۰ نفر

بودجه سال‌۹۷ با رویکرد انقباضی واقعی تدوین شد

کاهش دو‌ دهم درصدی بودجه سال‌۹۷ شهرداری نسبت به سال‌جاری/ افزایش سهم منابع پایدار به ۲۸.۵درصد

۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸
کد خبر: 246394
کاهش دو‌ دهم درصدی بودجه سال‌۹۷ شهرداری نسبت به سال‌جاری/ افزایش سهم منابع پایدار به ۲۸.۵درصد

بودجه سال ۹۷ با بودجه سال های قبل، تفاوت های جدی دارد. اما بودجه ای که نسبت به سنوات گذشته تفاوت های بسیار اساسی خواهد داشت، بودجه سال ٩٨ خواهد بود.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ محمد علی نجفی، شهردار تهران در تشریح بودجه ۹۷شهرداری گفت: همچنین گزارش پیش رو، بیان برنامه اجرایی و مالی یکساله شهرداری تهران است که در دوره کوتاه قبول مسئولیت توسط اینجانب و بر اساس برنامه ارائه شده به شورای اسلامی شهر تهران تدوین شده است. گام نخست تدوین هر برنامه، شناخت و تحلیل وضع موجود است که با بررسی نقاط قوت و ضعف، راهکارهایی را برای نیل به اهداف ارائه میکند. این راهکارها راهنمای عمل در سال آتی خواهد بود.

بر همین اساس، عملکرد مالی و برنامه های یک دهه گذشته مدیریت شهری (بالاخص سال گذشته و سال جاری) مورد بررسی و مداقه قرار گرفته و تلاش شد تا نقاط ضعف آن مرتفع و نقاط قوت آن تقویت شود. ضمن آنکه جهت گیری تدوین بودجه به عنوان ابزار سیاست گذاری و اصلاحات ساختاری با تغییرات جدی همراه بوده و البته تغییرات اساسی از حیث ساختار و کارکرد و روش بودجه ریزی در بودجه سال 1398 بر مبنای برنامه سوم توسعه خواهد بود.

در گزارش حاضر ابتدا به تشریح شرایط و اقتضائات درونی و بیرونی مدیریت شهری و محدودیت های ناشی از آن پرداخته می شود، سپس الزامات و رویکردهای بودجه سال 1397 تشریح شده و تغییرات آن بیان می شود. در خاتمه اقدامات و فعالیت های خاص در جهت تحقق اهداف مدیریت شهری به اختصار بیان می شود.

تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی، متأثر از سیاست های کلان اقتصادی کل کشور است. رکود یا رونق اقتصادی، اقتصاد شهر و شهرداری را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. متأسفانه رکود حاکم بر بخش مسکن، کاهش ارتباط منابع شهرداری به اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهمترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.

موضوعات یاد شده در کنار نوسان سهم درآمدهای پایدار طی دهه گذشته (بین 7 تا 25 درصد)، تورم دیون سنواتی طی سال های اخیر (حدود 29.500 میلیارد تومان دیون قطعی ثبت شده)، افزایش بی رویه و یکباره حدود از 13.000 نفر به مجموع نیروی انسانی در انتهای سال 1395 و ابتدای سال جاری (و کسری اعتبار ناشی از آن) و وجود پروژه های نیمه تمام که نیازمند بیش از 34.000 میلیارد تومان برای اتمام آن ها می باشیم، چالش ها و مسائلی را پیش روی تهیه و تنظیم بودجه سال 1397 شهرداری تهران قرار داده است.

لذا با مد نظر قرار دادن الزامات و سیاست های تدوین بودجه، مصوب شورای اسلامی شهر تهران و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سال 1397 ابلاغی وزارت کشور، رویکرد بودجه ریزی شهرداری تهران در سال آتی، به صورت انقباضی واقعی اتخاذ و تنظیم آن در دستور کار قرار گرفت. موضوعاتی که در ادامه به آن پرداخته می شود رویکردها و الزامات تدوین بودجه سال 1397 شهرداری تهران در بخش منابع، مصارف، تبصره ها، بودجه سازمان های وابسته و شرکت های تابعه و ... می باشد.

در بخش منابع:

- شفاف سازی منابع حاصل از سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران با ایجاد و تقویت خزانه متمرکز بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت کشور و لزوم واریز تمامی درآمدها به حساب خزانه شهرداری و تدوین ساز و کار وصول و واریز در تبصره 1 و 2 بودجه پیشنهادی

- پیش بینی منابع بودجه سال آتی به صورت واقعی و قابل وصول

- افزایش کیفیت منابع درآمدی با تغییر رویکرد از شهر فروشی به ایجاد منابع پایدار

- واریز درآمد نیابتی و سود سهام سازمان های وابسته و شرکت های تابعه (که به نوعی درآمد پایدار محسوب می شوند) به خزانه شهرداری

- کاهش وابستگی به واگذاری دارایی های سرمایه ای و پیش بینی حداقلی واگذاری دارایی های مالی (کاهش منابع قرض گرفته شده)

- افزایش سهم منابع پایدار

- استفاده از ظرفیت های لایحه بودجه سال 1397 کل کشور ( مشتمل بر درآمدهای حاصل از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا LEZ، اجازه انتشار اوراق مشارکت، استفاده از منابع مالی خارجی و ...)

در بخش مصارف:

- استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد از طریق استاندارد سازی فعالیت ها و ریز فعالیت ها و تعیین بازه قیمتی اجرای آن ها بر اساس بهای تمام شده فعالیت ها

- پیش بینی هزینه های اجتناب ناپذیر نظیر حقوق و مزایا و جبران هزینه های سازمان ها و شرکت ها

- پیش بینی حداکثر اعتبار ممکن به منظور تسویه دیون پیمانکاران

- اولویت بندی اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای از طریق حذف کد های اعتباری (شامل حذف پروژه هایی که مغایر با وظایف ذاتی شهرداری هستند، پروژه های جدید که شروع نشده اند، پروژه های قابل واگذاری به بخش خصوصی، پروژه های متوقف و پروژه هایی که در سال 1396 به لحاظ فیزیکی خاتمه مییابند)

- محدودیت در تعریف پروژه های جدید غیر از موارد ضروری و اولویت دار ( تنها 45 پروژه محلی جدید در زمینه های اولویت داری چون سوله های مدیریت بحران تعریف شده است)

- نگاه ویژه به نگهداشت شهر

- پیش بینی اعتبار لازم برای پروژه های زیست محیطی، حمل و نقل عمومی، تاب آوری شهری، نوسازی بافتهای فرسوده و پروژه هایی که در سال1397 خاتمه می یابند.

- تداوم و رونق فعالیت های عمرانی در شهر تهران

- هدایت فعالیت ها و پروژه های سازمان ها و شرکت های وابسته در جهت تحقق وظایف ذاتی شهرداری تهران

- تمرکز زدایی از اعتبارات و توزیع آن بین واحدهای اجرایی

تشریح بودجه سال 1397 شهرداری تهران

بر اساس سیاست ها و الزامات یاد شده، بودجه سال 1397 شهرداری تهران با رویکرد انقباضی واقعی، علیرغم پیشبینی نرخ تورم بیش از 10 درصدی در سال آتی؛ با کاهش 2/2 درصدی نسبت به بودجه مصوب سال جاری و با کاهش 17 درصدی نسبت به منابع تحقق یافته قابل تخصیص در تفریغ بودجه سال 1395، بالغ بر 17.500 میلیارد تومان و با ویژگی ها و خصوصیات، به شرح ذیل، تدوین شده است:

کلان بودجه سال 1397 شهرداری تهران

بر اساس جدول تعادل منابع و مصارف شهرداری تهران، تراز عملیاتی سال 1397، بالغ بر 132 میلیارد تومان خواهد بود که مازاد درآمد بر هزینه صرف فعالیت های عمرانی و یا پرداخت دیون و تعهدات مطابق ردیف های بودجه های مصوب خواهد شد. خالص تملک دارایی سرمایه ای و مالی نیز مؤید این نکته است.

مبالغ به میلیارد تومان

منابع

مصارف

تراز / خالص تملک

درآمد /  هزینه ها

7.849

7.717

132

واگذاری/ تملک دارایی سرمایه ای

7.751

6.874

(877)

واگذاری / تملک دارایی مالی

1.900

2.909

1.009

مجموع

17.500

17.500

این در حالی است که بر اساس بررسی های صورت گرفته در تدوین اصلاحیه بودجه سال جاری و پیش بینی عدم تحقق منابع درآمدی بودجه مصوب سال 1396 و کسری بودجه پیش بینی نشده جهت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، شاهد تراز عملیاتی منفی و پیشی گرفتن بیش از 240 میلیارد تومان هزینه ها بر درآمدها می باشیم.

مثبت بودن خالص تملک دارایی مالی در کنار تراز عملیاتی مثبت و خالص تملک دارایی سرمایه های منفی در بودجه پیشنهادی سال 1397 شهرداری تهران با در نظر گرفتن ظرفیت های پیش بینی شده در تبصره های بودجه پیشنهادی (بند ج تبصره 20) نشان دهنده رویکرد شهرداری تهران به بازپرداخت دیون و تعهدات پیمانکاران، بانک ها و املاک تصرفی و ... (اشخاص حقیقی و حقوقی) میباشد.

در بخش منابع:

- واقعی شدن برآورد منابع بودجه سال 1397 شهرداری تهران از حیث تحقق پذیری در وصول منابع

- کاهش سهم منابع غیر نقد از 5/37 درصد در بودجه سال 1396 به 25 درصد در بودجه پیشنهادی سال 1397 به منظور افزایش شفافیت در تحصیل منابع. (شایان ذکر است سهم منابع غیر نقد در عملکرد سه ماهه اخیر سال 1396 به شدت کاهش پیدا کرده است)

- پیش بینی میشود منابع پایدار از 3.900 میلیارد تومان (معادل 22 درصد از کل منابع) در سال 1396 با رشد 9/27 درصدی به 4.990 میلیارد تومان (معادل 5/28 درصد از کل منابع) در سال 1397 افزایش یابد که مورد تأکید شورای اسلامی شهر تهران نیز می باشد.

- مجموع درآمدها از کل منابع بودجه سال 1397 با افزایش حدود 10 درصدی نسبت به بودجه مصوب سال 1396 به رقمی بیش از 7.800 میلیارد تومان رسیده است که البته با تدقیق درآمدهای سال 1396 (با عنایت حذف درآمد حاصل از واریز «عوارض ایمنی و آتش نشانی» به حساب 125 سازمان آتش نشانی و انتقال درآمدهای حاصل از «عوارض حذف پارکینگ» به واگذاری دارایی های سرمایه ای) رشد واقعی درآمدها حدود 16 درصد خواهد بود.

- کاهش 5/8 درصدی میزان واگذاری دارایی های سرمایه ای نشان دهنده کاهش اتکای شهرداری تهران به عوارض ناشی از ساخت و ساز نظیر تغییر کاربریها، فروش تراکم منطبق با طرح تفصیلی و ... می باشد.

- کاهش 6/20 درصدی واگذاری دارایی های مالی نسبت به مصوب سال 1396 و همچنین کاهش 72 درصدی نسبت به منابع تحقق یافته قابل تخصیص از این محل در تفریغ (عملکرد) بودجه سال 1395، نشان دهنده تغییر رویکرد شهرداری تهران به کاهش میزان دیون و از آن مهمتر جلوگیری از پرداخت دیون از طریق دریافت وام است. در این خصوص جایگزینی سایر روش های تأمین مالی پروژه ها از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت بخش عمومی - خصوصی (کلیه روش های PPP) در قالب تبصره های بودجه پیشنهادی مد نظر بوده است.

بخش مصارف

- در بخش هزینه ها، ضمن پیش بینی افزایش های قانونی هزینه های اجتناب ناپذیر ناشی از مصوبات هیئت وزیران در خصوص افزایش ضریب پایه حقوقی (10 درصد کارمندی و 12 درصد کارگری)، مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در خصوص دریافت بهای تمام شده خدمات (نظیر ما به التفاوت قیمت بلیط مترو و اتوبوس رانی) و با مد نظر قرار دادن کسری اعتبارات هزینه های بودجه مصوب سال جاری به خصوص کسری در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان (حدود 350 میلیارد تومان)، رشد اعتبارات موصوف نسبت به بودجه مصوب سال 96 حدود 9/9 درصد (از 7.019 میلیارد تومان در سال جاری به 7.716 میلیارد تومان در بودجه پیشنهادی سال 1397) خواهد بود. این امر جز با صرفه جویی و هزینه کرد بهینه اعتبارات جاری به دست نخواهد آمد.

- شایان ذکر است بخشی از اعتباراتی که در سال های گذشته به عنوان اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای شناخته شده بودند (نظیر اعتبارات لایروبی مسیل ها، کانال ها و حوضچه های رسوبگیر، نگهداری برخی اماکن متعلق به شهرداری، وام قرض الحسنه کارکنان، حذف تبصره 36 و پیش بینی بار مالی مربوطه در اعتبارات مذکور و ... بیش از 100 میلیارد تومان)، با بررسی های جدید و در جهت شفاف تر نمودن بودجه به اعتبارات هزینه ای منتقل شدهاند.

- از اقدامات کلیدی و ساختاری تدوین بودجه سال 1397 در بخش هزینه ای تمرکز زدایی از 3820 میلیارد تومان (حدود 22 درصد) از اعتباراتی که در سال های گذشته به صورت متمرکز در اختیار ستاد قرار می گرفت نظیر حقوق و مزایای پرسنل، فعالیت های رفت و روب، نگهداری فضای سبز و ... می باشد که سبب افزایش سهم اعتبارات مناطق از کل بودجه عمومی از 6/15 درصد در سال 1396 به 1/26 درصد در بودجه پیشنهادی سال 1397 شهرداری تهران رسیده است.

- در بخش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نیز تلاش شده است تا کاهش 3/12 درصدی اعتبارات عمرانی خللی در خدمات رسانی هر چه بهتر به شهروندان ایجاد نکند این امر از طریق اولویتبندی به شرح ذیل:

- حذف 218 مورد از پروژه های تملک دارایی سرمایه ای به تفکیک 57 پروژه خاتمه یافته تا پایان سال 1396، 23 پروژه متوقف، 46 پروژه شروع نشده (با پیشرفت فیزیکی پایین) و 92 ردیف کمک (غیر مرتبط با وظایف ذاتی شهرداری)

- پیش بینی اعتبار لازم برای اتمام 220 پروژهای که دارای پیشرفت فیزیکی بالایی بوده و با اعتبار کافی به لحاظ فیزیکی در سال 1397 قابل اتمام می باشند که این موضوع به ظرفیت های خدمات رسانی شهر خواهد افزود.

- پیش بینی اعتبار لازم برای آغاز پروژه هایی که در جهت تحقق اهداف مدیریت شهری کنونی هستند نظیر توجه ویژه به بافت های فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و توجه به متد های جدید حمل و نقل و ...

- در بخش اعتبارات تملک دارایی های مالی با توجه به محدودیت های مالی شهرداری تهران و همچنین کاهش سقف بودجه، اعتبار تسویه و پرداخت دیون سنواتی پیمانکاران رشدی 6/42 درصدی داشته است. همچنین پیش بینی ظرفیت تبصره (20) برای پرداخت مطالبات شهرداری نشان از تعهد شهرداری تهران به پرداخت مطالبات دارد.

تبصره های بودجه سال 1397 شهرداری تهران

- به جرأت می‌توان گفت بنیادی ترین تغییرات بودجه ای برای سال 1397 در بخش تبصره‌ها اتفاق افتاده است. کاهش و حذف تبصره های غیر ضروری (از 41 تبصره به 24 تبصره) به همراه پیش بینی ساز و کار ایجاد و تقویت خزانه متمرکز شهرداری ها از جمله آن است.

- در تبصره (1) ضمن اتخاذ تدابیر به منظور اجرایی نمودن بخشنامه ابلاغی وزارت کشور در خصوص خزانه متمرکز شهرداری ها، مکانیزم واریز درآمدهای سازمان ها و شرکت های تابعه به خزانه تعریف شده است.

- ضمناً در این تبصره ذی حسابان مکلف به رعایت مفاد موافقتنامه های متبادله در جذب هزینه های مربوطه می باشند.

- در خصوص بررسی بودجه سازمان ها و شرکت ها ضمن بازنگری در تعداد نیروی انسانی، ساختار و تشکیلات و به روز رسانی شناسنامه آن ها سعی برآن شد تا هزینه های آن ها به حداقل ممکن برسد. در همین راستا سازمان و شرکت ها به سه دسته تقسیم شد.

الف) دسته اول سازمان ها و شرکت هایی هستند که به نیابت از شهرداری تهران درآمدهای شهرداری را وصول می نمایند. ساز و کار واریز و پرداخت این درآمدها در بند «الف» تبصره (2) آمده است.

ب) دسته دوم سازمان ها و شرکت هایی که سودده هستند، مکانیزم و میزان واریز سود به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار در بند «ب» تبصره مذکور آمده است.

ج) دسته سوم سازمان ها و شرکت هایی هستند که درآمد و هزینه های آن ها سر به سر بوده و یا زیان ده هستند.

- درآمدهای سازمان ها و شرکت ها به تفکیک عملیاتی و غیر عملیاتی تدقیق شده و نحوه گردش نقدینگی و چگونگی درج در صورت های مالی تعیین گردید. ضمناً فعالیت های سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران در جهت اهداف و وظایف ذاتی شهرداری تهران تعیین گردید.

- استفاده از انواع روش های تأمین مالی و ابزارهای مشارکت بخش عمومی – خصوصی (PPP) نظیر BOT، فاینانس و ... و پیشبینی میزان و نحوه استفاده در قالب بند «الف» تبصره (20) و تبصره (17) پیشنهاد شده است. ظرفیت این تبصره را باید به ظرفیت 1.900 میلیارد تومان واگذاری دارایی مالی افزود.

موارد حائز اهمیت در بودجه واحد های اجرایی

حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک

• توجه ویژه به موضوع آلودگی هوا و  پیش بینی ردیف اعتباری جدیدی بابت بهسازی و نگهداری مراکز معاینه فنی در جهت افزایش کارآیی و ارتقای استانداردها.

• بهره گیری ازسامانه های هوشمندنظارتی درتردد خودروهای واجد مجوز تردد ( برچسب معاینه فنی) و اجرای طرح LEZ  

• منظور نمودن ردیف اعتباری جهت توسعه و نوسازی ایستگاه های سنجش آلودگی هوا و صدا

• انجام مطالعات و تهیه طرح های زیست محیطی در امرکنترل کیفیت هوا

• پیش بینی ردیف اعتباری تحت عنوان توسعه و تأمین ناوگان خطوط مترو در جهت توسعه و افزایش کارآمدی حمل و نقل عمومی ریلی

• توجه به خرید قطعات یدکی و اورهال و نگهداری و بهسازی خطوط مترو

حوزه معاونت فنی و عمرانی

• تأمین اعتبار پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالا

• بهسازی کندرو آزادگان

• دسترسی آزادگان دستواره

• دوربرگردان حکیم تعاون

حوزه معاونت شهرسازی و معماری

• بهسازی محیطی ، احداث پارکینگ های عمومی و توسعه فضای سبز با رویکرد ارتقای سطح سرانه های خدماتی و شهری در بافت فرسوده

• طراحی و اجرای پروژه هایی که در محل سابق خط آهن تهران –تبریز به منظور ارتقای سطح سرانه ها و بهسازی منظر و محیط زیست شهری

• نگهداری و توسعه فضای سبز بوستان پردیسان و همچنین ایجاد تأسیسات مناسب برای بهره برداری فرهنگی – آموزشی – تفریحی از بخشی از این بوستان.

• بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران با رویکرد ارتقای شرایط زیستی و خدماتی

• احداث پارکینگ عمومی در بافت فرسوده

• ایجاد فضای سبز در بافت فرسوده

• تسهیل گری و ترویج فرهنگ نوسازی در بافتهای فرسوده

• ساماندهی و مرمت بافت ها و محلات واجد ارزش فرهنگی تاریخی

• تکمیل مسکن پیشگام نوسازان

• هماهنگی و تامین خدمات و زیرساخت و توسعه در بافتهای فرسوده شهری

حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست

• تعیین کد واحد مستقل و منفک شدن بودجه مرکز محیط زیست و توسعه پایدار از بودجه معاونت خدمات شهری بمنظور تاکید و توجه ویژه به موضوع محیط زیست و اهتمام در کاهش معضلات محیط زیستی در حیطه وظایف شهرداری تهران

• پیش بینی اعتبار لازم بابت استخدام 400 نفر نیروی انسانی به منظور بکارگیری در ایستگاه های جدید آتش نشانی

• ارتقای سطح ایمنی حفاظت و نگهداری از فضای سبز به منظور بهبود شرایط بهره برداری از این فضاها توسط شهروندان

• تقویت اعتبار در مجتمع بازیافت خاک و نخاله جاجرود

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران

• توجه ویژه به ارتقای سطح ایمنی و مدیریت حوادث و بلایای طبیعی

• احداث و تکمیل 18 سوله مدیریت بحران در سطح مناطق 22 گانه (عمدتا در محلات فاقد این تاسیسات)، احداث محل های اسکان موقت در منطقه 4 و 13

• توسعه و تجهیز سامانه پرتال فرماندهی حادثه و تاسیسات و تجهیزات هشدار سیل، زلزله و ...

حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی

• حفظ سقف بودجه معاونت اجتماعی و فرهنگی علی رغم انقباضی بودن بودجه سال 1397 شهرداری تهران

حوزه معاونت مالی و اقتصاد شهری

• توجه ویژه به موضوع تکمیل زیرساخت های نمایشگاه شهر آفتاب

حوزه معاونت توسعه منابع انسانی

• حمایت از پرسنل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و همسان سازی خدمات درمانی نیروی انسانی شاغل در شهرداری تهران

• توجه مناسب وکمک به خانواده ایثارگران شهرداری تهران و همچنین معلولین

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

• اعتبارات جدیدی درخصوص راه اندازی مرکزاسناد شهرداری تهران و نیز راه اندازی پارک علم و فناوری لحاظ شده است.

ردیف های متمرکز

• کمک به بنیاد نخبگان و حمایت از نشر آثار امام خمینی، کمک به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، توانمندسازی بانوان شهرداری، دیون پیمانکاران و ... از اعتبارات پیش بینی شده

حوزه معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا

• توجه خاص به موضوع بهبود نظام های مدیریتی

• نظام جامع آماری و توسعه خدمات و سامانه های شهر هوشمند، سامانه پژوهشیار

• توجه به برنامه 5 ساله و تهیه برنامه عملیاتی مربوط به 5 ساله سوم توسعه شهر تهران در سطوح محله ای و منطقه ای

مناطق 22 گانه:

صرفه جویی و جلوگیری از هزینه های غیر ضروری : اعتبارات پروژه های تعمیر و تجهیز و مستمر در مناطق 22 گانه با 14درصد کاهش نسبت به سال 1396 از مبلغ 14،700 میلیارد ریال به مبلغ 12،604 میلیارد ریال تغییریافته  است. شایان ذکر است برآورد اعتبارات پروژه های تعمیر و تجهیز و مستمر مناطق برای اولین بار بر اساس مقادیر احجام و نیازهای واقعی و قیمتهای محاسبه شده بر حسب هزینه واحد از جمله مساحت فضای سبز  و معابر موجود و با اولویت حفظ سرمایه ها و ظرفیت های موجود و ارائه خدمات مطلوب انجام شده است.

نحوه توزیع مبلغ 12،604 میلیارد ریال اعتبار مندرج در پروژه های مستمر عبارت است از:

• پروژه های ذیربط معاونت فنی و عمرانی معادل 31 درصد

• پروژه های مرتبط با نوسازی بافت فرسوده  معادل 2درصد

• پروژه های ذیربط معاونت خدمات شهری و محیط زیست معادل 42درصد

• پروژه های ذیربط معاونت حمل و نقل و ترافیک معادل 15 درصد

• پروژه های ذیربط معاونت اجتماعی و فرهنگی معادل 10درصد

اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای مناطق با 21 درصد کاهش از مبلغ 23،180 میلیارد ریال در سال 1396 به مبلغ 18،313 میلیارد ریال در سال 1397 کاهش یافته است.

لیکن اعتبارات منظور شده در پروژه های غیرمستمر احداثی با 33 درصد کاهش از مبلغ 8،479 میلیارد ریال به مبلغ 5،708 میلیارد ریال کاهش یافته است لیکن در برآورد اعتبارات پروژه های مذکور موارد ذیل حائز اهمیت می باشد:

1 –علی رغم کاهش اعتبارات پروژه های غیر مستمر

به میزان فوق در سال 1397، تعداد 208 پروژه با اعتبار 4،000 میلیارد ریال قابلیت خاتمه در سال آتی را دارند.

2 – عمده کاهش مبلغ مذکور مربوط به پروژه های خاتمه یافته در سال 1396 و یا حذف پروژه های متوقف و یا شروع نشده غیر ضروری و مغایر با وظایف ذاتی شهرداری به شرح ذیل می باشد:

• کمکها : تعداد 92 پروژه به مبلغ 995 میلیارد ریال

• پروژه های شروع نشده: تعداد 46 پروژه به مبلغ 830 میلیارد ریال

• پروژه های متوقف: تعداد 8 پروژه به مبلغ 106 میلیارد ریال

• پروژه های خاتمه یافته : تعداد 52 پروژه به مبلغ 456 میلیارد ریال

3 – تعداد 45 پروژه جدید به مبلغ 2،000 میلیارد ریال به شرح ذیل و با رعایت سیاستهای و الزامات تدوین بودجه سال 1397 به شرح ذیل در بودجه سال آتی مناطق 22 گانه منظور شده است:

• تعداد 10 پروژه به مبلغ 250 میلیارد ریال با قابلیت خاتمه در سال 1398

• تعداد 25 پروژه به مبلغ 507 میلیارد ریال با قابلیت خاتمه در سال 1397

• تعداد 2پروژه مطالعاتی به مبلغ 7/5 میلیارد ریال با قابلیت خاتمه در سال 1398

سازمان ها وشرکت ها

• ایجاد شفافیت مالی در بودجه سازمان ها و شرکت های وابسته

• شناسایی سود سهم شهرداری به منظور واریز به خزانه ولحاظ آن در ردیف های عمومی بودجه شهرداری از آن جمله سازمان های زیباسازی شهر تهران / بوستان ها وفضای سبز / میادین /بهشت زهرا / شرکت شهروند /سازمان پایانه ها /حمل ونقل و ترافیک /خدمات اداری شهر / نوسازی عباس آباد /ارتباط مشترک /سازمان فناوری ارتباطات

• توجه به صورتهای مالی سال 1395 سازمان ها وشرکت ها

• جداسازی حقوق ومزایا از خدمات قراردادی وانتقال آن به هزینه های پرسنلی در راستای شفافیت مالی

• کاهش هزینه های سازمانها وشرکتها 

بودجه پیشنهادی سال 1397 شهرداری تهران شامل:

- ماده واحده و تبصره های بودجه پیشنهادی سال 1397 شهرداری تهران

- پیوست شماره 1 – بودجه پیشنهادی سازمان ها و شرکت ها تابعه شهرداری تهران

- گزارش عملکرد 9 ماهه بودجه سال 1396 شهرداری تهران به همراه گزارش تبصره ها

- گزارش عملکرد 42 ماهه برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران

- گزارش تطبیقی – مقایسه ای برنامه و بودجه سال 1397 شهرداری تهران (برش سال پنجم برنامه)

با توجه به اینکه تدوین این گزارش منوط به نهایی شدن لایحه بودجه است لذا امکان ارائه آن تا قبل از ارائه لایحه وجود ندارد. (تکلیف شورا تا 15 دی ماه)

- سایر پیوست ها – فهرست اموال و املاک قابل فروش

- فهرست برنامه های سرمایه گذاری و مشارکت

- فهرست تامین مالی پروژه محور

- فهرست اولویت های تامین مالی

- فهرست پروژه های نیمه تمام قابل واگذاری

- فهرست اماکن در حال بهره برداری قابل واگذاری

- فهرست پروژه های مطالعاتی

- فهرست کمک ها

- فهرست بدهی های شهرداری تهران