۰ نفر

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

کاهش 30درصدی درآمد شهرداری از محل فروش طرح ترافیک/ استقرار پلیس در معابری که اقدام به مخدوش کردن پلاک می‌شود

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 279626
کاهش 30درصدی درآمد شهرداری از محل فروش طرح ترافیک/ استقرار پلیس در معابری که اقدام به مخدوش کردن پلاک می‌شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از استقرار پلیس در معابری که برخی از شهروندان اقدام به مخدوش کردن پلاک می‌کنند، خبر داد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محسن پورسیدآقایی در واکنش به این انتقاد که تعطیلی مدارس و ماه رمضان باعث کاهش ترافیک شده نه طرح ترافیک جدید به اقتصادآنلاین گفت: اولا دانشگاه علم صنعت گزارش داده که کاهش ترافیک ناشی از طرح ترافیک جدید بوده و دوما اینکه گفته شد که ما یک تاثیر اولیه را گزارش دهیم و ما فقط هفته اول را با هفته سوم مقایسه کردیم که در نتیجه آن 43 درصد طول ازدحام ترافیک معابر کاهش پیدا کرده است؛ نگفتیم تمام سال این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: این دو هفته ماه رمضان یا تعطیلی مدرسه نبود و شرایط آب و هوایی تغییر شگرفی نداشته است. دانشگاه  مقایسه علمی را رعایت کرده و  محدوده زوج و فرد و کل شهر بر روی نمودار آورده شده است. بعضی روزها ترافیک یک درصد کمتر یا بیشتر شده که در رفتار ترافیکی شهر معنی دار نیست.

پورسیدآقایی درباره مشکل سامانه ثبت‌نام طرح ترافیک نیز اظهار کرد: ما گزارشی از مشکلات سامانه نداریم. به جز چند روز اولی که ثبت نام ها شروع شده بود و مردم با نحوه ورود به سامانه آشنا نبودند و یا به دلیل افزایش امنیتی سیستم‌های IT که کوچکترین اختلالات را همیشه بی‌جواب می‌گذارد، مشکلاتی ایجاد شد اما بعد از اینکه مردم با نحوه کار با سامانه آشنا شدند و شرایط سیستم خود را برای ثبت‌نام مهیا کردند، اتصال برقرار شد.

وی ادامه داد: بیش از 250 هزار خودرو در سامانه ثبت شده است. ما هر روز برای شهروندان صورت حساب میفرستیم. اگر هزار تومان بیشتر برداشته می‌شد همه  سر ما می‌ریختند که چرا بیشتر برداشت شد! اگر سامانه‌ای مشکل داشت دائما برای شهروندان صورت حساب فرستاده نمی‌شد و یا مشکلی به وجود می‌آمد اما هیچ اعتراضی نداشتیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که درآمد شهرداری از محل طرح ترافیک چقدر کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: فعلا پیش‌بینی‌مان این است که درآمد وصولی مان نسبت به سال 96 حدود 30 درصد کاهش داشته باشد.سال گذشته روزانه 20هزار سهمیه می‌گذاشتیم که 11هزار نفر می‌خریدند.امسال متوسط 26هزار نفر روزانه طرح می‌خرند اما مبلغ در گذشته حدودا 40 هزار تومان بود که در حال حاضر حدود 19هزار تومان است. البته مطالباتی هم از مردم داریم. باید کم کم میان شهروندان فرهنگ‌سازی شود که عدم ثبت نام و واریز وجه باعث می‌شود علاوه بر پرداخت مضاعف، جریمه نیز می‌شوند.

پورسیدآقایی درباره افزایش افراد پیاده برای پوشش ورود متخلفان به محدوده طرح ترافیک، گفت: کسانی می‌گویند اضافه شده باید دلیل بیاورند. در تمام معابر و به ویژه مکان‌هایی که مخدوش‌سازی پلاک انجام می‌شد پلیس نیرو گذاشته است و در واقع تعداد این افراد کاهش پیدا کرده است. ضمنا چون قیمت برای ورود به طرح ترافیک کاهش پیدا کرده انگیزه تخلف کمتر است چون اگر کسی می خواهد ده صبح وارد طرح شود باید 13 هزار و 400 تومان پول دهد و در نتیجه صرف نمی‌کند که 5یا 10هزار تومن به افراد پیاده بدهد.در سال‌های گذشته چون قیمت طرح 40هزار تومان بود، 5هزار تومان برای رد شدن از محدوده مبلغ مناسبی بود. این در حالی است که بعضی می‌گفتند اگر جریمه شویم باید 20تومان دهیم، در نتیجه طرح 40هزار تومانی نمی‌خریدند.  

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره پاک کردن جریمه ورود به طرح ترافیک از سوی بعضی ارگان‌ها گفت: دیگر نمی‌توانند جریمه‌هایشان را پاک کنند زیرا بدهی هر خودرو ثبت می‌شود. طبق راهکار قانونی مصوبه شهرداری مکلف است بدهی را به مالک براساس آخرین آدرسی که راهور دارد ابلاغ کند و اگر مالک ظرف مهلتی اعتراض نکرد قطعی تلقی می شود.

وی ادامه داد:  مثل اسناد لازم الوصول حق داریم حکم بگیریم و وصول کنیم.دستگاه‌های دولتی دیگر جای فرار ندارند چون می‌دانند هرچقدر بدهی‌شان را ندهند، زیاد می‌شود و در نهایت ما می‌توانیم آن را وصول کنیم.