۰ نفر

نجفی: حتی اگر بودجه را ۱۰بار دیگر می‌نوشتیم باز هم محدودیت و ابهام داشتیم

۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۴۷
کد خبر: 249881
نجفی: حتی اگر بودجه را ۱۰بار دیگر می‌نوشتیم باز هم محدودیت و ابهام داشتیم

محمد علی نجفی،بعد از استماع نظرات اعضای شورای شهر درباره لایحه بودجه ٩٧شهرداری گفت: بودجه به نسبت به برنامه پنج ساله دوم و‌ فرصت اندک تدوین شده است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ محمدعلی نجفی روز یکشنبه در چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در دفاع از لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران افزود: در کمیسیون های تلفیق و برنامه و بودجه، کارها و تلاش های خوبی انجام شد و باید درنظر گرفت که بودجه سال 97 براساس برنامه دوم توسعه شهر تهران بسته شده است.

وی با بیان اینکه این بودجه مملو از تحولات بنیادی و شفاف سازی است، ادامه داد: در این رابطه و برای اولین بار در کشور بودجه شهرداری تهران با فایل اکسل بر روی سایت شهرداری بارگذاری شد و نظرات تمام کارشناسان در این مورد احصا شد.

نجفی با بیان اینکه در تنظیم بودجه سال آینده شهرداری تهران با محدودیت ها و ابهاماتی روبرو هستیم گفت: ایجاد محدودیت در مورد فروش تراکم یا به اصطلاح آینده فروشی شهر و منابع، محدودیت هایی در درآمدها برای ما ایجاد کرد.

وی ادامه داد: درآمد شهرداری تهران 1000 میلیارد تومان از فروش تراکم کاهش یافته است.

نجفی افزود: محدودیت هایی هم در هزینه ها داریم و نمی توان حقوق و مزایای کارمندان و بدهی خود به پیمانکاران را پرداخت نکنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه با برخی ابهامات در درآمدها در بودجه سال آینده شهرداری مواجه هستیم گفت: بخشی از تصمیمات ما منوط به تصمیمات مجلس است و سهم شهرداری تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده است.

وی با بیان اینکه سهم شهرداری تهران در این زمینه غیرعادلانه است، افزود: امروز سهم شهرداری تهران از این محل نسبت به گذشته نصف شده و میزان آن 1600 میلیارد تومان است.

نجفی با بیان اینکه انتطار داریم سهم شهرداری تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال آینده کشورافزایش یابد، گفت: 88 درصد از مالیات بر ارزش افزوده استان تهران سهم شهرها و 12 درصد سهم روستاها می شود.

به گفته وی، در صورت تصویب این موضوع، انتظار می رود از این محل 1200 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم.

شهردار تهران تاکید کرد: زمان تصویب لایحه پیشنهادی دولت معلوم نیست و شورای نگهبان نیز باید آنرا تایید کند.

وی ادامه داد: میزان عملکرد واقعی بودجه سال 95 حدود 17 هزار میلیارد تومان بوده و 5 هزار میلیارد تومان مابقی آنرا وام تشکیل می داد.

وی با بیان اینکه در سال 97 نسبت به 95 باید حداقل 20 درصد تورم را برای بستن بودجه لحاظ کرد گفت: با این حساب حداقل بودجه سال 97 بر روی عدد 21 هزار میلیارد تومان بسته می شد که رقم پیشنهادی ما برای بودجه نشان دهنده انقباضی بودن آن است.

وی تاکید کرد: این سقف معین شده با تمهیدات صورت گرفته تحقق پذیر است چرا که ساخت و ساز در تهران در مسیر رونق حرکت کرده و قیمت ساختمان در حال افزایش است.

شهردار تهران ادامه داد: 300 هزار وام خانه اولی در سال 97 در تهران داده می شود و ساخت و ساز رونق می گیرد.

نجفی با تاکید بر واریز درآمدهای سازمان ها و معاونت های تابعه شهرداری به خزانه ای مشترک، این موضوع را موجب مدیریت و افزایش درآمدهای پایدار دانست.

نجفی در ادامه با اشاره به اینکه اگر کسی بخواهد از بودجه دفاع کنند به راحتی می توانند در جوامع تخصصی از این بودجه دفاع کنند، گفت: نگرانی درباره کلیات بودجه وجود ندارد.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم اعضای شورای اسلامی شهر اگر می توانند در هزینه ها صرفه‌جویی کنند و این صرفه جویی را به سمت پرداخت دیون پیمانکاران ببرند.

وی خاطر نشان کرد:برخی پیمانکاران که در مقابل شورا تجمع می‌کنند و یا در دفتر شهردار حاضر می شوند از سال 90 هنوز طلب خود را دریافت نکردند.

وی با بیان اینکه در ارقام و ردیف های بودجه هر تغییری ایجاد شود مورد تایید است، افزود : در تبصره 20 بودجه نیز امکانی فراهم شده که طلب پیمانکاران پرداخت شود.

شهرداری تهران با اشاره به گزارش خزانه دار شورای شهر عنوان کرد: امسال شرایط بهتر شد و در دی ماه، درآمدشهرداری 80.37درصد محقق شده و در 2 ماه آینده نیز این عدد بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه صد درصد بودجه محقق نمی شود خاطرنشان کرد: در خصوص وام های بانکی نیز بانک ها اعلام کرده بودند که سقف وام شهرداری پر شده و وام جدیدی ارائه نمی‌کنند اما این هنر شهرداری بود که توانست در ازای پرداخت بدهی ها، وام جدید دریافت کند.

وی گفت: بخشی از بدهی ها حدود 16 هزار میلیارد تومان بدهی به بانکها بود که این بدهی به صورت غیر نقدی پرداخت شده است.

وی افزود: وام جدید در ازای پرداخت 2 برابر بدهی ها بصورت غیر نقدی بوده است.

نجفی در پایان از اعضای شورای اسلامی شهر تهران درخواست کرد که به لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران رای مثبت دهند.