۰ نفر

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران:

سامانه شفافیت شهرداری تهران هر روز کامل‌تر

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۲۸
کد خبر: 265595
سامانه شفافیت شهرداری تهران هر روز کامل‌تر

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران از تکمیل سامانه شفافیت شهرداری تهران خبر داد و گفت: هر خرید،فروش و اجاره درقالب مزایده ومناقصه که بین شهرداری و اشخاص منعقد می‌شود،دردسترس عموم قرارمی گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حسن رسولی درباره راه‌اندازی سامانه مناقصه‌ها و مزایده‌ها در شهرداری تهران اظهار کرد: این اطلاع‌رسانی کار جدیدی نیست و براساس قانون لازم‌الاجرا است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تمامی دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی از جمله شهرداری ها، باید براساس قانونی که در مجلس هفتم تصویب شد، مناقصه‌ها و مزایده‌های مربوط به دستگاه خودشان را در دسترس عموم قرار دهند.

وی با بیان اینکه قانون، دستگاه‌ها را موظف کرده که آگهی مزایده‌ها و مناقصه‌های خود را از طریق سایت به اطلاع عموم برسانند، گفت: مثلاً شهرداری تهران قصد نگهداری فضای سبز منطقه ۲۰ را دارد یا وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد پروژه برقی کردن راه آهن تهران - مشهد را به مناقصه بگذارد؛ در این حالت آن سازمان‌ باید مناقصه خود را آگهی کند تا همه پیمانکاران واجد صلاحیت، بتوانند از آن مطلع شده و در مناقصه شرکت کنند.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با توضیح اینکه آنچه که دکتر نجفی عمل کرد و شورا از او خواست، فراتر از یک اطلاع‌رسانی بود، افزود: سامانه شفافیت به عنوان یک درگاه اطلاع رسانی دارای شفافیت، نه فقط عنوان مزایده و مناقصه، بلکه سایر مراحل مرتبط با مناقصه‌ها و مزایده‌های بیش از یک میلیارد تومان شهرداری را منتشر کرده است.

رسولی با اعلام اینکه سامانه شفافیت به زودی تکمیل می‌شود و موارد مربوط به واگذاری املاک هم در این سامانه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در این سامانه از فراخوان اولیه تا تعیین پیمانکاران واجد شرایط و اعلام قیمت برندگان با ارائه تمامی مشخصات طرف قرارداد شهرداری تهران به صورت شفاف وجود دارد.

رئیس کمیته منابع انسانی شورای اسلامی شهر تهران، اطلاع‌رسانی درباره قراردادها و نیز مزایده‌ها و مناقصه‌ها را راهکاری برای ایجاد شفافیت و جلوگیری از انحصار و رانت عنوان کرد.

به گفته وی؛ از این طریق امکان رقابت و حضور همه واجدان شرایط در این مناقصه‌ها فراهم می‌شود و همچنین علاوه بر ساز و کارهای نظارتی شورای شهر و شهرداری، شهروندان به عنوان صاحبان اصلی شهر بر روند اداره شهر نظارت دارند.

رسولی ادامه داد: مردم با دسترسی به این اطلاعات اگر با سوء جریانات مالی یا معاملاتی مواجه شوند، می توانند به عنوان شهروند و با استفاده از حقوق شهروندی شان بر تخلفات احتمالی نظارت داشته باشند و آن را به شورای شهر و شهرداری گزارش دهند.

وی با تاکید دوباره بر اینکه همه قراردادهای شهرداری در سامانه شفاف گنجانده می‌شود، افزود: این سامانه به زودی تکمیل و واگذاری املاک به آن اضافه می‌شود. درواقع هرگونه خرید، فروش و اجاره در قالب مزایده و مناقصه که بین شهرداری و اشخاص ثالث حقیقی و حقوقی منعقد می‌شود، در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.