۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

عدم تعیین تکلیف ۵هزار میلیارد تومان دارایی حساب شده فی‌مابین شهرداری و شرکت‌های کارگزاری/ ۹۰درصد تهرانی‌ها اعضای شورای شهر را در خیابان ببینند، نمی‌شناسند!

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 262298
عدم تعیین تکلیف ۵هزار میلیارد تومان دارایی حساب شده فی‌مابین شهرداری و شرکت‌های کارگزاری/ ۹۰درصد تهرانی‌ها اعضای شورای شهر را در خیابان ببینند، نمی‌شناسند!

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های شهرداری به عنوان حساب‌های فی مابین با شرکت‌های کارگزاری هنوز تعیین تکلیف نشده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ رای مردم در 29اردیبهشت ماه به لیست اصلاح‌طلبان نشان‌دهنده خواسته آن‌ها برای تغییر در نحوه مدیریت شهری بود. خواسته‌ای که بار سنگینی بر دوش ساکنان فعلی پارلمان شهری گذاشته و شهروندان منتظرند تا آن‌ها وعده‌های خودشان را درباره شفافیت و جلوگیری از فساد عملی کنند. حسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران معتقد است که تصویب لایحه بودجه 97 شهرداری تهران خود یکی از قدم‌های مهم برای ایجاد شفافیت در نوع هزینه کرد و درآمد شهرداری بوده است. شرح گفت‌وگوی او در زیر می‌خوانید:

در حوزه بودجه و بحث شفافیت و مدیریت مالی چه تفاوت مدیریتی در شش ماهه اول و دوم اداره شهر تهران در سال گذشته وجود داشت؟

تحقق درآمدهای شش ماهه اول شهرداری که نسبت ارقام پیش بینی شده بودجه 70 درصد بوده این عدد در شش ماهه دوم تحت تاثیر دو جهت گیری روشن 1-کاهش هزینه‌ها 2-افزایش درآمدها به 79.5 رسیده است در پنج ماهه اول سال گذشته 9.5 درصد و در 5 ماهه دوم 64 درصد افزایش درآمد داشتیم. تفاوت معناداری در نتیجه آرای مردم در 29اردیبهشت 96 نسبت به ادوار گذشته شورا از حیث ضریب و مشارکت بی‌نظیر وجود داشت که نشان‌دهنده این بود که مردم خواهان تغییر بودند.

با توجه به مشکلات مالی شهرداری تهران، بودجه چگونه محقق شد؟

بودجه واقعی سال 96 شهرداری تهران برخلاف آن رقمی در کتاب بودجه مندرج هست یعنی 17 هزار و 900 میلیارد، حدود 16 هزار میلیارد تومان است اگر آن 16 هزارمیلیارد تومان را مبنا بگیرید و یک ماه کسری را هم اضافه کنید. حدود 75 درصد با اصلاحیه ای که آمد بودجه محقق شد.

چطور؟

با انضباط بخشی مالی، ایجاد خزانه متمرکز، تعطیل کردن هولوگرام، جلوگیری از رانت خواری،  کاهش سطح فسادپذیری و نیز کاهش هزینه‌ها. این موارد تغییراتی است که در بودجه اتفاق افتاده  و در بودجه سال 97  مشهودتر هستند. براساس برنامه دوم توسعه شهر تهران که به وسیله شورای چهارم در سال 92 تصویب شده و تا پایان سال 97 اعتبار دارد سهم درآمدهای پایدار از کل منابع درآمدی شهرداری 25 درصد به عنوان شاخص هدف تعیین شده است. نجفی یک سال قبل از پایان برنامه با این تغییراتی که گفتم در کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد و برقراری شفافیت این عدد را در به 28 و نیم درصد رساند و  ما در کمیسیون برنامه بودجه در صحن شورا این عدد را به نزدیک 31 درصد رساندیم معنایش این است که  در صورتی که ما بتوانیم 31 درصد را در سال 97 محقق کنیم 6 درصد بیش از شاخص هدف تعیین شده برای پایان سال 97 توانسته‌ایم در جهت متناسب سازی درآمد و هزینه شهری توفیق پیدا کنیم.

یکی از مهمترین تفاوت‌های بین این دو سبک مدیریت در سال 96 حرکت مدیریت جدید شهری تهران به سمت انضباط مالی بیشتر بود. در انضباط مالی کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها وجود دارد که باعث تحقق بودجه شد. البته براساس آماری که دریافت کرده‌ام حدود 4 تا 5 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های شهرداری به عنوان حساب‌های فی مابین با شرکت‌های کارگزاری هنوز تعیین تکلیف نشده است. سبک مدیریتی جدید شهری از شیوه متمرکز عامرانه ریاستی و فرماندهی‌گونه تغییر اساسی به شیوه مدیریتی علمی مدرن و سازمان یافته پیدا کرد که در راس مدیریت شهری یک عنصر آکادمیک قرار گرفته که سطوح گوناگون مدیریت ارشد را در گذشته در حوزه اداری، مالی، محاسباتی، آموزشی، مدنی و سیاسی طی کرده بود. اگر شما  شهردار و 9 نفر معاونش را کالبدشکافی کنید اصلا از حیث قابلیت‌ها، سوابق، تحصیلات با 9 نفری که در دوره آقای قالیباف بودند قابل مقایسه نیستند.

نجفی به دنبال راضی کردن این و آن نیست اگر به دنبال راضی کردن بود به دادسرا احضار نمی‌شد برای یک موردی که اولا به لحاظ کیفی اصلا فاقد آن محتوای مورد ادعاست و به لحاظ وزن در نیمه دوم سال که مدیران ارشد کشور همه در به در دنبال جمع و جور کردن پایان سال هستند احضار نمی‌شد.

در بحث شفافیت آقای شهردار اعلام کردند و ما هم در بودجه ایشان را موظف کردیم که قراردادهای بالای یک میلیارد تومان صفر تا صدش را به اطلاع مردم برسانند در مقایسه با گذشته که بیش از 50 درصد قراردادهای شهرداری با ترک تشریفات بوده است. بهای تمام شده قیمت هر واحد کار در شهرداری در نیمه اول نسبت به نیمه دوم 3.5 برابر تفاوت دارد. همان بتنی که فردی در ساخت خانه شخصی‌اش استفاده می‌کند در اتوبان صدر هم استفاده شده اما برای شهرداری خیلی گران‌تر افتاده است. شفافیت یعنی همه مردم ما را با خوب و بدمان ببینند.

وضعیت پرداخت دیون پیمانکاران درحال حاضر چگونه است؟

مطالبات با دیون فرق دارد. به لحاظ قانونی دیون عبارت است آن سرفصل و ردیفی که شما در بودجه سال بعد می‌گذارید برای بدهی‌هایی که از قبل برای شما ایجاد شده است و  اگر حکمی علیه شهرداری صادر شد که ما در بودجه پیش بینی نکردیم باید از محل دیون بدهیم اما آن سوال شما در حقیقت بدهی شهرداری به پیمانکاران است عددی که آقای شهردار اعلام کردند 52 هزار و 100 میلیارد تومان است عددی که من خودم از آقای حسینی مکارم پرسیدم و شما می‌توانید به آن استناد کنید این بود که مطالبات قطعی شده ثبت شده در سامانه شهرداری منتهی به 12اسفند 94 بدون محاسبه تعدیل و تورم حدود 10 هزار میلیارد تومان است بدون محاسبه 95و 96، مضاف بر اینکه هنوز هم بدهی‌هایی از آن دوره وجود دارد که ثبت در سامانه شهرداری نشده لذا کل آن‌ها را که روی هم بگذاریم شهرداری تهران بر اثر سبک مدیریت قبلی که بیشتر اهتمامش در جهت سرمایه گذاری روی پروژه‌های کالبدی و قابل دیده شدن بوده است و به اندازه تقریبا سه برابر بودجه سنواتی برای شورای پنجم و آقای شهردار بدهی به ارث گذاشته است؛ اگر 52 را تقسیم بر سه بکنید بودجه واقعی سال 96 با اصلاحاتی که صورت گرفت 16 هزار میلیارد تومان است. 17 هزار 52 را تقسیم بر سه کنید  به اندازه سه سال بودجه آینده شهر،شهرداری بدهکار است یعنی  در گذشته شهر به گونه‌ای اداره شده که اگر بودجه سه سال آینده صددرصد تحقق پیدا کند پایان سال سوم و آغاز سال چهارم بدون لحاظ کردن هزینه‌های نگه داشت شهر و حقوق پرسنل، فقط می‌تواند بدهی‌هایش را بدهد بدون اینکه سنگ روی سنگ بگذارد.

اعضای شورا تا چد در روابط خودشان با فساد مقابله کردند؟

من بارها گفته‌ام خودمان به عنوان 21 نفر باید به آنچه می‌گوییم عمل کنیم یعنی اگر من خزانه دار شورای شهر هستم کسی که وارد اتاق من می‌شود و به در و دیوار نگاه می‌کند نباید احساس کند چون اختیار خرج کردن دارم شیک‌ترین مبل برای من است. اگر می‌گوییم به دنبال کاهش هزینه هستیم از خودمان شروع کنیم و آن را به جامعه منتقل کنیم آن هم نه با حرف، ما در جمهوری اسلامی حرف زیاد می‌زنیم ولی عمل نمی‌کنیم. ما به حیات خلوت‌های شهرداری ورود می‌کنیم؛ اینکه مناقصه و مزایده باید چه طور برگزار شود، قراردادها چگونه منعقد می‌شوند، نیروی انسانی شاغل در شهرداری چند نفر هستند و چند نفر باید باشند صرف نظر از اینکه چه کسی خوشش می‌آید و چه کسی بدش می‌آید ما نماینده مردم هستیم. اگر نیرویی مازاد است من به عنوان نماینده مردم نباید بگویم گناه دارد یا ممکن است فحش بدهد اما به لحاظ انسانی موظفیم شرایطی فراهم کنیم اگر او نمی تواند در شهرداری کار کند یارانه بدهیم تا برای مثال آموزش فنی و حرفه‌ای ببیند و نیروی کار دارای مهارتی شود که اگر التماس هم کردیم دیگر به شهرداری نیاید. شهرداری کمیته امداد نیست. تلاش ما این است که خود انتقادی داشته باشیم، چیزی که برای ما بد است برای برادر اصولگرای ما هم بد است. نمی‌شود در تریبون از رانت انتقاد کنیم اما به محض ورود به شورا بهترین ماشین و اتاق را برای خودمان برداریم. بالاخره آنهایی که گوش می‌کنند باید فرضمان این باشد که عقلشان از ما بیشتر است.