. در سال 96 حدود 5 هزارمیلیارد تومان در این خصوص هزینه شده و 90 درصد هم بخش خصوصی وارد شده است. در سال 91 بیشتر روستاها با چالش بی آبی و آبرسانی با تانکر داشتیم که امروز روستاهای تهران مشکل آب شرب و چالش ندارند. در موضوع ساماندهی آبهای سطحی و بهداشت و درمان و سلامت هم به سرعت وارد شدیم. در سفر آقای روحانی نزدیک به 6 بیمارستان در ملارد و قدس و قرچک بهره برداری و افتتاح شده است. در موضوع نوسازی مدارس تهران در حال اجرای طرح ها هستیم و در بافت فرسوده و آلودگی هوا هم در ردیف چالش های تهران است که سازمان مدیریت پیگیر اجرای آنهاست.

او با بیان اینکه تثبیت قیمت ارز از سوی دولت کاربزرگی بوده است، با طرح این سوال که آیا خرید این تعداد سکه نیاز جامعه بود؟ گفت: باید این تنش ها رخ می داد و همه جای دنیا این تکان ها را شاهد هستیم. ما قرار است مقاومت و مقابله کنیم با تحریم ها و تبعاتی هم دارد. در حوزه بازار هم باید مذاکره کنیم و مشکلی است برطرف کنیم. باید قبول کنیم در کوتاه مدت امکان پذیر نیست اما برنامه داریم چون ما سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم. مثلا در پایان تیرماه برنامه عملیاتی را اجرایی خواهیم کرد.

220 هزار پرسنل اداری داریم

ترکی اظهار کرد: ما در استان تهران 220 هزار پرسنل اداری داریم که 106 هزار پست مصوب  و البقای قراردادی یا ساعتی هستند. اولویت ما در حوزه منابع انسانی ساماندهی است تا پست بلاتصدی نداشته باشیم اما در حال حاضر 47درصد برابر با 115هزار شغل بلاتصدی در استان تهران داریم. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان تهران در پاسخ به خبرنگاراقتصادآنلاین مبنی بر درگیری میان دولت و شهرداری بر سر حریم استان تهران و پرداخت هزینه پایتخت بودن از سوی دولت به شهرداری گفت: 

برای اولین بار در قانون برنامه ششم سازمان برنامه ملزم به تدوین برنامه آمایش سرزمینی شد. این یعنی برای آینده با فکر و برنامه بهتری جلو می رویم. در ورد اتفاقاتی که در تهران افتاده در حوزه کشاورزی از سال 94 تا 96 تقریبا 40 هزار هکتار از اراضی تهران تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرارگرفتند. امروز بالای 1500 هکتار گلخانه در تهران داریم این یعنی با برنامه جلو رفتیم و در سال یک میلیارد و 600 میلیون گل شاخه بریده در تهران تولید کنیم. به زودی پایانه صادرات گل و گیاه ایجاد می شود.برای نخستین بار تصفیه یک میلیارد متر مکعب فاضلاب در جنوب تهران و برخی نقاط پایتخت در حال اجرا است. در حوزه صنعت برای نخستین بار 56 واحد تولیدی صنعتی دانش بنیان در تهران داشتیم.  

وی ادامه داد: برای نخستین بار تصفیه یک میلیارد متر مکعب فاضلاب در جنوب تهران و برخی نقاط پایتخت در حال اجرا است. در حوزه صنعت برای نخستین بار 56 واحد تولیدی صنعتی دانش بنیان در تهران داشتیم. یکی از اقدامات خوب دولت از سال 94 دیگر دولت و شهرداری نداریم و تنش ها از بین رفت و جلسات مشترکی برگزار شده است. در موضوع آلودگی هوا و حریم تهران کارگروه های مشترکی ایجاد شده است. خبرنگار سوال کرد چرا دولت بدهی های شهرداری تهران را نمی دهد؟ ترکی گفت: چه بدهی دولت دارد؟ ما چالش های اساسی تهران را بسته بندی کردیم و در بحث حمل و نقل ریلی داریم با برنامه وارد می شویم. در قانون بودجه بعنوان خبرنگار درست مطالعه کنیم. مثلا دولت باید 100 میلیارد یا 20 میلیارد یارانه بلیط می داده حالا در همین برنامه اولویت حمل و نقل عمومی بوده است. شما می گوئید یارانه بلیط بدهید ما می گوئیم 10 برابر آن را به حمل و نقل تزریق کردیم. وقتی ما محلی برای توسعه حمل و نقل ریلی داریم شما باید پیگیری کنیم قانون اجرا شود. روزانه 3 میلیون شهروند می خواهند وارد تهران شوند و برگردند و این یعنی باید توسعه حمل و نقل داشته باشیم. 

70هزار واحد صنعتی در تهران داریم

او با اشاره به تعداد واحدهای صنعتی در شهر تهران گفت: 6 هزار واحد صنعتی در شهرک ها داشتیم و آمار فعال و غیرفعال ها دقیق نبود. در سال 97 تیم و گروهی را با همکاری شهرک صنعتی و سازمان مدیریت و صنعت معدن ایجاد کردیم که تا پایان تیرماه همه شناسنامه دار شوند. می گفتند 15 درصد واحدها غیرفعال هستند اما  باید به یقین برسیم. 

50 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران همچنین تاکید کرد: در موضوع اشتغال رسته تعیین کردیم. در حوزه مشاغل خانگی 50 میلیارد تومان تسهیلات برای استان تهران در نظر گرفتیم. دستگاه های اجرایی وبانک ها وارد شده و ارائه شد. اما در اشتغال عمومی از بانک ها گله مند بودیم که فقط 300 میلیارد تسهیلات پرداخت شد در حالی که باید بالای 2000 میلیارد پرداخت می شد. حالا قول دادند جبران کنند.

ترکی همچنین درباره آخرین وضعیت توسعه حمل ونقل ریلی در تهران گفت: در استان تهران 10 هزارخودرو سبک و سنگین می توانند تسهیلات نوسازی دریافت کنند که نرخ و سود 9 درصد است. در بخش موتور سیکلت ها با مشارکت بخش خصوصی وارد تولید موتور سیکلت برقی شدیم و 85 درصد منابع در قالب تسهیلات و نرخ 6 درصد عرضه می شود به شرطی که داخلی باشد. در بخش حمل و نقل ریلی مطالعات قطار حومه ای تهران- پردیس – دماوند انجام شده که 20 درصد سهم دولت و الباقی بخش خصوصی است. در قطار حومه ای تهران- پاکدشت هم ردیف اعتباری باز شده و به زودی اجرایی می شود. مترو تهران به فرودگاه امام خمینی 200 میلیارد تومان سال 91 به شهرداری تزریق کردیم. قطار حومه ای تهران- پروند هم در دست مطالعه داریم و قطار حومه ای تهران- بهارستان و شهر قدس هم مطالعات تمام شده و منابع هم پیش بینی شده است.

وی در مورد ساماندهی مشاغل و اصناف گفت: 135 هزار واحد صنفی فاقد پروانه در تهران فعال بودند که تا پایان برنامه ششم همه پیگیری و ساماندهی می شوتد. 

80 درصد اعتبارات سفرهای رئیس جمهور به استان تهران تخصیص داده شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: سقف 1500 میلیارد تومان برای مصوبات سفرهای ریاست جمهوری به استان تهران بود که 80 درصد اعتبارات آن تخصیص داده شده است و الباقی تا پایان سال تامین می شود.همچنین    ۱۸۰۰میلیارد تومان بودجه عمرانی استان تهران است که در سه ماهه اول ۶۰درصد آن اختصاص داده شده است.

اشتغال 132 هزار نفر در سال 97

او همچنین در ادامه نشست خبری اعلام کرد: 167 مجوز آژانس گردشگری در استان تهران داریم که بیش از 10 هزار نفر اشتغالزایی داشتیم. سال قبل در بخش اشتغال موفق بودیم و امسال 132 هزار فرصت شغلی در استان تهران خواهیم رسید.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به بودجه تخصیصی برای حمل ونقل عمومی شهر تهران گفت: ۷۳هزار میلیارد تومان در تبصره ماده ۱۸برای استفاده شهرداری‌ها در حوزه حمل و‌ نقل عمومی پیش بینی شده است، همچنین ۱۰۵میلیارد تومان از توسعه ملی برای بخش ترافیک است.

وی در پایان افزود: بودجه عمرانی استان تهران ۱۸۰۰میلیارد تومان است که در سه ماهه ۶۰درصد آن اختصاص داده شده است.