۰ نفر

گره کور طرح ترافیک، باز می‌شود؟

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۱۱
کد خبر: 267946
گره کور طرح ترافیک، باز می‌شود؟

داستان پرپیچ و خم اجرای طرح جدید ترافیک تهران، گویا به پایان خود نزدیک می شود و طبق اعلام شهرداری تهران از نیمه اردیبهشت، دیگر طرح های سال 96 اعتبار ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، با اینکه هنوز بسیاری از متقاضیان طرح ترافیک جدید از جمله رسانه‌ها، تکلیف‌شان مشخص نشده و مجوزی را برای عبور و مرور مرکز شهر دریافت نکرده اند، اما قرار است از روز شنبه آینده، هر خودرویی که طرح ترافیک جدید را نداشته باشد، توسط دوربین های پلیس جریمه شود. اجرای طرح جدید ترافیک پایتخت از زمان طرح در رسانه ها تا کنون، برای اجرا با گره های کور زیادی مواجه شده که قرار است با تصمیم شهرداری، بالاخره باز شود و دیروز سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد طرح ترافیک در سال جاری از روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت با رعایت دقیق قانون و مصوبات مراجع مربوطه آغاز خواهد شد و از آن تاریخ هرگونه تردد در محدوده طرح ترافیک، تنها بر اساس ضوابط جدید مجاز خواهد بود و در غیر این صورت تردد غیرمجاز تلقی خواهد شد. بر این اساس، شهرداری تهران با هماهنگی پلیس راهور با هدف برخورد شهروند مدارانه و تسهیل شرایط برای عموم، تصمیم گرفته است در دو هفته آغازین اجرای طرح ترافیک ۹۷ ،حتی‌الامکان زمینه‌ای فراهم کند که کسی جریمه نشود.

از این رو، در صورتی که برخی افراد تردد غیرمجاز داشته باشند، برای بار اول با ارسال پیامک به آن‌ها، به ایشان فرصت داده خواهد شد که با ثبت‌نام و شارژ حساب تا پایان اردیبهشت، جلوی جریمه شدن خود را بگیرند.بدیهی است این برخورد ارشادی با هدف زمینه‌سازی برای تشویق به رفتار قانونی به جای تعجیل در برخورد فوری صورت می‌گیرد و به معنای عدم اجرای قانون درباره متخلفان نهایی نیست. طرح ترافیک جدید با ایجاد زمینه تردد قانونی برای آحاد شهروندان و تسهیل دریافت مجوز، انگیزه نقض قانون را از بین برده است و در مقابل، شرایط را برای کنترل عبور و مرور در محدوده طرح، مهیا کرده است. از این رو، در صورتی که خودرویی بدون ثبت‌نام و دریافت مجوز وارد محدوده طرح ترافیک شود، طبق قانون هم جریمه خواهد شد و هم بدهی او بابت عوارض تردد به حساب خودرو منظور و از طرق قانونی دریافت خواهد شد. سامانه my.tehran.ir که ثبت‌نام، شارژ حساب شهروندی و خرید مجوز روزانه در آن انجام می‌شود، تا پایان سال فعال خواهد بود و شهروندان محترم تا قبل از اولین ورود به محدوده طرح می‌توانند در آن ثبت‌نام کرده و مجوز روزانه خریداری کنند تا تردد آن‌ها قانونی محسوب شود و مشمول جریمه نشود.تمامی دوربین‌های ورودی، خروجی و داخل معابر محدوده طرح ترافیک، تردد خودروها را ثبت می‌کنند و با توجه به افزایش تعداد و تقویت دوربین‌ها، به عموم راکبان خودروها توصیه می‌شود از مسیر قانونی برای ثبت‌نام و تردد در محدوده اقدام کنند تا با انباشت هزینه مضاعف جریمه و بدهی عوارض توأمان روبه‌رو نشوند». شهرداری تهران همچنین اعلام کرده که از پانزدهم اردیبهشت ، در روزهای پنجشنبه تردد برای خودروها اعم از پلاک زوج و فرد آزاد و بدون محدودیت خواهد بود.بر اساس آخرین مصوبه شورای ترافیک تهران که با حضور نمایندگان پلیس راهور، وزارت کشور، استانداری تهران و شهرداری تهران برگزار شد، در روزهای پنجشنبه که از شمول طرح ترافیک خارج شده، محدودیت زوج و فرد نیز برای کلیه خودروها برداشته شد. بدین ترتیب در روزهای پنجشنبه علاوه بر خودروهای پلاک فرد، خودروهای پلاک زوج نیز در تمام طول روز مجاز به تردد در هر دو محدوده طرح ترافیک و زوج‌وفرد خواهند بود.همچنین بر اساس مصوبه جدید شورای ترافیک تهران، ساکنان محدوده طرح ترافیک علاوه بر اینکه می‌توانند بدون پرداخت عوارض، یک بار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح و یک بار ورود بعد از ساعت ۱۷ عصر داشته باشند، برای برخورداری از این امکان، محدودیتی درمورد زوج یا فرد بودن پلاک خودرو نخواهند داشت. بدین ترتیب در همه روزهای هفته، برای ساکنان محدوده طرح ترافیک، امتیاز مذکور برقرار خواهد بود». به نظر می رسد بعد از چند بار تغییر زمان اجرای طرح ترافیک جدید در تهران، با وجود ادامه انتقادهای روزهای اخیر شورای شهر به معاونت ترافیک شهرداری، این بار دیگر این طرح به طور جدی آغاز خواهد شد و باید منتظر واکنش های تازه بعد از اجرای طرح در پایتخت بود.