۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

انتخاب شهردار تهران؛ مبتنی بر خرد جمعی یا سهم‌خواهی حزبی/ وقتی اعضای شورا نمی‌توانند به حزب‌هایشان بی‌تفاوت باشند

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 268348
انتخاب شهردار تهران؛ مبتنی بر خرد جمعی یا سهم‌خواهی حزبی/ وقتی اعضای شورا نمی‌توانند به حزب‌هایشان بی‌تفاوت باشند

در حالی که مطابق با اعلام شورای شهر، شهردار تهران باید براساس شاخص‌های تعیین‌شده از سوی 21نفر انتخاب شود اما شواهد امر نشان می‌دهد که انتخاب گزینه نهایی بیشتر تحت تاثیر نظر فردی است تا جمعی.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ روزهای آخر اسفند بود که محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران استعفای خود را تقدیم شورای شهر تهران کرد و گفت که به دلیل بیماری دیگر توان فعالیت در مقام شهردار را ندارد. هرچند که هیچکس، حتی اعضای شورای شهر تهران باور نکردند که این استعفا به دلیل بیماری بوده اما در نهایت مدت مسوولیت نجفی به عنوان شهردار تهران همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد 6ماهه به پایان رسید و اعضای شورای شهر بعد از یکبار مخالفت با استعفای او پذیرفتند که باید به فکر جایگزینی دیگر برای شهرداری تهران باشند.

اعضای شورای شهر در نهایت از میان 28نفر 7گزینه را برای تصدی‌گری شهرداری تهران انتخاب کردند که بررسی سوابق کاری آن‌ها نشان می‌دهد که هریک به عنوان وزیر، استاندار، معاون شهردار در گذشته و هم اکنون فعالیت کرده و می‌کنند.

هرچند که برخی هم معتقدند که گزینه‌های معرفی‌شده در قد و قواره شهرداری تهران نیستند و شهرداری تهران به یک ژنرال نیاز دارد تا وضعیت فعلی را اساسی سامان دهد! اما در هرحال آنچه که پیش‌روی شورای پنجمی‌ها است دریافت و بررسی برنامه‌های هفت گزینه منتخب و انتخاب یکی از آن‌ها به عنوان شهردار تهران است. انتخابی که به اعتقاد منتقدان بیشتر از آن که بر مبنای شاخص‌های واحد تعیین شده باشد بیشتر فردی و حزبی است.

به گفته مصطفی اقلیما، آسیب شناس اجتماعی؛ کسی باید شهردار تهران شود که از او خواهش کنند بیاید شهردار شود. زیرا زمانی که کسی کاندید می شود تا شهردار شود، چندین نفر در به قدرت رسیدن او نقش دارند. بر این اساس افرادی که از دسته بندی های مختلف سیاسی به عنوان شهردار انتخاب می شوند،پس از به قدرت رسیدن می شوند نوکر کسانی که در انتخاب آنها نقش داشته اند.

نمی‌توانیم به جریانی که ما را بر سرکار آورده بی اعتنا باشیم

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این انتقاد که در حال حاضر انتخاب شهردار آینده تهران حزبی و فردی است نه مبتنی بر نظر جمع به اقتصادآنلاین می‌گوید: 21عضو شورای شهر تهران معیار را تعیین کرده‌اند اما ممکن است هرکدام از آن‌ها در شاخص با هم اختلاف داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: انتخاب شهردار پشت درهای بسته نیست که اگر فردی برنامه خوبی ارائه داد بشود با نظر فردی آن را کنار گذاشت. اگر کسی صلاحیت لازم را داشته باشد با معدلی که اعضا با نظرات خود به او می‌دهند می‌توانیم فرد را انتخاب و یا کنار بگذاریم.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: کاندیدای شهرداری تهران باید یک صلاحیت‌های کلی داشته باشد مثل پاکدستی، خوشنامی که این هفت گزینه دارند، برای انتخاب گزینه نهایی باید ویژگی‌های حرفه‌ای هم داشته باشند. ما در این رابطه به مردم پاسخگو هستیم.

او در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند شهردار از بیرون انتخاب می‌شود نه توسط اعضای شورای شهر، گفت: این افراد به شورا بی‌احترامی می‌کنند، ما از یک جریان وارد شورای شهر شدیم و باید به آن جریان وفادار باشیم. اصلاح‌طلبان برای حضور ما در این لیست رای دادند و نمی‌توانیم نظر آن‌ها را در نظر نگیریم اما اینکه خودمان شهردار را انتخاب نمی‌کنیم و به ما تکلیف می‌کنند بی‌احترامی است.

همچنین آرش میلانی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم معتقد است که اساسا قرار دادن فرایند برای انتخاب شهردار یعنی اینکه شهردار فردی و حزبی انتخاب نمی‌شود و خرد جمعی در این کار اثرگذار است.

او به اقتصادآنلاین می‌گوید: ممکن است فرد پیشنهاد شده از سوی حزب در بعضی از موارد برنامه خوبی ارائه ندهد، ما به عنوان نمایندگان حزب می‌توانیم بر نظر آن‌ها در انتخابشان تاثیر بگذاریم. هریک از ما شخصیت مستقل هم داریم.

عضو شورای شهر تهران اضافه می‌کند: نظر تخصصی هریک از کمیسیون‌های شورا برای انتخاب فرد شایسته گرفته می‌شود و این یعنی اینکه شهردار از بیرون و یا توسط فرد و حزب انتخاب نمی‌شود.

شاید فرایند حزبی باشد اما انتخاب شهردار حزبی نیست

اما شهربانو امانی, عضو دیگر شورای شهر تهران معتقد است که اتفاقا ضعف فعالیت‌ حزب‌ها در کشور ما منشا مشکلات چارچوبی حال حاضر است. او به اقتصادآنلاین می‌گوید:  شورای شهر در یک فضای دموکراتیک و آزادانه کاندیدا اعلام کردند هیچکدام از این 7 نفر عضو حزب نیستند، حتی اگر باشند هم هیچ ایرادی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: احزاب به عنوان عقبه ما محسوب می‌شوند، ما همه از یک جریان سیاسی هستیم که ممکن است هرکدام از آن‌ها از کاندیدایی حمایت کنند. حزبی بودن می‌تواند یک یک ویژگی مثبت مطرح شود چون در نهایت آن حزب باید پاسخگوی مردم باشد.

امانی اضافه می‌کند: بنظر من اگر کاندیدای حزبی داشته باشیم و تلاش برای یک کاندیدای حزبی کنیم هیچ اشکالی  ندارد.  بسیاری از اعضا عضو احزاب مختلف هستند ولی در ارتباط با کاندیداها مثلا این سه معاون شهرداری، کدامشان کاندیدای حزبی هستند؟ شاید به حزبی علاقه داشته باشند ولی کاندیدای حزب خاصی نیستند ممکن است  حزبی از آن‌ها حمایت کند؛ کما اینکه حزب کارگزاران اعلام کرد که از آقای حجتی حمایت می کند.

او با بیان اینکه حمایت حزب از یک نفر دلیل نمی‌شود که حتما رای حزبی داده شود، توضیح می‌دهد: ای کاش در کشور ما هم نهادهای انتخابی برآمده از دل احزاب باشند و احزاب قدرتمند در کشور شکل بگیرد و رقابت حزبی هم شفاف با رعایت قواعد بازی حتما وجود داشته باشد.

امانی با اشاره به اینگه تا زمانی که احزاب در فرهنگ سیاسی کشور ما نهادینه نشده‌اند نمی‌توان گفت دموکراسی داریم، ادامه می‌دهد: هنوز ساختار حزبی در کشور ما نهادینه نشده کما اینکه می بینید رئیس جمهور علی رغم این که اکثر کاندیدای ریاست جمهوری تلاش می کنند که مورد حمایت احزاب جریان های سیاسی قرار بگیرند ولی وقتی انتخاب شدند می‌گویند ما به هیچ جزیان و حزبی وابسته نیستیم.

امانی تاکید می‌کند: امیدوارم  هزینه فعالیت سیاسی به اندازه‌ای کاهش پیدا کند و شفاف باشد که در نتیجه احزاب خودشان را توانمند و قدرتمند کنند. آنهایی که بحث حزبی را تقبیح می کنند خودشان حزب دارند منتهی احزابی دارند که اسم‌شان شناخته شده نیست و بیشتر پادگانی است .

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در انتخاب کلید دار شهر تهران ممکن است تمایلات حزبی وجود داشته باشد ولی انتخاب حزبی نیست، گفت: ما جبهه ای پیروز شدیم اگر امکان این بود که شهردار هم جبهه‌ای انتخاب شود آن وقت حزب هم پاسخگو می‌شد. ما یک برنامه زمان بندی شده دادیم و تا امروز به خوبی طبق فرایند پیش رفتیم. در کشور نیروهای توانمند زیادی هستند اما ما به این افراد رسیدیم.

هرچند که غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در گفت‌وگویی درباره لیست 7 نفره‌ای که برای انتخابات شهردار تهران تهیه شده است، گفته است که برای انتخاب شهردار جدید تهران کارایی و توان اجرایی در تهیه این لیست ملاک قرار نگرفته است و این یارکشی‌ها به زندگی مردم و جامعه آسیب خواهد زد چرا که فردی باید به عنوان شهردار انتخاب شود که ظرفیت و پتانسیل اداره شهر را داشته باشد. در واقع لیست به طور کامل با لابی آقایان تهیه شده و ملاک انتخاب شهردار کارایی نبوده است.

‌عنوان «یارکشی» که غلامحسین کرباسچی در سخنان خود بعد از حذف گزینه خودشان از لیست هفت نفره برای شهرداری استفاده کرد اشاره مستقیمی به درگیری های پشت پرده احزاب شورای شهر تهران بر سر انتخاب شهردار بعدی تهران دارد.