۰ نفر

پولی شدن پارکینگ‌های رایگان

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۱۰
کد خبر: 263418
 پولی شدن پارکینگ‌های رایگان

«تا ۵۰‌هزار تومن خرید نکنی، نمی‌تونی از پارکینگ به‌صورت رایگان استفاده کنی.» این خلاصه کلام است تا بدانید پارک خودروها در پارکینگ برخی هایپرمارکت‌ها تنها با خرید زوری میسر می‌شود، زوری که همچنان به قوانین می‌چربد و قانون رایگان‌بودن پارکینگ‌ها را در این مراکز زیر سوال می‌برد.

اکنون باید گفت که نه‌تنها رشد قارچ گونه مال‌ها موجب افزایش ترافیک شده است، بلکه قوانین من درآوردی برخی هایپر مارکت‌ها نیز سهم بسزایی در شکل گیری گره ترافیکی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، ترافیک کلانشهر تهران معضلی تمام ‌نشدنی است، چرا که فراهم نبودن زیرساخت‌ها نیز به این مساله دامن زده است. از فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌‌ها و تالارهای پذیرایی گرفته تا رستوران‌ها و بستنی‌فروشی‌هایی که در سطح شهر وجود دارند. همگی بدون تامین پارکینگ سیل مشتریان خود را روانه کوچه‌‌ها و خیابان‌ های اطراف می‌کنند و اینچنین می‌شود که پارک‌ های حاشیه‌‌ای رقم می‌خورند. حتی دوبله پارک کردن همراه با یک سرنشین نیز در این روزها امری عادی تلقی می‌‌شود. انگار روزبه‌روز گره یافتن جای پارک کورتر و کورتر می‌‌شود. تازه این یک سر ماجراست. سر دیگر آن به پولی شدن پارکینگ هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ وصل می‌‌شود. آنچنان که اخیرا هایپرمارکتی با اقدامی عجیب و غیرمنطقی مشتریان خود را کیش و مات کرده است. ماجرا از این قرار است که مدیریت فروشگاه هایپر استار خیابان کارگر استفاده از پارکینگ رایگان را مشروط به خرید بالای 50‌هزار تومان کرده و مشتریانی که کمتر از 50‌هزار تومان خرید کنند، باید هنگام خروج چند‌هزار تومان هزینه پارکینگ بدهند. واضح است که در چنین شرایطی مشتریانی که مبلغ خریدشان کمتر از 50‌هزار تومان است چون مرغ سرکنده به‌دنبال جای پارک می‌گردند و چندین بار خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف را دور می‌‌زنند تا به محض آنکه دیدند خودرویی قصد رفتن دارد، بر جای او خیمه زنند. روندی که حتی نیاز به توضیح و تصور هم ندارد، چرا که تاکنون هر کداممان بارها و بارها در این مخمصه گرفتار شده ایم. حال تصور کنید که در این آشفته بازار پولی شدن پارکینگ فروشگاه های بزرگ چه بلایی بر سر گره ترافیکی می‌آورد! مساله‌ای که اکنون آه از نهاد شهروندان تهرانی برآورده است. بنابراین ضرورت دارد که با برنامه‌ریزی و رعایت قوانین و مقررات در مقابل قانون ‌شکنی‌‌ها قد علم کنیم، چون همان‌طور که می‌دانیم بحث رشد روزافزون مال‌ها در پایتخت همچنان داغ است و بارها و بارها مدیریت شهری را زیر سوال برده است، اما اینک مبحث پول گرفتن از شهروندان برای استفاده از پارکینگ این مراکز هم مزید بر علت شده است. مساله‌ای که برخلاف قانون و مقررات است و باید هر چه زودتر مانع از رواج آن شد، چرا که در غیراین صورت مدیریت شهری همچنان در یک کلاف سردرگم دست و پا می‌زند، بدون آنکه بتواند گره از مشکلات شهروندان در سطح شهر باز کند.

ارائه خدمات پارکینگ در هایپرها رایگان است

بهمن سال گذشته زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران بیان کرد که پارکینگ‌ فروشگاه‌ها برای کوچک‌ترین خریدها‌ هم باید رایگان باشد. با این حال با شروع سال جدید نیز اعضای دیگر شورای شهر تهران به میان آمده و در این‌باره اظهارنظراتی را از خود ارائه داده‌اند. ماه جاری یکی از اعضای شورای شهر تهران با اشاره به رویکرد برخی فروشگاه‌های بزرگ در ارائه خدمات رایگان پارکینگ‌ به مشتریان به شرط خرید تا سقف مشخص‌ اظهار کرد که اگر پارکینگ‌ فروشگاه جزو ملحقات واحد تجاری ساخته شده است، باید کاملا رایگان باشد‌، زیرا فلسفه وجود پارکینگ‌ در واحدهای تجاری استفاده مشتریان از آن است. حسن خلیل‌آبادی تاکید کرد: اقدام برخی فروشگاه‌ها مبنی بر اخذ هزینه پارکینگ از مشتریان فروشگاه‌ها در صورت خرید کمتر از مقدار مشخص کاری نادرست است. هم‌زمان عضو دیگر شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ارائه خدمات پارکینگ‌ در تمامی این اماکن باید رایگان‌ باشد‌، بیان کرد که ما در این مورد قانون داریم و طرح تفصیلی‌ هم می‌گوید مجموعه‌هایی که در شهر ساخته می‌شوند، باید پیوست‌های مطالعاتی داشته باشند‌. محمد سالاری ادامه داد: وقتی مطالعات انجام شد‌ قاعدتا‌ آن مطالعات منجر به این می‌شود که نیاز به پارکینگ‌ پروژه‌ مشخص‌ شود و تا پارکینگ‌ تامین نشود، به آن اجازه ساخت نمی‌دهند. عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: هایپرها‌ نباید برای استفاده از پارکینگ‌ در قبال یک مقدار مشخص خرید، پولی دریافت کنند، زیرا آنها از منافع جذب در قبال ارائه خدمات استفاده می‌کنند و وقتی که از این منافع استفاده می‌کنند، پول‌ گرفتن در قبال استفاده از پارکینگ‌ خلاف‌ قواعد شهرسازی‌ است. هم‌زمان عضو دیگر شورای شهر تهران درباره معضل ترافیک هایپرمارکت‌ها توضیح داد: فروشگاه‌های بزرگ تجاری و هایپر‌ مارکت‌ها بر اساس نقشه‌ای که طبق آن پروانه گرفتند، باید متناسب با ظرفیت خود برای مشتریان پارکینگ‌ داشته باشند. حسن رسولی تصریح کرد: این فروشگاه‌ها باید به اندازه مشتریانی‌ که در طرح توجیه فنی و اقتصادی پروژه پیش‌بینی شده برای تامین پارکینگ‌ اقدام کنند و مشخص کردن مبلغ برای استفاده از پارکینگ‌ منطقی نیست. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او خاطرنشان کرد که طبقه‌بندی مشتریان بر حسب میزان خرید برای استفاده از پارکینگ‌ کاری غیرمنطقی است. گرچه بسیاری از اعضای شورای شهر تهران نسبت به اخذ هزینه پارکینگ‌ توسط برخی فروشگاه‌ های بزرگ از خودروهایی‌ که کمتر از 50‌هزار تومان خرید می‌‌کنند، واکنش نشان داده‌اند، اما همچنان شاهد هستیم که هایپرمارکت‌ها رویکرد جدیدی را پیش گرفته‌اند که خلأ قانونی را به چشم می‌آورد. مساله‌ای که در صورت غفلت مسئولان تبعات بسیاری دارد و مشکلات شهری را دو چندان می‌کند.

پارک کردن در معابر، ممنوع!

عضو شورای شهر تهران درباره پولی‌بودن پارکینگ هایپرمارکت‌ها  می‌گوید: این مساله موجب شکل گیری پارک‌های حاشیه‌ای در سطح خیابان‌ها می‌شود. در واقع به‌دلیل حجم ترافیک موجود بسیاری از مقررات نادیده گرفته می‌شوند، در حالی که معابر یک واحد مسکونی یا مغازه شارع عام است و کسی حق پارک کردن در آن را ندارد. محمود میرلوحی می‌افزاید: در همه جا این محدودیت وجود دارد. منتها در کشور ما به‌ویژه در تهران چنین ضوابطی حاکم نیست و برخی فکر می‌کنند در هر جایی می‌توانند خودرو خود را پارک کنند. آن چنان که ملاحظه می‌کنید بیش از نیمی از خیابان‌ها امکان تردد ندارند و برخی مغاره‌دارها جلو مغازه خود موانع گذاشته و آن محدوده را به‌نوعی اختصاصی می‌دانند. این عضو شورای شهر تهران اظهار می‌کند: ما یک مصوبه‌ای در بودجه داریم که مربوط به بحث پارک‌های حاشیه‌ای است. امیدوارم این اتفاق بیفتد و این مصوبه اجرایی و قانونمند شود. میرلوحی بیان می‌کند: باید هر واحد ساختمانی تجاری، اداری و مسکونی به میزان نیاز پارکینگ داشته باشد، در حالی که متاسفانه این قاعده رعایت نشده است. آن چنان که سال‌ها شهرداری جریمه کمبود پارکینگ را می‌گرفت، ولی با این هزینه پارکینگ ایجاد نمی شد. بنابراین مساله پارکینگ و رفع موانع و مشکلات در این بخش بحث مفصلی دارد و باید ساماندهی شود. عضو شورای شهر تهران می‌گوید: نباید جلو هایپرها، آژانس‌ها، رستوران‌ها و .. خودرو بایستد. در واقع براساس مقررات کسب‌و‌کار و مقررات ملکی اصناف و فروشگاه‌ها مجاز نیستند در جایی ایجاد شوند که امکان ایستادن خودرو وجود ندارد. میرلوحی عنوان می‌کند: ممکن است واحد مسکونی یک واحد پارکینگ لازم داشته باشد، ولی نیاز واحد تجاری به پارکینگ چند برابر است. بنابراین باید واحدهای تجاری بتوانند براساس تعداد و میزان مشتریان پارکینگ خود را تامین کنند. در واقع نباید مشتریان یک واحد صنفی با مراجعه و خرید خود مانع تردد بقیه مردم در شارع عام شوند. این قاعده کلی است. میرلوحی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم امسال با بحث پارکینگ های حاشیه‌ای این مساله قانونمند می‌شود. باید به سمت پارکینگ محلات و واحدهای صنفی برویم و این مساله شکل واقعی به خود بگیرد. او اضافه می‌کند: با کمال تاسف باید بگوییم که شهرداری با عدم پیگیری و رعایت این قاعده بی‌‌‌انضباطی‌ها کمک کرده است. آنچنان که همگان فکر می‌کنند استفاده از معابر آزاد است، در حالی که این گونه نیست. نباید هر واحد صنفی ترافیک ایجاد کند و پاسخگوی ترافیک ایجاد شده نباشد. او در مورد پارکینگ های پولی هایپرمارکت‌ها می‌گوید: رایگان‌بودن پارکینگ‌ها نوعی مزیت برای صاحب اصناف است، چرا که وقتی مشتریان ببینند که پارکینگ مراکزی پولی است از رفتن به آن صرف‌نظر می‌کنند. بنابراین برخی فروشگاه‌ها یا رستوران‌ها برای جلب رضایت مشتریان خود خدمات پارکینگ را به‌صورت رایگان ارائه می‌کنند.

شکستن غول ترافیک

ترافیک، این معضل دردسرساز با به کار بردن تمهیدات موثر قابل حل است. از این رو نباید بگذاریم که برخی هایپرمارکت‌ها خودسرانه بر شدت آن بیفزایند، چرا که شهر برای همگان است و قرار نیست عده‌ای به منظور درآمدزایی خللی به آن وارد کنند. در واقع تامین پارکینگ به ازای گرفتن پول از مشتریان در جای خود بسیار تامل برانگیز است و باید مدیران شهری با این مساله برخورد جدی داشته باشند.