۰ نفر

چرا «کاسبی شهر» بعد از نیمه‌شب تعطیل است؟

۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۴۵
کد خبر: 256420
چرا «کاسبی شهر» بعد از نیمه‌شب تعطیل است؟

رئیس اتاق اصناف ایران: تعامل‌هایی انجام داده‌ایم که بعد از عید هم برخی واحدهای صنفی خدماتی تا ساعت یک شب فعالیت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در طول خیابان پیروزی، یکی از خیابان‌های اصلی شرق تهران، رستوران‌ها و فست فودهای متعددی کنار هم قرار گرفته‌اند. ساعت هنوز به 12 شب نرسیده، بعضی از آنها خالی از مشتری هستند، بعضی صورتحساب آخرین مشتری هایشان را تحویل می‌دهند و دو رستوران نیز داخل‌شان هنوز میزهای پر مختلفی به چشم می‌خورد.

مقابل در یکی از این فست فودها، نگهبانی ایستاده و به مشتریان جدیدی که می‌خواهند وارد شوند، می‌گوید:«غذا تمام شده، از ساعت 11ونیم به بعد، دیگر نمی‌شود مشتری جدید داخل بیاید.» 200 متر جلوتر از اینجا، رستورانی باز است که ساعت 12شب، هنوز هم مشتری پذیرش می‌کند اما داخل آن پیشخدمت‌ها مشغول تمیز کردن هستند، نگهبانی هم بیرون ایستاده، نیمی از در رستوران را بسته و با نگرانی یک چشمش به میز مشتری‌ها و چشم دیگرش به بیرون از در است. مسأله‌های کوچکی مانند این ،هر شب در پایتخت تکرار می‌شود؛ پایتختی که به خاطر جمعیت آن و سبک زندگی شلوغ نیاز به زندگی شبانه دارد اما تا ساعت 12 شب، تمام شهر باید خاموش شود.

تهران زندگی شبانه می‌خواهد؟

 طی سال‌های اخیر، با تغییر فرهنگ زندگی بسیاری از خانواده‌ها شب‌ها را برای گشت و‌گذار شهری انتخاب می‌کنند اما گزینه‌های زیادی پیش رویشان وجود ندارد؛ چرا که مجمع امور صنفی توزیعی و خدماتی تهران پیرو نامه معاونت نظارت بر اماکن نیروی انتظامی 7سال پیش بخشنامه‌ای صادر کرد و در آن نوشت:«فعالیت شبانه‌روزی کلیه صنوف که تاکنون دارای مجوز بوده‌اند از اول مهرماه سال 1389 تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده و ساعت فعالیت صنوف ساعت 24 تعیین شده است و هیچ یک از صنوف بعد از موعد مقرر حق فعالیت نداشته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف برابر با ضوابط با آنان برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.»

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران درباره فعالیت واحدهای صنفی در ساعت‌های نیمه شب  می‌گوید:«ما از سال 90 به بعد، با چنین مشکلی مواجه بوده‌ایم. بخصوص کار بنگاه‌های خدماتی در ساعت‌های پایانی شب با مشکل مواجه هستند. اما با تلاش‌ها و گفت‌و‌گوها، تقریباً بخشی از مشکلات را رفع کرده و حالا خیلی از بنگاه‌ها تا ساعت یک بعد از نیمه شب هم باز هستند.»

فاضلی ادامه می‌دهد:«اما برای ارتقا بخشیدن به این وضعیت، صحبت‌هایی داشته‌ایم که واحدهای بیشتری بتوانند تا بعد از نیمه شب، فعالیت داشته باشند. به هر حال دقت داشته باشید که فعالیت خیلی از بنگاه‌ها ضرورتی ندارد. اما بنگاه‌های خدماتی خوراکی باید ساعت فعالیت بیشتری داشته باشند؛ بخصوص بنگاه‌هایی را که به مراکز مسافربری مثل ترمینال‌ها نزدیک هستند، تقویت کرده‌ایم. امیدواریم بتوانیم با تعامل با نیروی انتظامی، کارها را بهتر هم پیش ببریم.»

با این حال، رئیس اتاق اصناف نیز معتقد است که تنها واحدهای خدماتی خوراکی نیاز به ساعت فعالیت بیشتر دارند؛ آن هم حداکثر تا ساعت یک شب. مسأله زندگی شبانه و اقتصاد شب در پایتخت که در شهرهای اسلامی جهان نیز برای واحدهای صنفی ایجاد شغل می‌کند، هنوز جایگاهی در دیدگاه‌های مسئولان پیدا نکرده است.

فاضلی می‌گوید:«بالاخره هر شهر و هر جای دنیا نظامی دارد. واقعاً ضرورتی ندارد که بیش از ساعت یک شب واحدهای صنفی خوراکی فعالیت کنند، درباره واحدهایی مانند طلافروشی‌ها که تا ساعت 12 هم نیاز نیست باز باشند. بالاخره بحث امنیت را داریم.

الان هم اغلب رستوران‌ها تا 12 شب باز هستند. بالاخره زندگی شبانه این نیست که بعد از نیمه شب جایگاهی داشته باشد. ملاحظات یقیناً به خاطر تأمین امنیت است. ما از نعمت عظیم نیروی انتظامی در کشور استفاده می‌کنیم و من نگاه آنها را در این حوزه بر خودم مقدم می‌دانم.»

افزایش ساعت فعالیت واحدهای صنفی تا یک شب

به هر حال قرار است که حداقل تا پایان امسال، برخی از صنوف تا ساعت یک شب فعالیت داشته باشند.  حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت روز گذشته در نشست خبری به هماهنگی‌های صورت گرفته میان پلیس و صنوف اشاره کرد و گفت: «به درخواست اتاق اصناف پیشنهاد شد تا فعالیت صنوف در روزهای پایانی سال در تهران افزایش داشته باشد که در همین راستا ما موافقت کردیم تمام واحدهای صنفی ساعات کاری‌شان تا ساعت یک بامداد افزایش یابد و حدود 2 ساعت نسبت به حالت عادی بیشتر شود.» رحیمی با بیان اینکه این افزایش ساعت از روز گذشته آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت، درباره اینکه آیا این افزایش ساعت شامل طلافروشی‌ها می‌شود یا خیر؟ گفت: ساعات کاری طلافروشی‌ها نیز یک ساعت افزایش پیدا کرده اما تا ساعت یک بامداد نیست.» در این مورد علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران می‌گوید:«برای پایان سال معمولاً تمهیدات و تسهیلات ویژه‌ای اندیشیده شده است. اما ما صحبت‌ها و تعامل‌هایی داشته‌ایم که بعد از عید هم بعضی واحدهای صنفی خدماتی بتوانند تا ساعت یک شب فعالیت کنند و محدودیت ساعت 12 برداشته شود.»