۰ نفر

فراهانی مطرح کرد:

مردم نباید تاوان گران اداره کردن شهر را بدهند

۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۳۵
کد خبر: 253342
مردم نباید تاوان گران اداره کردن شهر را بدهند

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران به تشریح جزئیات بودجه 97 شهرداری تهران پرداخت و گفت:ما باید تعداد کارکنانمان را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهیم،مردم نباید هزینه حقوق کارکنان مازاد مترو را بدهند،آن‌ها نباید تاوان گران اداره شدن تهران را بدهند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه در بازدیدهای منطقه‌ای 9 منطقه و 2 سازمان مورد بررسی قرار گرفتند، اظهار کرد: شهرداری مکلف شده هر 3‌ماه یکبار جزئیات هزینه‌کرد بودجه را به صحن شورای شهر اعلام کند. اعضای شورای شهر پای صحبت مدیران نشستند تا مشکلات مردم را قدم به قدم برطرف کنند.

وی با اشاره به اولین بودجه‌ای که در شورای پنجم روز گذشته به تصویب رسید، گفت: البته این بودجه مطلقا ایده‌آل و مطلوب نبود، زیرا محدودیت‌های مالی بسیاری وجود داشت که میراث ساختار معیوبی است که از مدیریت شهری به جای مانده و امروز با آن روبه‌رو هستیم.

فراهانی با بیان اینکه برای عدالت‌محور شدن بودجه تلاش شده است، گفت: کاهش قیمت پروژه‌ها و خدمات شهر تهران در این بودجه مدنظر اعضای شورای شهر بوده زیرا شهر گران اداره می‌شود و باید عملکرد مدیران شهرداری ارزیابی و به اطلاع مردم رسانده شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه به صورت شفاف بررسی و به تصویب رسید، افزود: در گذشته پیش از تصویب بودجه تنها لایحه آن در دسترس اعضا بود و در جلسه غیرعلنی مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت، این در حالی است که شهرداری لایحه را امسال منتشر کرد و شورا در جلسات علنی بودجه را بررسی و آن را به صورت عمومی اعلام کرد و حتی از شهروندان هم در این زمینه نظر خواست و بسیاری از مطالبات صورت گرفته از سوی شهروندان مطرح شده بود. در واقع هیچ چیز مخفی وجود نداشت و در حین بررسی‌ها اصلاحات لازم انجام شد. در گذشته بودجه بیشتر در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار می‌گرفت، اما در این دوره همه کمیسیون‌ها در بررسی آن دخیل بودند.

فراهانی ادامه داد: در 15 جلسه متوالی و بیش از 50 ساعت کارشناسی بودجه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد تا شهرداری تهران گزارش هزینه‌کرد بودجه خود را هر سه ماه یکبار به شورا اعلام کند که این به تبع گام موثری در راستای شفاف‌سازی خواهد بود.

انتشار گزارش تفریغ بودجه

وی انتشار گزارشات تفریغ بودجه را موضوع دیگری دانست و گفت: همچنین قرار است تا سامانه گزارش احکام بودجه راه‌اندازی شود تا بر روی نحوه استفاده‌کرد از بودجه نظارت کافی وجود داشته باشد. در واقع رسیدگی تخصصی به تفریغ بودجه باید طی یک فرآیند قانونی انجام شود. با نظارت‌های انجام شده، نحوه تحقق بودجه مورد بررسی قرار گرفته و ضریب آن افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال در تفریغ بودجه سال 95 تکالیفی برای شهرداری تهران تهیه شده که در اسرع وقت آن را باید به صحن شورا ارائه دهد. تکالیف و جهت‌گیری‌ها نشان می‌دهد که بودجه مصوب با حداقل انحراف مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع خزانه‌داری برای شهرداری به تصویب رسید تا سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق همگی بودجه‌شان از یک کانال مشخص وارد شود و تحت نظارت قرار گیرد.

بودجه واقعی شهرداری چقدر است؟

فراهانی با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران برای سال 97، 17 هزار و 400 میلیارد تومان عنوان شده اما درآمدهای بسیاری به این بودجه اضافه خواهد شد، تصریح کرد: حدودا 6 میلیارد تومان درآمد حاصل از سازمان‌ها و شرکت‌ها محقق می‌شود که این خود به بودجه اصلی اضافه خواهد شد. اگرچه بودجه امسال شهرداری به واسطه کاهش درآمد شهرسازی به صورت انقباضی بسته شده است و ما شاهد کاهش 50 درصدی فروش تراکم بوده‌ایم، اما در برخی از موارد به بودجه فعلی اضافه خواهد شد. اگر بودجه فعلی را با 10 درصد تورم قرار بود به تصویب برسانیم، باید به 23 هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما امروز با کاهش 20 درصدی بودجه ابتدا بودجه اولیه را 16هزار و 200 میلیارد تومان در نظر گرفتیم که مجددا برای پرداخت دیون شهرداری 1200 میلیارد تومان دیگر در نظر گرفته شد. اما شورا تلاش کرد تا درآمدهای شهرداری را حدود 70 میلیارد تومان کاهش دهد.

فراهانی با بیان اینکه مهم‌ترین درخواست شهروندان از شهرداری تهران در بحث حمل‌و‌نقل عمومی است، گفت: با وجود اینکه بودجه انقباضی بسته شد، اما ما بیشترین میزان بودجه را برای بحث حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفتیم و 180 میلیارد تومان دیگر نیز در صحن شورای شهر به میزان اولیه اضافه کرده و مجوز انتشار اوراق مشارکت 4 میلیارد تومانی را صادر کردیم که اگر محقق شود سرفاصله رسیدن قطارهای شهری به زیر 2 دقیقه خواهد رسید. البته برای بخش‌خصوصی و به منظور افزایش تمایل استفاده از وسایل حمل‌ونقل پاک 180 میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شده است و اگر در هر جایی اضافه درآمد برای شهرداری وجود داشته باشد، باید آن را در بخش حمل‌ونقل عمومی خرج کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با اشاره به افزایش بودجه هوشمندسازی عنوان کرد: هوشمندسازی موردتوجه شورای شهر تهران بوده، زیرا باعث می‌شود کارها با سرعت بیشتری انجام شود. در سال 96 برای هوشمندسازی 205 میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفته شده، این در حالی است که این میزان در سال 97 به 240 میلیارد تومان رسیده است.

بودجه پرداخت دیون کاسته نمی‌شود

فراهانی با بیان اینکه شهرداری تهران 50هزار میلیارد تومان به بانک‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار است، گفت: سالانه 6 هزار میلیارد تومان بر میزان این بدهکاری افزوده می‌شود، اما هیچ‌جا از میزان بودجه پرداخت دیون کاسته نشده است. ما تلاش کردیم تا تصدیگری‌ها را کاهش دهیم و به کوچک‌سازی بپردازیم.

وی با بیان اینکه 6 درصد مصارف غیرمرتبط با شهرداری در بودجه سال 97 کاهش پیدا کرده است، گفت: این کاهش به این دلیل بود که بسیاری از خدمات با ماموریت‌های شهرداری ارتباطی نداشت، اما در همین بین به هزینه‌های شهرداری در زمینه کودکان، افراد خاص و سالمندان توجه شده است.

کمتر از 50 درصد بودجه 97 پایدار است

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه درآمدهای شهری غالبا ناپایدار است، عنوان کرد: اما این درآمدهای ناپایدار به محیط‌زیست لطمه می‌زند و با تغییرات اقتصادی بالا و پایین می‌شود، این در حالی است که درآمدهای پایدار سبز هستند و با فعل و انفعالات اقتصادی تغییری در آنها ایجاد نخواهد شد. همچنان در بودجه 97 کمتر از 50 درصد بودجه حدودا 7800 میلیارد تومان از سهم منابع پایدار شهری تخصیص و مابقی ناپایدار هستند. این در حالی است که در سال گذشته 24‌درصد بودجه در بخش پایدار بوده است.

فراهانی در پاسخ به انتقادات برخی نسبت به بودجه‌های در نظر گرفته شده برای انجمن‌ها گفت: کمک به انجمن‌های تخصصی در جهت کاهش تصدیگری‌هاست و مهم‌ترین رسالت حوزه شهری این است که تصدیگری‌ها را از نهادهای دولتی و غیردولتی بگیرد و به جای آن مشارکت شهروندان و NGOها را افزایش دهد؛ این روند ادامه پیدا خواهد کرد. بودجه فرهنگی در سال 96، 5هزار و 368 میلیارد تومان بوده که در سال 97 به 4 هزار و 296 میلیارد تومان رسیده است. همچنین در بحث کارآفرینی و استارتاپ‌ها این موضوع مورد توجه شورای شهر قرار گرفته، این در حالی است که در بودجه‌ای که شهرداری برای شورای شهر فرستاده بود، بودجه‌ای برای این بحث در نظر گرفته نشده بود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه حمل و نقل و ترافیک در سال 97 از سوی شهرداری 5هزار و 651 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، گفت: در بررسی‌های شورا این میزان به 5 هزار و 648 میلیارد تومان رسید و مجددا 33 میلیارد دیگر بر آن افزوده شد.

هیچ رقم مشخصی درباره بدهی دولت به شهرداری وجود ندارد

فراهانی با بیان اینکه هیچ رقم مشخصی برای بدهی دولت به شهرداری مورد توافق نیست، تصریح کرد: برخی معتقدند 1000 میلیارد تومان و برخی دیگر 20 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری است و نظر دیگری وجود دارد که می‌گویند دولت هیچ بدهی به شهرداری ندارد و این موضوع بالعکس است. جزو تعهدات دولت است که نیمی از بودجه توسعه مترو را به شهرداری بپردازد. مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 97 تایید کرده که میزان سهم مالیات بر ارزش افزوده به جای 88 به 12 برای شهرداری 70 به 30 شود که البته در همین راستا تسهیلاتی هم برای بازسازی بافت فرسوده و توسعه حمل‌ونقل در نظر گرفته است.

پیمانکاران از سال 88 دیون نگرفتند

فراهانی در پاسخ به برخی از انتقادات که گفته می‌شد بخشی از بودجه در جلسات محرمانه به تصویب رسیده است، توضیح داد: هیچ بخشی از بودجه در جلسات محرمانه تصویب نشده و هر آنچه بوده در جلسات علنی و در حضور اصحاب رسانه بوده است.

وی در ادامه با توجه به بدهی 10هزار میلیارد تومانی شهرداری به پیمانکاران گفت: بحث پرداخت بدهی پیمانکاران موضوع بسیار مهمی است که ما آن را پیگیری خواهیم کرد. در جلسات کمیسیون ماده 38 پیمانکارانی حاضر می‌شوند که از سال 88 بدهی‌های خود را نگرفته‌اند.

به گفته وی، کل دیون پرداختی سال 97، 2هزار و 895 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که شهرداری در همین زمینه می‌تواند از بانک‌ها تسهیلات گرفته و بدهی پیمانکاران را بپردازد.

فراهانی تصریح کرد: در سال 96 میزان در نظر گرفته شده برای دریافت تسهیلات 5هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که امسال به شهرداری اجازه داده شده تا سقف 1000 میلیارد تومان آن هم برای پرداخت دیون وام دریافت کند، باید جلوی بدهی‌های بانکی از جایی گرفته شود.