۰ نفر

زمستانی‌ترین روز سال چگونه گذشت؟

۹ بهمن ۱۳۹۶، ۲:۴۶
کد خبر: 248375
 زمستانی‌ترین روز سال چگونه گذشت؟

دیروز اولین چهره زمستانی پایتخت برای شهروندان تهرانی با یک چالش متفاوت نمایان شد.

 اگرچه طی سال‌های گذشته مهم‌ترین چالش شهروندان تهرانی در صبح روز بعد از بارش سنگین برف، بروز ترافیک سنگین در معابر اصلی و فرعی شهر بود اما روز گذشته با وقوع بارش برف از شنبه شب، چالش متفاوتی برای پایتخت‌نشینان رقم خورد که ریشه آن به خواب زمستانی مدیریت شهری بازمی‌گردد.

سیاه و سفید روز برفی

 از اواخر هفته گذشته، هواشناسی پیش‌بینی بارش برف در بسیاری از شهرهای کشور و از جمله پایتخت را داشت. به همین دلیل با شروع بارش برف در ساعات ابتدایی شنبه شب، مدارس شهر تهران در تمامی مقاطع تعطیل اعلام شد. به گزارش دنیای اقتصاد، تصمیم‌گیری به موقع برای تعطیلی تمامی مقاطع تحصیلی در روز یکشنبه(تا پیش از ساعت ۱۱ شب) سبب شد تا تعداد زیادی از خانواده‌ها در ساعات ابتدایی صبح دیروز از منزل خارج نشوند و در نتیجه به روان‌سازی ترافیک معابر اصلی و فرعی شهر کمک کنند. با وجود اخذ تدبیر به موقع برای روان‌سازی ترافیک در صبح روز بعد از بارش برف، در برخی مناطق تهران، خیابان‌ها و معابر فرعی دست‌کم تا ساعت ۱۰ صبح برای عبور و مرور افراد برف‌روبی و پاکسازی نشده بود. در نتیجه بسیاری از شهروندان با سختی برای خروج از منزل مواجه شدند.

سختی در عبور و مرور به دلیل عدم پاکسازی معابر در برخی مناطق شهر چالش دیگری را به وجود آورد. به این شکل که بسیاری از شهروندان برای مراجعه به محل کار یا سایر سفرهای درون‌شهری ضروری نتوانند از خودروی شخصی استفاده کنند. در نتیجه معابر اصلی حالتی شبیه روزهای تعطیل پیدا کرد اما در مقابل عمده بار سفرهای صبحگاهی روز برفی تهران، به شبکه متروی پایتخت تحمیل شد که به دلیل نبود تناسب میان ظرفیت شبکه مترو و میزان مراجعه، در تعداد زیادی از ایستگاه‌های مترو، ازدحام جمعیت، معطلی بیش از اندازه مسافران و همین‌طور سختی در ورود و خروج به واگن‌های مترو به وجود آمد. گزارش‌های متعدد مردمی از عملکرد نامناسب ستاد برف‌روبی در برخی مناطق شهر تهران به ویژه در معابر و خیابان‌های غرب تهران که منجر به در راه ماندن برخی از شهروندان شد در حالی بود که در سایر مناطق شهر تهران همچون منطقه ۴ عملیات برفی‌روبی و پاکسازی معابر فرعی نیز به خوبی انجام شده بود. این دو شکل متفاوت برخورد ستاد برف‌روبی در روز گذشته نشان می‌دهد مدیریت واحد در شهرداری تهران برای نحوه مواجهه با یک روز برفی با وجود اعلام سازمان هواشناسی از روزهای گذشته مبنی بر بارش برف و باران، وجود ندارد. در همین زمینه محمدعلی نجفی شهردار تهران در توضیح چگونگی مواجهه شهرداری تهران با بارش برف در پایتخت عنوان کرد: از ساعت ۲۰:۳۰ شنبه شب که برف آغاز شد، حدود ۱۲۰۰ خودروی برف‌روب و ۲ هزار کارگر و ۱۶۳ سایت برف‌روبی و ۳ هزار و ۵۰۰ مخزن مخصوص شن داریم که همه اینها خوشبختانه آماده‌باش کامل بوده و به خاطر پیش‌بینی‌های هواشناسی از قبل آماده بودند و کار خودشان را در کنار پلیس راهور آغاز کردند. به گزارش سایت شهرنوشت، نجفی با بیان اینکه شهرداری از همان لحظه اول بارش برف، اقدام به پاکسازی خیابان‌ها کرد، تصریح کرد: منتها سرعت برف خیلی زیاد بود. با این حال در حال حاضر(صبح دیروز) از سمت غرب به سمت تهران، به خصوص جاده تهران- کرج و بعضی بزرگراه‌ها مثل فتح و آزادگان و... مقداری مشکل وجود دارد. همین طور از تهران به سمت غرب هم چه در همت و چه در حکیم مشکلاتی وجود دارد که در حال رفع آنها هستیم.

با این حال در جریان جلسه روز گذشته شورای شهر تهران برخی اعضا نسبت به اقدامات شهرداری درخصوص نحوه مواجهه با بارش برف تذکر دادند. مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این خصوص عنوان کرد: آنچه مشکل‌ساز است مدیریت و نحوه برنامه‌ریزی ماست که مشکلات متعددی در حوزه خدمات شهری ایجاد کرده است. بسیاری از مردم از شنبه شب امکان تردد در شهر نداشتند، درختان بسیاری شکسته‌اند و روی خودروهای پارک شده افتاده‌اند. اما حضور مدیران و عوامل مدیریت شهری و مدیریت بحران جهت خدمت‌رسانی و رفع مشکلات فوق رضایت‌بخش نبوده و اندک گزارش شده است.  او ادامه داد: این در حالی است که طی سه سال گذشته، سالانه بیش از ۳۰میلیارد تومان بودجه شهر تهران به عملیات برف‌روبی و پرداخت به پیمانکاران برف‌روب اختصاص داده شده است. این عضو شورای شهر اظهار کرد: به‌رغم این پیش‌بینی‌ها متاسفانه مدیریت شهری غافلگیر شد و خصوصا در مناطق جنوبی و مرکزی خدمات شایسته‌ ارائه نشده است.  در عین حال رئیس مجمع نمایندگان تهران نیز از عملکرد شهرداری و استانداری تهران در برف شب‌ گذشته پایتخت انتقاد کرد. محمدرضا عارف اظهار کرد: تاسف می‌خورم از اقدامات شهرداری و استانداری که برای بارش متوسط برف، شهر به این وضع درآمده است. او افزود: هم اتوبان‌های پایتخت و هم اتوبان‌های تهران - قم و تهران-کرج بعد از بارش برف وضعیت نابسامانی پیدا کردند و مردم ساعت‌ها در این اتوبان‌ها معطل ماندند. ضمنا گله جدی داریم که چرا شهرداری آمادگی اولیه را برای ساماندهی معابر و برف‌روبی نداشت. عارف اضافه کرد: از شب گذشته تاکنون تعداد زیادی درخت بر اثر سنگینی بارش برف شکسته که نشان می‌دهد عوامل شهرداری اقدام به برف‌روبی از درخت‌ها نکرده‌اند، ضمن اینکه شن‌پاشی در کوچه و خیابان‌های فرعی نیز به شکل مطلوب انجام نشده است. رئیس فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: به‌طور جدی موضوع را از طریق استانداری و شهرداری پیگیری می‌کنیم تا ببینیم چرا به‌رغم پیش‌بینی‌های هواشناسی، شهر بعد از بارش برف فلج شد.