۰ نفر

مدیر عامل شرکت متروی تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

کاهش ۵۰درصدی کمک دولت به توسعه مترو/ نیاز ۱۰هزار میلیارد تومانی مترو تهران برای تامین دو هزار واگن

۲۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۲۳
کد خبر: 252526
کاهش ۵۰درصدی کمک دولت به توسعه مترو/ نیاز ۱۰هزار میلیارد تومانی مترو تهران برای تامین دو هزار واگن

به گفته مدیرعامل متروی تهران تا سال ۹۶ سهم شهر تهران از کمک‌های دولتی به مترو ۱۰۸ میلیارد تومان بوده است که در لایحه بودجه ۹۷دولت به ۶۵ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

اقتصاد آنلاین- فائزه مومنی؛ علی امام در پاسخ به این سوال که تهران به چه تعداد خط مترو نیاز دارد به اقتصاد آنلاین گفت: در طرح جامع حمل و نقل ریلی که در سال 86_85، 12خط در نظر گرفته شده  که 8خط آن اصلی و 4خط اکسپرس است. البته از خط 5هم به عنوان خط اکسپرس یاد می‌شود اما به دلیل امتداد نداشتن به داخل شهر و سپس جاده گرمسار، هیچ ارتباطی تونلی با مراکز تجاری مهم شهر ندارد و حالا فقط یک خط برون شهری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مطالعات مربوطه به دو خط اکسپرس مترو در اولویت قرار دارد؛ پیش فرض اولیه آن است که این دو خط با تمام خطوط موجود مترو، ایستگاه تبادلی خواهند داشت و به ازای هر 4 کیلومتر مسیر، یک ایستگاه برای پیاده و سوار شدن مسافر در نظر گرفته می شود.

مدیر عامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه از خطوط اصلی 4خط به بهره‌برداری کامل رسیده‌اند، اضافه کرد: 7و6نیمه‌کاره هستند، برای 9و 8 هنوز هیچ اقدامی نشده است. خط 7و6 مشکلاتی مثل نداشتن هواکش، پله برقی و غیره داشتند که باید تا تامین این موارد و ایجاد ایمنی کامل تعطیل می‌شدند.

امام تاکید کرد: برای تکمیل خطوط 7و6و همچنین ساخت خطوط 9 و8 به 20هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در کنار آن باید 2هزار واگن نیز اضافه کنیم که آن هم 10هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت متروی شهر تهران با اشاره به برنامه شش ماهه اول سال این شرکت نیز گفت: شش ماهه اول سال خطوط 7و6به بهره‌برداری می‌رسند. خط 6در 10کیلومتر از دولت‌آباد تا میدان امام حسین با چهار ایستگاه و خط 7با 22کیلومتر قابل استفاده خواهند بود.

امام  با اشاره به کاهش 50 درصدی اعتبارات مستقیم دولت به متروی همه کلانشهرها، ادامه داد:  تا سال 96 سهم شهر تهران از این بودجه 108میلیارد تومان بوده که در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال 97 به 65 میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده است.

او اضافه کرد: طبق قانون حمایت از سامانه های ریلی درون شهری که مصوب سال 1383 است، دولت موظف شده تا 50 درصد از هزینه های ساخت و توسعه حمل و نقل ریلی را در کلانشهرها تقبل کند. اما متاسفانه هیچ گاه این قانون در دوره های مختلف و به طور کامل توسط دولت ها به عرصه اجرا در نیامده است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران تاکید کرد: به عنوان مثال بودجه مصوب شورای شهر تهران در سال 96،  2 هزار و 300 میلیارد تومان است اما بودجه ای که همان سال و توسط دولت در مجلس تصویب شد، 108 میلیارد تومان است. این در حالی است که دولت باید مبلغی حداقل معادل مبلغ تصویب شده در شورای شهر را مصوب کرده و در اختیار ما قرار می داد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در بودجه مصوب مجلس مبلغ بسیار ناچیزی به نسبت بودجه مصوب در شورای شهر تهران دیده شد.