۰ نفر

پایان پادشاهی پارکبان‌ها

۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۰۳
کد خبر: 254749
پایان پادشاهی پارکبان‌ها

طی 5سال آینده 100هزار جای پارک هوشمند در پایتخت راه‌اندازی می‌شود تا مدیریت جای پارک با فناوری انجام شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، هنوز هم برخی جای پارک‌ها در نقاط مختلف شهر توسط پارکبان‌ها اداره می‌شود؛ شیوه‌ای غیرقانونی و قدیمی که مشکلات بسیاری را به‌همراه داشته و باید هر چه زودتر این روش فرسوده با تکیه بر ابزار جدید فناورانه نظیر اپلیکیشن‌های موبایلی جایگزین شود. سابقه حضور پارکبان‌ها در تهران به سال84بازمی‌گردد؛ زمانی که شهردار قبلی تهران و فرمانده قبل‌تر نیروی انتظامی، طی قراردادی، ساماندهی و توزیع پارک حاشیه‌ای خودرو در همه معابر پایتخت را به شرکت «راهگشا» وابسته به بنیاد تعاون نیروی انتظامی سپرد و چندی بعد در گوشه و ‌کنار شهر، افرادی با لباس متحد و قبض به‌دست راهی خیابان‌ها شدند.

دیری نگذشت که نقاط پارک مناسب‌تر، قیمتی بالاتر یافت و به همین آسانی درگیری‌هایی میان شهروندان و پارکبان‌ها پدید آمد. لباس آنها هیچ ویژگی خاصی نداشت و در بیشتر لباس‌فروشی‌های خیابان امام خمینی و میدان امام حسین می‌شد لباس پارکبانی پیدا کرد. رفته رفته قبض‌ها هم تبدیل به برگه‌ای ساده بدون هیچ‌گونه آرم و نشان رسمی شد. با فقدان نظارت بر پارکبان‌ها، موضوع مدیریت آنها بر معابر پایتخت نیز تبدیل به سلطه و قانون‌گریزی شد. بودند برخی مراکز خرید تهران که بارها در آنجا پارکبان‌ها و مردم درگیری فیزیکی داشتند. سال 95 اما قرارداد 10ساله پلیس و شهرداری به پایان رسید. پلیس راهور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به پارکبان‌ها پول ندهید.»

بر این اساس، پس از اتمام قرارداد، اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی نداشت و با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس تأکید کرد که هیچ‌گونه اعمال قانونی درخصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند، انجام نخواهد داد. معضل پارکبان‌های تهران از این تاریخ شکل دیگری به‌خود گرفت و همچنان این کار به‌عنوان شغل ادامه یافت. این در شرایطی بود که قرار بود حضور پارکبان‌ها صرفا برای مدیریت جای پارک باشد و نه به‌عنوان یک شغل.

هوشمند‌سازی‌ با اعمال قانون

هم‌اکنون چراغ 15هزار پارکومتر در شهر تهران چشمک می‌زند و همه سیستم‌ها آماده کار هستند، اما متأسفانه از طریق پلیس اعمال قانون صورت نمی‌گیرد. در عین حال منصور نویریان، قائم‌مقام سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: تا 5سال آینده تعداد جای پارک‌های هوشمند به 100هزار افزایش می‌یابد و گسترش پارکومترها در برنامه مدیریت شهری قرار دارد. استفاده از این پارکومترها با روش‌های نوین مانند استفاده از اپلیکیشن و روش‌های هوشمندتر صورت می‌پذیرد. این برنامه اگرچه در دستور کار قرار دارد، اما تا زمانی که از طریق پلیس اعمال قانون نشود، همه این تلاش‌ها بی‌نتیجه است. قائم‌مقام سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: «سیاست ما کمک به اشتغال است. اگر روش‌های نوین اجرایی شود، تعدادی از پارکبان‌ها و شاید بیشتر آنها نه از طریق شهرداری تهران بلکه از طریق پیمانکاران و برون‌سپاری، جذب بخش خصوصی می‌شوند.

اهمیت980هزار جای پارک

آنگونه که در طرح تفصیلی پایتخت آمده، تهران 980هزار فضای پارک حاشیه‌ای دارد، اما پارکومترها هنوز نتوانسته‌اند حتی یک‌دهم این فضا را پوشش دهند. در چنین شرایطی باید یادآور شد که در شهرهای بزرگ جهان، پارکومترها درآمدهای پایدار شهری را رقم می‌زنند و استفاده از آنها برای شهرداری‌ها مفید و برای شهروندان آسان است.

مناقصه برای 15هزار جای پارک

به‌زودی مناقصه‌ای برای 15هزار جای پارک جدید برگزار خواهد شد که مبنای طرحی است که برای پارکومترها درنظر گرفته شده‌است. براساس این طرح، همه افرادی که در محله‌های مورد نظرشان پارک می‌کنند، باید از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه، شارژ پارک خود را بپردازند. همچنین عده‌ای با دستگاه‌های الکترونیکی در محل حضور دارند تا هم روش استفاده از این اپلیکیشن را به مردم آموزش دهند و هم شماره پلاک‌ها را کنترل کنند تا درصورت پرداخت‌نکردن آنلاین عوارض، فرد خاطی جریمه شود.

   فعالیت پارکبان‌ها غیرقانونی است

از زمانی که رسما اعلام شده فعالیت پارکبان‌ها در تهران غیرقانونی است، باید جمع‌آوری آنها صورت می‌گرفت. به گفته محمد‌رضا بادامچی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اگر پارکومترها به میزان مناسب در معابر راه‌اندازی شوند، دیگر نیازی به‌وجود پارکبان نیست، اما باید پارکومترها به اندازه کافی در شهر نصب شده‌باشد. به گفته بادامچی، اگر قرار است فعالیت پارکبان‌ها غیرقانونی باشد، اخذ وجه دستی از مردم برای پارک در معابر پایتخت غیرقانونی است. به گفته نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اگر با وجود غیرقانونی‌بودن فعالیت پارکبان‌ها، همچنان شاهد حضور آنها و اخذ دستی پول از سوی این افراد باشیم از مسئولان مربوطه درخواست خواهیم کرد تا نسبت به این موضوع پاسخگو باشند.