۰ نفر

رییس شورای شهر:

اصولگرایان تندرو واقعیت را وارونه جلوه می‌دهند/ ناکارآمدی شهرداری تقصیر مدیران بالادستی است

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۴۲
کد خبر: 263283
اصولگرایان تندرو واقعیت را وارونه جلوه می‌دهند/ ناکارآمدی شهرداری تقصیر مدیران بالادستی است

در سومین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران و رونمایی از سامانه شفافیت مالی شهرداری که با حضور نجفی شهردار مستعفی و حسینی مکارم سرپرست محترم شهرداری تهران در حال برگزاری است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در این مراسم گفت: جادارد صادقانه از آقای نجفی تشکر کنم و برای ایشان آرزوی تندرستی هرچی بیشتر را دارم.

هاشمی ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید با بیان اینکه هیچ عبادتی به از خدمت نیست، به ضرورت توجه به کالایی ایرانی با توجه به  اظهارات مقام معظم رهبری  اشاره کرده و گفت:درست است که در اقتصاد جهانی هم کالا بسیار مهم است  اما فراموش نکنیم  در حال حاضر تولید خدمات بیشتر اهمیت دارد.امیدواریم خدمات ما با کارایی و اثر بخشی  بیشتری ارایه شود.

ریس شورای شهر در ادامه به حاشیه های استعفای شهردار اشاره کرده و افزود: برخی  اصولگرایان تندرو برای آنکه  بی کفایتی رقبایشان را ثابت ‌کنند، سعی می کنند حقیقت را وارونه جلوه بدهند.

وی افزود، مدیریت شهری سازمانی مردم نهاد است که با رای مردم شکل می گیرد و فعالیت اصلی وی ، خدمت رسانی به شهروندان می باشد ، یعنی هم در حوزه تاسیس وهم در حوزه وظیفه با شهروندان ارتباط تنگاتنگی دارد و از این رو مشروعیت آن بطور مضاعف وابسته به رضایت مردم و کارامدی در عملکرد است.

رییس شورای شهر گفت، اما باید به این پرسش پاسخ داد که میزان بهروری که تلفیقی از کارایی واثربخشی اقدامات یک سیستم است در مدیریت شهری چه اندازه است؟ اینکه مدیریت شهری در طول دهه های اخیر چه میزان کارهای درست را انجام داده واثربخش بوده وچه میزان همان کارها را به درستی وکارامدی انجام داده است ، موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد ومتاسفانه در دو بخش آن ما دچار چالشهای جدی در شهر تهران هستیم.

هاشمی با بیان اینکه، بخش عمده منابع مدیریت شهری که به قیمت گزافی چون شهرفروشی و واگذاری سرمایه ها بدست آمده است، صرف فعالیتهای شده که دارای اولویت نبوده است، سیاست خودرو محوری و اجرای پروژه های بزرگراهی ، انجام فعالیت های تبلیغاتی و خارج از وظایف اصلی مدیریت شهری و فربه کردن بی رویه ساختار منابع انسانی مدیریت شهری از مصداقهای این روند نادرست می باشد که کارامدی مدیریت شهری را کاهش داده است.

رییس شورای شهر پنجم تهران افزود، ما نیاز جدی به مهندسی مجدد وبازتعریف وظایف اصلی و الویتهای مدیریت شهری وتطبیق ساختار وبدنه بزرگ مدیریت شهری با تکالیف وانتظارات مردم از آن داریم که امیدواریم در برنامه سوم توسعه شهری به سوی این هدف گام برداشته شود.

وی گفت، توسعه حمل و‌نقل عمومی ما در مرکز شهر کامل است اما عدم تمایل مردم به استفاده از وسایل حمل و‌نقل عمومی نشان‌دهنده این است که سیستم ما کارا و تمییز نیست.

هاشمی در ادامه افزود: بعد از هوشمندسازی کارشناسان بارز و تجهیزات خوبی داریم اما با وجود تخصص از بعضی از کشورها عقب تریم. این ناکارآمدی تقصیر مدیران بالا دستی نمی‌شود این موضوع را تقصیر کارمندان انداخت.

محسن هاشمی گفت، چابک سازی بدنه شهرداری و تنظیم آن با وظایف و تکالیف قانونی گام نخست و تحقق ظرفیتهای بالقوه مدیریت شهری و تفویض بسیاری از فعالیتهای که هم اکنون توسط دولت در حوزه هایی نظیر حمل ونقل وترافیک، سلامت، آموزش ، زیرساختها و انرژی انجام می شود به مدیریت شهری گام دوم در توسعه پایدار شهری است.

رییس شورای شهر اضافه کرد، فرهنگ مدیران ما از مدیر هزینه به مدیر درآمدساز و خودگردان بایست تغییر یابد و با ایجاد شفافیت، فرصت رقابت و حمایت از ورود سرمایه گذاران و بخش خصوصی به مدیریت شهری، هم فساد و رانت کاهش یافته و هم بحران مالی و کمبود نقدینگی که مهمترین چالش امروز شهرداری است، مدیریت شود.

هاشمی با بیان اینکه، شهردار تهران  در طول هفت ماه گذشته که در سخت ترین شرایط مسئولیت را بعهده گرفتند و گامهای مهمی را در جهت شفافیت و تغییرات لازم جهت توسعه پایدار شهری برداشتند.

وی در پایان افزود: استعفای ایشان که در ایام پایانی سال و بدلایلی چون بیماری ومسایل شخصی صورت گرفت را نباید حمل بر ناکامی مدیریت شهری در دوره جدید بدانیم چرا که این رویکرد، خط مشی شورای پنجم وبرخاسته از مطالبات وانتظارات عمومی می باشد که چه ایشان به خدمت ادامه دهد یا فرد دیگری این مسئولیت را بپذیرد درمسیر تغییری بوجود نخواهد آمد.