۰ نفر

معاون امور مناطق شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد؛

ارائه گزارش محرمانه نجفی به شورا در کنار سند تحویل و تحول شهرداری/ همکاری با قرارگاه خاتم؛ تا پایان سال٩٧

۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۳۶
کد خبر: 247695
ارائه گزارش محرمانه نجفی به شورا در کنار سند تحویل و تحول شهرداری/ همکاری با قرارگاه خاتم؛ تا پایان سال٩٧

به گفته معاون امور مناطق شهرداری تهران، شهردار تهران گزارشی محرمانه در کنار سند تحویل و تحول درباره عملکرد مدیریت گذشته به شورای شهر ارائه خواهد داد.

اقتصاد آنلاین -فائزه مومنی؛ حسن رباطی با اشاره به گزارش تحویل و تحول شهردار تهران به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: شاید بعد از انقلاب این اولین بار بود که شورای اسلامی شهر تهران درخواست کرد که برای شفاف‌سازی، شهرداری گزارشی به صحن شورا ارائه دهد، قطعا هیچ‌کس محرم‌تر از خود مردم نیست.

وی ادامه داد: شورای شهر تهران طی یک دو فوریتی شهردار را ملزم کرد تا درباره عملکرد مدیریت گذشته گزارشی ارائه دهد. به اعتقاد من این موضوع در نظام جمهوری اسلامی یک گام به جلو است، ما ادعا می‌کنیم که خدمتگذار مردم هستیم، پس باید با آن‌ها صادق باشیم.  

وی در واکنش به این ادعا که قالیباف هم گزارشی از 300میلیارد هزینه فاقد در سال 84 تهیه کرده بود، اضافه کرد: جزییات اسناد به مقامات مسئول ارائه شد نه به مردم و شورای شهر. شعار این تیم و مدیریت جدید شفافیت است. 500صفحه گزارش با فعالیت بیش از 40هزار ساعت نیروی کار تهیه شد تا مردم بدانند شهرداری تهران در چه افقی قرار گرفته است.

رباطی با بیان اینکه آقای قالیباف مدعی بود کارهای زیادی کرده و گل و بلبل تحویل داده است، تاکید کرد: فردی مدعی است بهشت برین تحویل داده اما مردم باید بدانند مدیریت شهری جدید چه چیزی تحویل گرفته است. حتما می‌دانید که از 17 هزار و 900 میلیارد تومان درآمد شهرداری فقط 70 درصد، آن هم از راه تراکم‌فروشی تحقق پیدا کرده است. ما با تلمبار نیروی انسانی مواجهیم در حالی که شعار مدیریت گذشته چابک‌سازی بوده است!

معاون امور مناطق شهردار تهران توضیح داد:  تصدی‌گری امور شهروندان را به دفاتر الکترونیک شهر واگذار کرده‌اند، بیش از 100 دفاتر الکترونیک ایجاد شد و قرار بود مردم به امکانات شهری راحت‌تر دست پیدا کنند اما این اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به گزارش محرمانه‌ای که شهردار تهران در کنار گزارش 500صفحه به اعضا ارائه خواهد داد، گفت: هزینه دستمزد کارکنان شهرداری بسیار بالا است و هرماه مدیریت شهری برای پرداخت آن دغدغه دارد. مردم پول می‌دهند که آسایش و خدمات دریافت کنند اما عمده پول آن‌ها صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

بستر لازم برای پاسخگویی مقامات گذشته فراهم است/ واگذاری پروژه‌ها با برگزاری مناقصه

رباطی ادامه داد: بعد از گزارش شهردار تهران، اعضای شورای شهر اعلام کردند که بستر برای پاسخگویی مقامات مدیریتی گذشته فراهم است. می گویند «سیه رو شود هر که در او غش باشد.» این گزارش بسیار مستند و با عدد و رقم دقیق و بدون هرگونه سیاسی‌کاری تهیه شده است.

معاون شهردار تهران همچنین با اشاره به شکایت ناجا از شهرداری تهران گفت: اینکه فردی بیرون از دستگاه نظامی قراردادی ببندد ربطی به آن دستگاه ندارد. این موضوع یک سوءتفاهم است که باید برطرف شود، بنظر من این یک نگاه جانبه‌نگرانه است. چه معنی دارد که در پایان دوره مدیریتی یک فرد قراردادی به ارزش یک میلیارد و 700میلیون تومان بسته شود‌.

رباطی در واکنش به ادامه همکاری قرارگاه خاتم با شهرداری تهران نیز توضیح داد: ما پروژه‌هایی داریم که بالای 50 تا 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در دست قرارگاه هستند مثل پروژه آرش اسفندیار و صیاد شیرازی_ارتش که نمی‌شود در حال حاضر و میانه راه آن‌ها، قطع همکاری کرد، باید پروژه به اتمام برسد. تعداد پروژه‌هایی زیر نظارت سپاه زیاد است و فکر کنم همکاری ما تا پایان سال آینده ادامه داشته باشد.

او در تشریح این تصمیم گفت: پروژه‌هایی که در غالب ترک تشریفات اجرایی می‌شوند برای شهرداری هزینه بیشتری دارند. تشریفات یعنی اینکه شرکتی در غالب مزایده و مناقصه قیمتی ارائه می‌دهد که به نسبت ترک تشریفات با مبالغ کم‌تری پروژه اجرایی می‌شوند. شهردار تهران خود را مقید می‌داند که از طریقه آگهی، مناقصه و مزایده پروژه‌ها را واگذار کند.  

لزوم بهینه‌سازی هزینه‌ها با وجود تنگناهای مالی شهرداری

رباطی در پاسخ به این ادعا که شرکت‌های خصوصی توان اجرای پروژه‌های سنگین را ندارند و به همین دلیل آن‌ها به قرارگاه واگذار می‌شود، تاکید کرد: اگر یادتان باشد در دوره مدیریت آقای کرباسچی شرکت‌های بزرگی طرف قرارداد شهرداری بودند که بخشی از کنسرسیوم‌های بین‌المللی بودند. اتوبان یادگار امام(ره) را همین شرکت‌ها ساختند.  این شرکت‌ها همچنین پروژه‌های زیادی را برای کشورهای منطقه انجام داده‌اند.

به گفته رباطی سپاه هم می‌تواند با شرکت‌های دیگر برای گرفتن پروژه رقابت کند. در این مناقصه‌ها دو پاکت الف و ب وجود دارد که در یکی رزومه و تخصص شرکت و در دیگری قیمت درج شده است. زمانی که این شرکت‌ها با معیارهای کمیسیون معاملات شهرداری تهران همخوانی داشته باشند پذیرفته می‌شوند و اگر نداشته باشند کنار گذاشته خواهند شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر و با توجه به تنگناهای مالی که داریم باید شهرداری به سمت هرچه بهینه‌تر کردن هزینه‌ها برود و تشریفاتی کردن پروژه‌‍‌ها به این امر کمک خواهد کرد. همان‌طور که می‌دانید بودجه سال 97از بودجه 96کم‌تر است اما در مقابل درآمدهای ما از بودجه 96بیشتر خواهد بود. یعنی هزینه کم‌تر اما در مقابل درآمدمان بیشتر است.

رباطی درباره افرایش مصارف نسبت به هزینه‌ها در بعضی از قسمت‌ها گفت: نگهداشت شهر هزینه بسیار بالایی دارد. در مقابل هزینه نیروی انسانی و پیمانکاران مختلفی که از طریق ترک تشریفات با ما وارد کار شدند و ما باید به هرقیمتی تابع او باشیم  باعث شده در بعضی از قسمت‌ها مصارف ما از درآمدمان در سال آتی بیشتر باشد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که شهرداری چه برنامه‌ای برای ساماندهی نیروهای انسانی دارد، تاکید کرد:  با مشکل ازدیاد نیرو در دوره آقای کرباسچی هم مواجه بودیم. در آن دوره شرکت‌ها و بنگاه‌های جدیدی تعریف شد و نیروها با کاری جدید در آن‌ها شروع به فعالیت کردند.

رباطی همچنین در پایان گفت که مدیریت شهری جدید در نظر دارد تا در مقابل هزینه‌هایی که از شهروندان می‌گیرد، آسایش و آرامش را به آن‌ها بدهد و با بهینه‌سازی فعالیت‌های شهرداری قطعا این هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.