۰ نفر

ایجاد قطب رقیب برای پایتخت

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۴۰
کد خبر: 265598
ایجاد قطب رقیب برای پایتخت

دبیر سابق شورای عالی شهرسازی معتقد است؛ باید برای تهران در مقیاس کشور قطب رقیب تعریف کنیم اما در این سال ها سرمایه گذاری در کشور به اندازه ای نبوده که چنین قطبی ایجاد شود .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، پیروز حناچی در مستند «پایتخت» که به بررسی مشکلات و چالش های شهر تهران می‌پردازد و راهکار انتقال پایتخت را از نگاه کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد با بیان اینکه مهم ترین مساله تهران تمرکز جمعیتی و سرمایه گذاری است، گفت: تهران با داشتن دو درصد از مساحت کل کشور حدود ۱۲ درصد جمعیت را در خودش جای داده و بسیاری از چالش های به وجود آمده ناشی از همین تمرکز است . 

وی با اشاره به رشد حاشیه نشینی در پایتخت، افزود: جمعیت در اطراف تهران نشان می‌دهد که تهران به جهت اشتغال و گردش مالی و توزیع ثروت امکاناتش نسبت به بخش های دیگر کشور مناسب تر است. اگر ما بخواهیم این جمعیت به داخل تهران نیایند در گام نخست باید برنامه ریزی های لازم در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی یعنی  حمل و نقلی  سریع، آسان و کم هزینه انجام دهیم   . اگر فردی در ۱۰۰ کیلومتری تهران زندگی کند با سرعت بتواند خود را به تهران برساند اما برای اشتغال ،زندگی خود را به تهران نیاورد.

حناچی با بیان اینکه برای توقف کوچ جمعیتی به تهران باید در مقیاس کشوری قطب های رقیب برای تهران تعریف کنیم، گفت: در این سال ها سرمایه گذاری در کشور به اندازه ای نبوده که این قطب رقیب ایجاد شود. به طور مثال بزرگترین حجم سرمایه گذاری در صنعت نفت در منطقه عسلویه اتفاق افتاده  که در دوره هایی بسیاری از متخصصین ما با میل و رغبت این منطقه را برای اسکان و اشتغال انتخاب کرده اند و ما باید همین مسیر را در عدم تمرکز دنبال کنیم.

وی تاکید کرد: اگر تراکم را در سطوح مسکونی به همین شکل متمرکز بالا ببریم یعنی قصد داریم به سمت بحران بدویم و به جای آنکه مشکلات را حل کنیم به سمت مشکلات حرکت می‌کنیم.

حناچی با بیان اینکه  تفاوتی نمی‌کند که پایتخت را چگونه و به کدام نقطه ببریم زیرا در هر نقطه ای که اینگونه مدیریت کنیم بعد از مدتی دوباره با همین مشکلات مواجه می‌شویم، ادامه داد: در خصوص انتقال پایتخت چند نظریه وجود دارد. نخست کسانی که گمان می‌کنند با انتقال پایتخت مشکلات تهران حل می‌شود در حالی که چنین نیست، مشکلات بر سر جای خود است و ما بخشی از این مشکلات را با عدم تمرکز به نقطه ای دیگر می‌بریم که با همین سبک مدیریت همین اتفاقات تکرار می‌شود.

وی افزود: ژاپن سال هاست که در حال بررسی انتقال پایتخت شان هستند و هنوز به جمع بندی روشنی نرسیده اند. باید قبل از آنکه به انتقال پایتخت فکر کنیم باید به ساماندهی و آسیب شناسی منطقه عمومی‌تهران فکر کنیم.

حناچی  با تاکید بر اینکه طی دهه اخیر هر اقدامی‌که برای تهران مضر بوده برای این کلان شهر انجام داده ایم، گفت: یکی از اقدامات مهم آن است که به سمت مدیریت منسجم و هماهنگ حرکت کنیم در حالی که ما به سمت عکسش حرکت کرده ایم تا استان را تبدیل به دو استان کرده ایم و یا ۱۱ فرمانداری را به ۲۲ فرمانداری توسعه داده ایم و مدیریت ها را خرد تر کرده ایم طبیعتا با خرد شدن مدیریت ها هماهنگی بین اجزا سخت تر می‌شود در حالی که تمام تجربیات کلان شهرهای دنیا نشان می‌دهد که باید به سمت مدیریت منسجم حرکت کرد.

حناچی با بیان اینکه در اداره امور کلانشهر تهران و شهرهای اقماری پایتخت یک نوع بی انضباطی وجود دارد، گفت: این بی انضباطی در اداره امور شهری یعنی اینکه بگوییم شهر را اداره کن اما نگوییم از چه منابعی می‌توانیم کسب درآمد کنیم و متاسفانه کم هزینه ترین نوع کسب درآمد برای مدیریت های کوتاه مدت که مسئولیتی هم نمی‌پذیرند، فروش تراکم و یا عدول از ضوابط شهرسازی است که به نوعی اجحاف به حقوق شهروندان تلقی می‌شود. و چون دوره های مدیریت کوتاه است بازخواست محلی هم کمتر انجام می‌گیرد و همه مشکلات به دوره های بعد منتقل می‌شود. البته این فقط معضل تهران نیست و بقیه کلان شهرهای کشور هم با این معضل مواجهند مخصوصا مراکز استان ها که ۸۵ درصد سرمایه گذاری در ۵ درصد مساحت استان انجام می‌شود.

حناچی با بیان اینکه یکی از هدف های اسناد بالادستی شهر تهران ایجاد محیطی امن و دارای آسایش برای شهروندان تهرانی است گفت: طرح جامع  تهران تهیه شده است اما طرح تفصیلی قرابتی با این سند بالا دستی ندارد و  می‌بینیم که بخش زیادی از تجاری سازی ها خارج از برنامه در منطقه ۲۲ متمرکز می‌شود که این معنایش آن است که شهروندی که در تهرانپارس زندگی می‌کند اگر می‌خواهد خرید متنوعی داشته باشد به این منطقه می‌آید این یعنی شما دارید به سمت بحران می‌روید، نتیجه این کار آلودگی هوا، ترافیک، سفرهای غیرضروری بیشتر خواهد بود. حتی اگر این سفرها با حمل و نقل عمومی‌هم انجام شود یک بار اضافه برای شبکه حمل و نقل شهری است.

وی در ادامه به بحران آب و اتمام منبع حیاتی آب برای پایتخت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما بیشتر منابع آبی اطراف تهران را به سمت تهران هدایت می‌کنیم و خروجی آن این می‌شود که نقاط اطراف تهران را به قیمت تهران خرج می‌کنیم .