۰ نفر

مدیرعامل مترو تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

نیاز 10میلیارد تومانی مترو برای نصب محافظ سکو در هر ایستگاه/ خط3 مترو کمبود جدی پله‌برقی و آسانسور دارد

۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 280434
نیاز 10میلیارد تومانی مترو برای نصب محافظ سکو در هر ایستگاه/ خط3 مترو کمبود جدی پله‌برقی و آسانسور دارد

به گفته مدیرعامل متروی تهران برای نصب پی اس دی یا محافظ سکو برای هر ایستگاه 10میلیارد تومان بودجه نیاز است.

اقتصادآنلاین - فایزه مومنی؛ علی امام درباره آخرین وضعیت نصب درهای محافظ روی سکوها که اصطلاحا به آن ها پی اس دی گفته می‌شود به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: از سال گذشته که تعدادی از اعضای شورا این بحث را مطرح کردند، همکاران ما در شرکت بهره‌برداری این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که طبق آن مشخص شد که هزینه نصب برای هر ایستگاه (تهران 106ایستگاه مترو دارد) آن هم با قیمت ارز در سال گذشته حدود ده میلیارد تومان است که طبیعتا باید اعتبار خاصی برای این منظور در نظر گرفته شود. 

وی ادامه داد: این موضوع اعتبار سنگینی را می‌خواهد و مستلزم این است که شورای شهر تهران بودجه لازم را برای این بحث پیش بینی کند. در حال حاضر اعتبارمان در شرکت مترو برای تکمیل خطوط یک تا 5 حدود 9 میلیارد تومان است؛ آن هم در کنار همه کارهایی که باید برای مترو اعم از احداث پله برقی و آسانسور انجام دهیم، به همین نمی‌شود با این وضعیت اعتبارات انتظار داشت که نصب پی اس دی به سرعت انجام گیرد. 

امام همچنین درباره نصب آسانسور و پله‌برقی در ایستگاه‌های مترو نیز اظهار کرد: در بعضی از موارد امکان احداث آسانسور به خاطر عدم تملک ملک مورد نیاز وجود نداشته است. تملک‌ها در شهر تهران هزینه‌های زیادی دارد که متولی آن سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران است که باید اعتبارات سالانه پیش بینی شود. آن هم می‌دانم در این بخش هم محدودیت‌های جدی وجود دارد. 

مدیرعامل مترو اضافه کرد: بحث برگزاری مناقصه برای تامین آسانسورهای خط سه را در سال جاری در برنامه داریم. اگر بتوانیم اعتبارش را با کمک اداره کل بودجه و شورای اسلامی شهر تهران تامین می‌کنیم. خط 3از لحاظ کمبود آسانسور و پله‌برقی جدی‌ترین نواقص را دارد و باید اقدامات عاجلی صورت گیرد. 

امام درباره مشکلات مالی متروی تهران نیز اظهار کرد: من قصد صحبت ناامیدانه ندارم اما واقعیتی وجود دارد  و آن هم این است که مترو گرانترین مد حمل و نقلی عمومی در دنیا است و به خاطر همین هم در همه کلانشهرهای دنیا لزوما از مترو استفاده نشده است. در ضرورت وجود مترو شکی نیست اما وقتی سراغ یک مدل حمل و نقلی مشخص می رویم بالاخره باید منابع آن را هم پیش‌بینی کنیم. 

وی اضافه کرد: ساخت واگن و پایانه‌های مترو به قیمت سال گذشته کیلومتری بین 220 تا 250میلیارد تومان هزینه دارد که طبیعتا باید در اعتبارات در نظر بگیریم. کما اینکه در سنوات اخیر خصوصا آن سهم 50درصدی دولت به قدری ناچیز بوده که در واقع نمی‌توانستیم کار خاصی بکنیم. بیش از سه دهه است که در حال ساخت مترو تهران  هستیم اما هنوز راه درازی برای تکمیلش داریم.  

به گفته مدیرعامل مترو دولت به عنوان متولی تامین 50درصد از هزینه‌های زیرساخت مترو در این زمینه نتوانسته سهم تعهدات خودش را انجام بدهد. رقم‌هایی که در بودجه سنواتی هر سال گذاشته می‌شود ناچیز است و اصلا جوابگوی کار جدی در این زمینه نیست. 

او درباره آخرین وضعیت تکمیل خط 7متروی تهران نیز گفت: خط7 مترو، حدود 6کیلومتر و با 5 ایستگاه در حال گرفتن تست گرم مسیراست. به مدیر ارشد شهرداری تهران برای افتتاح این بخش از خط در طی روزه‌های آینده اعلام آمادگی کردیم. 

امام اظهار کرد: اعلام کردیم که خط 6 با ده کیلومتر و 4 ایستگاه حد فاصل دولت آباد تا امام حسین به بهره‌برداری خواهیم رساند اما دبه دلیل تخصیص داده نشدن منابع مالی زمان را از دست دادیم و از این جهت نگران هستیم. همچنین برای پایانه خط سه نیز در حال تهیه اسناد برای برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار هستیم.