۰ نفر

در ۱۲سال گذشته فرصت‌های زیادی از دست رفت؛

بدهی‌ شهرداری تهران ۵۲هزار میلیارد تومان است یعنی ۳برابر بودجه/ ۶۷۴ملک به صورت سلیقه‌ای در اختیار نهادها و افراد قرار گرفته است

۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۵۷
کد خبر: 244627
بدهی‌ شهرداری تهران ۵۲هزار میلیارد تومان است یعنی ۳برابر بودجه/ ۶۷۴ملک به صورت سلیقه‌ای در اختیار نهادها و افراد قرار گرفته است

محمدعلی نجفی، شهردار تهران گفت: بدهی‌ شهرداری تهران ۵۲هزار میلیارد تومان یعنی ۳برابر بودجه است.

 اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ محمدعلی نجفی، شهردار تهران در گزارش عملکرد مدیریت شهری گذشته گفت: گزارش من در حد ۹۵درصد دقت دارد. در ۱۲سال گذشته فرصت‌های زیادی از دست رفته است.

وی گفت:خطاهای محاسباتی زیادی در ده سال گذشته در اجرای پروژه‌ها رخ داده است، مثل ساخت پل صدر و‌ تونل توحید.

وی افزود: قضایایی در شهرداری تهران وجود دارد که بنظر ما سوء استفاده بود و‌ باید به مراجع قضایی برده شود.

وی ادامه داد: در اواخر اسفندماه ۹۵، قراردادی با فردی در دانشگاه پلیس به میزان یک میلیارد تومان بسته شده که در مرداد ماه ۸۵۰میلیون تومان آن پرداخت شده، خروجی پروژه چیز خاصی نبوده است.

و همچنین باز قراردادی به مبلغ مقدار ۸۰۰میلیون تومان با همان فرد در ۲مردادماه بسته شده که در همان روز ۷۳۰میلیون تومان آن پرداخت شده، در پیگیری‌های قضایی متوجه شدیم از این مقدار ۱۰۰میلیون و خورده‌ای به حساب همان فرد و‌ مابقی به حساب معاون شهردار تهران توسط رییس دفتر برای فعالیت‌های انتخاباتی برگردانده شده است.

شهردار تهران گفت: بدهی‌های شهرداری تهران ۵۲هزار میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان یعنی سه برابر بودجه ۱۷هزار و ۹۰۰میلیونی است. مبالغ قابل وصول فقط ۴هزار و ۷۳۰میلیون تومان است.

وی افزود: ۶۷۴ ملک به صورت سلیقه‌ای در اختیار نهادها و افراد قرار گرفته و هیچ معیاری برای واگذاری وجود نداشته است. و شهر در حوزه مالی دیمی و من درآوردی اداره شده است.

وی همچنین گفت: برای تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرداری ٣٦ هزار میلیارد تومان نیاز است که این رقم را باید به رقم بدهی اضافه کنیم. و روند منابع نقد و غیر نقدی در شهرداری از سال ۸۴ تا ۹۵روند شتابداری بوده است .وضعیت عمرانی در شهرداری به گونه ای است که دیگر پولی برای عمران و آبادی باقی نمانده است.

هیئت امنای سازمان فرهنگی و‌هنری اجازه نظارت به این سازمان را نمی‌دهند

شهردار تهران گفت: در بعضی از رسانه های مخالف می نویسند نجفی آمده است بدهی های دولت به شهرداری را ماست مالی کند این در حالی است که در قانون نوشته شده بود دولت مجاز است این را پرداخت کند اما دولت پرداخت نکرده است.

وی افزود: میزان برگشتی مجلات همشهری بیش از ۴۰درصد است،نمی‌توانیم هیئت رییسه همشهری را برای تعدیل بیشتر قانع کنیم.

وی گفت: ۶۴درصد بودجه‌های حمایتی به فعالیت‌های مذهبی اختصاص پیدا کرده است.شهرداری تهران نقش تعیین کننده‌ای در اداره سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ندارد.رییس شورای شهر وشهردار فقط دو نفر از اعضا هستند،حالا تعدادی هم از دولت،شش نفر مابقی اجازه نظارت نمی‌دهند.

وی درمورد زباله های  غیر بهداشتی گفت: ۶۶درصد زباله‌ها به روش تلنبار که غیربهداشتی‌ترین روش دفن است،جمع‌آوری می‌شوند.

اقدام خیانت آمیز در صندوق بازنشستگی شهرداری

به گزارش اقتصاد آنلاین، شهردار تهران گفت: متاسفانه ٨۵ درصد دارایی صندوق بازنشستگی در بخش املاک بلوکه شده و ٧٠ درصد در پروژه ساریتای کیش سرمایه گذاری شده که به قاطعیت می‌گویم فساد دارد و یک کار خیانت آمیز در صندوق بازنشستگی شهرداری است.

شهردار تهران گفت: در سال‌های ٩٢ تا ٩۵، صد و نه هکتار از باغات تخریب و به منازل تبدیل شده است.

نجفی گفت: در شهرداری کارمندی با مدرک کار‌شناسی داریم که یک میلیون ۴۰۰ هزار حقوق می‌گیرد و کارمند دیگری با‌‌ همان سابقه کار حدود پنج و نیم میلیون حقوق می‌گیرد یعنی کاملا غیر عادلانه است و هیچ ضابطه‌ای نیست.

وی افزود: روند مقایسه‌ای تعداد کسور پردازان به تعداد بازنشستگان نشان می‌دهد که تعداد بازنشستگان پیشی گرفته است و این یعنی شکست صندوق بازنشتگی شهرداری در بلند مدت.

نجفی در ادامه گفت: ۸۵ درصد دارایی‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را در املاک و ساختمان حبس کردند در حالی که قرار بوده است این صندوق در بورس و مسایل اقتصادی سرمایه گذاری‌هایی کند.

وی افزود: از این رقم ۷۰ درصد در پروژه‌ای تحت عنان سارینا کیش سرمایه گذاری شده است که در آن فساد مالی وجود داشت و با فشاری که آوردیم بخشی از پول را برگرداندند. واقعا یک کار خیانت آمیز صورت گفته است.

وی افزود: یکپارچگی اطلاعات در شهرداری وجود ندارد اگر بخواهید از سازمان اطلاعات املاک را بگیرید هیچ چیزی وجود ندارد.

نجفی تاکید کرد: اصلا به پروژه هوشمند سازی در شهر پرداخته نشده است شورایی برای پیگیری این پروژه تعیین کردیم که اقدامات جالبی انجام می‌شود خبرهای خوبی طی چند ماه آینده در این بخش خواهیم داشت.

وی افزود: قراردادی با مدیریت کیش امضا کردیم تا بخشی از فعالیت‌های مربوط به هوشمند سازی را به صورت پایلوت در کیش اجرا کنیم.

نجفی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۱۴ دفتر خدمات الکترونیکی در تهران وجود دارد اما نه تنها با این وجود نیرو‌ها کم نشده است بلکه ۱۳ هزار نفر به نیروهای شهرداری اضافه شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش ۲۰۱۷در رتبه‌های بین المللی در میان ۱۸۰ شهر، تهران رتبه ۱۶۱ در شاخص شهرهای پویا را دارد. در شاخص رقابت پذیری رتبه ۱۲۰ و در شاخص زیست پذیری رتبه ۶۱ را بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ داریم و از نظر بین المللی واقعیت وضعیت خوبی نداریم.

فقط ۳ درصد زباله‌ها تفکیک می‌شود

نجفی گفت: درآمدهای عملیاتی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری طی سال های ۹۳ تا ۹۵ از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و از آن طرف کمک‌های دریافتی از شهرداری سال به سال بیشتر شده است.

وی افزود: در سال ۹۵ این سازمان ۶۵ میلیارد تومان از شهرداری تهران کمک گرفته است.

نجفی گفت؛ نسبت تفکیک از مبدا زباله در شهر تهران ۱۳ درصد است یعنی ۸۷ درصد تفکیک نمی شود. از این  ۱۳ درصد هم تنها ۳ درصد را ما هوشمندانه انجام می دهیم و ۱۰ درصد را کسانی که در زباله ها می گردند تفکیک می‌کنند. در واقع عملکرد شهرداری درباره تفکیک از مبدا زباله ۳ درصد است.

وی افزود:در سال ۹۶ سازمان مدیریت پسماند زیان خالص ۲۶ میلیارد تومانی دارد علی رغم اینکه در سال های قبلی ۶۱ میلیارد تومان سود داشته است.

نجفی تاکید کرد: زیر ساخت های تولید انرژی از زباله و تصفیه خانه زباله کاملا فاقد بهره برداری و کارایی بوده است.