۰ نفر

کلنگ زنی بدون مجوز پلاسکو

سرانجام گود برج میلاد در انتظار ساختمان پلاسکو

۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۶
کد خبر: 278933
سرانجام گود برج میلاد در انتظار ساختمان پلاسکو

سخنگوی شورای شهر تهران گفت : مالک پلاسکو مجوزهای لازم را برای احداث بنای جدید نگرفته است و درصورت آغاز پروژه به زودی متوقف می شود .

به گزارش اقتصادآنلاین، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص این که آیا شورای شهر  اطلاع دارد که صبح دیروز همزمان با عید سعید فطر، کلنگ ساختمان جدید پلاسکو به زمین خواهد خورد یا خیر،  گفت: بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، احداث هر بنایی نیاز به پروانه ساخت دارد، بنابراین آغاز عملیات اجرایی بازسازی پلاسکو نیز نیازمند پروانه ساخت است و فعالیت اجرایی ساختمانی که مجوز ندارد، چگونه می‌خواهد آغاز شود؟

وی ادامه داد: این موضوع که هر چه زودتر باید این ساختمان تعیین تکلیف و کار احداث آن آغاز شود، درست است، اما نه بر خلاف قانون و بدون اخذ مجوزهای لازم. در حال حاضر، دلیل تأخیر در احداث این بنا، اختلاف‌نظری است که در خصوص مسائل کالبدی آن وجود دارد. اگر مالک بخواهد دقیقا بر اساس طرح تفصیلی ساخت و ساز کند، می‌تواند مجوزهایش را از شهرداری بگیرد، اما در حال حاضر مالک بیش از آن که در طرح تفصیلی برای این زمین پیش بینی شده، درخواست بارگذاری دارد تا به متراژ ساختمان قبلی نزدیک شود. این درخواست باید در کمسیون ماده ۵ مطرح شود و بعد از بررسی در این کمیسیون در صورت موافقت پروانه ساخت صادر شود. همچنین سازمان‌های دیگری از جمله میراث فرهنگی نیز نکاتی در این رابطه دارد که باید آنها نیز مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به این که پروژه‌های نیمه‌کاره زیادی در سطح شهر مشاهده می‌کنیم که حاصل آغاز فعالیت‌های عمرانی بدون طی کردن مراحل قانونی است، گفت: یکی از این پروژه‌ها فاز ۲ برج میلاد است که بدون طی کردن مراحل قانونی آغاز شد و به دلیل مخالفت‌های نهادهای نظارتی، در حال حاضر متوقف شده است. ما می‌دانیم مسئولان تحت فشارهای اجتماعی هستند و این فشارها را درک می‌کنیم اما نباید این امر موجب شود مراحل قانونی طی نشود. طی این مدت تعداد معدودی جلسه کمیسیون ماده ۵ برگزار شده که تاکنون احداث بنای تازه پلاسکو در آن بررسی نشده است و کلنگ زنی پیش از تصمیم گیری کمیسیون ماده 5 برای این زمین قابل درک نیست . 

وی اظهار امیدواری کرد: پس از طی مراحل قانونی و تصمیم‌گیری در نهادهای بالادستی، پروانه ساخت صادر و پس از آن، عملیات اجرایی با سرعت و در نظرگرفتن استانداردهای لازم انجام شود. در غیر این صورت این پروژه بدون نقشه و بدون مجوز بر اساس تجربه گذشته در مدت کوتاه با مشکل رو به رو خواهد شد و متوقف می‌شود و شاید آن زمان حل کردن آن دشوارتر باشد.

 استاندار تهران این هفته اعلام کرده بود  از عید فطر امسال کار بازسازی ساختمان ۱۵ طبقه پلاسکو کلید خواهد خورد و در عید فطر دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.