۰ نفر

بی‌خبری کسبه و مالک پارکینگ "اکبر" از ساخت پلاسکوی جدید

۲۲ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷
کد خبر: 244191
بی‌خبری کسبه و مالک پارکینگ "اکبر" از ساخت پلاسکوی جدید

صبح امروز احمد مسجدجامعی به همراه تهران گردان به خیابان جمهوری رفت و در آستانه یک سالگی تخریب ساختمان پلاسکو ضمن بازدید از مخروبه‌های ساختمان ، به مدرسه هدایت (ژاندارک سابق) و کلیسای ژاندارک رفت چراکه این دو در همسایگی پلاسکو قرار دارند و حادثه پلاسکو و فعالیت آن بر روی زندگی و فعالیت مدرسه هدایت و کلیسای ژاندارک تاثیرگذار بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مسجدجامعی با حضور در پارکینگ ضلع شمالی ساختمان پلاسکو پس از استماع درد و دل‌های مالک "پارکینگ اکبر" گفت: پلاسکو در زمانی که ساخته شد با استفاده از یک رانت ویژه و پشتیبانی خاص، ساخته شد؛ چراکه در آن زمان رعایت حقوق همسایگان بسیار اهمیت داشت و این در حالی بود که پلاسکو در صددرصد سطح اشغال خود ساخته شد و در چهار طرف و به سمت خانه‌های پیرامونی نیز پنجره داشته است در حالی که این سبک ساخت و ساز در گذشته و حتی حالا هم مرسوم نیست.

وی با بیان اینکه پنجره گذاشتن در همه اطراف ساختمان پلاسکو سبب شد که بسیاری از خانه باغ‌های پیرامونی این ساختمان به دلیل ناامنی تغییر کاربری دهند و از این منطقه خارج شوند، گفت: بعد از ساختمان پلاسکو می‌بینیم که بسیاری از خانه‌های اطراف تخریب و باغ‌ها به مغازه تبدیل می‌شوند که این ناشی از رانت ویژه در ساخت پلاسکو بوده است.

وی با بیان اینکه پلاسکو در زمانی که ساخته شده به هویت معماری آن زمان توجه نکرده است، گفت: در اطراف پلاسکو بناهای ارزشمندی وجود داشته است که بی توجه به این بناها ساختمان آهنی ساخته‌اند که بعد از آن هم شاهد ساخته شدن پاساژها به همین شیوه هستیم و می‌بینیم که پاساژ آلومینیوم و فردوسی نیز به کپی برداری از پلاسکو ساختمان‌هایی ساختند که کاملا حقوق همسایگان را نقض می‌کند.

در حالی مسئولان پارکینگ اکبر و کسبه اطراف پلاسکو که در زمان امدادرسانی به دستور دادستانی تخریب شده‌اند از ساخت ساختمان جدید پلاسکو ابراز بی اطلاعی می‌کنند که بنا به گفته حجت، معاون شهرسازی شهرداری تهران قرار است در شب سالگرد حادثه پلاسکو یعنی هفته آتی کلنگ ساختمان جدید به زمین بخورد.

خلیلی مالک مغازه‌هایی که در حادثه پلاسکو در راستای امدادرسانی بهتر و اطفای حریق به دستور دادستانی تخریب شد گفت: آن زمان به من گفتند که اجازه بده مغازه‌ات را تخریب کنیم تا بتوانیم بهتر امدادرسانی کنیم و قول دادند که 14 روزه مغازه من را درست کنند اما می‌بینید که هیچ اتفاقی نیفتاده و حالا از رسانه‌ها می‌شنویم که قرار است ساختمان پلاسکوی جدید زده شود.

همچنین مالک "پارکینگ اکبر" که بنا به گفته مسئولان شهرداری قرار است ضمیمه ساختمان جدید پلاسکو شود نیز ضمن ابراز بی اطلاعی از این موضوع گفت: چطور می‌خواهند این پارکینگ بیش از 2000 متر را بسازند که ما خبر نداریم؟ حتی حاضر نشدند خاک تونل‌هایی که حفر کرده‌اند را از این پارکینگ خارج کنند و هر وقت به آنها می‌گوییم حداقل بیایید خاک را خالی کنید می‌گویند پول نداریم.

وی افزود: ما هم از رسانه‌ها شنیدیم که می‌خواهند این پارکینگ را ضمیمه پلاسکو کنند اما کو؟ چه کسی پول داده؟ اصلا چه کسی موافقت کرده است؟

در ادامه مسجدجامعی به کلیسای ژاندارک رفت و یکی از خواهران مستقر در این کلیسای کاتولیک‌ها با بیان اینکه ساختمانی که در ضلع جنوب پلاسکو است که درواقع همان ادامه پلاسکو می‌شوند برای ما مشکلات زیادی ایجاد کرده است، گفت: در همه اطراف ساختمان پلاسکو پنجره وجود داشت و بعضا به درون کلیسا زباله پرتاب می‌شد و یا کسبه درهای پنجره را بازمی‌کردند هرچند که در ابتدا به ما گفتند این پنجره‌ها را برای کانال کولر می‌زنند اما بعد از مدتی دیدیم که مزاحمت‌ها آغاز شد.

وی با بیان اینکه ما خواهران تارک دنیا هستیم و برای خدمت رسانی به مردم ازدواج نکرده و همواره در فقر به سر می‌بریم، به معماری کلیسای ژاندارک اشاره کرد و گفت: معماری این کلیسا بسیار خاص است چراکه سقف آن به گونه‌ای طراحی شده که گویی انگشتان دو دست در هم گره خورده و این به معنای آن است که ما در دستان خدا و مورد حمایت وی هستیم.

وی با بیان اینکه 14 مرحله به صلیب کشیدن حضرت مسیح از زمان محکومیت تا به صلیب کشیدن توسط تابلوهای چوبی به تصویر کشیده شده و در اطراف کلیسا نصب شده است، گفت: متاسفانه ساختمان پلاسکو در زمان فعالیتش مشکلات جدی را برای کلیسا به ارمغان آورد که امیدواریم این مساله و رعایت حریم همسایگان در ساختمان جدید لحاظ شود.

در ادامه تهران گردان به مدرسه هدایت یا همان ژاندارک سابق رفته و از قسمت‌های این مدرسه بازدید کردند.

مدیریت مدرسه با انتقاد از وضعیت مدرسه گفت: متاسفانه ما مدرسه را برای لوکیشن سریال سرزمین کهن به متولیان ساخت و ساز تحویل دادیم اما متاسفانه آنگونه که باید و شاید به ما تحویل ندادند و قسمت‌هایی از این مدرسه تخریب شده است.

در ادامه مسجدجامعی با اشاره به معماری خاص مدرسه هدایت گفت: این مدرسه ضد زلزله ساخته شده بود چراکه در آن زمان جنگ جهانی اول و دوم بود و برای حفاظت از دانش آموزان سقف مدرسه چهار بخشی ساخته شد تا در برابر حملات هوایی مقاوم باشد.

مسجدجامعی در ادامه با بیان اینکه خوب است که این مدرسه موزه مشاهیر آموزش و پرورش شود گفت: اینجا مدرسه پر هزینه‌ای است و اسکان در این منطقه کم است و این مدرسه آنگونه که باید و شاید رونق ندارد و بهتر است به موزه مشاهیر تبدیل شود.

در ادامه تهران گردان به خانه پیرنیا رفته و از قسمت‌های مختلف خانه نخست وزیر زمان احمدشاه بازدید کردند.

مسجدجامعی با بیان اینکه این خانه نیاز به استحکام بخشی دارد گفت: زلزله اخیر در تهران سبب شده که برخی از ترک‌های این خانه عمیق تر شود و باید نسبت به مقاوم سازی این خانه اقدام شود. هر چند که این خانه در حال حاضر در اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایران است و آنها نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند که باید از آنها تشکر کرد.

وی با بیان اینکه پیرنیا کتاب تاریخ ایران باستان را در سه جلد به نگارش درآورده است، گفت: این کتاب یکی از مهمترین کتب تاریخی تهران بود که حالا هم از اعتبار بالایی برخوردار است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در زیرزمین خانه پیرنیا کاشی‌های تاریخی تصاویر پادشاهان است تصریح کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که به دلیل نم دادگی دیوار این کاشی‌ها در حال تخریب هستند که باید فکری به حال آن شود.

وی با بیان اینکه خانه پیرنیا نیاز به استحکام بخشی دارد، اظهار کرد: پیش‌نویس قانون اساسی در این خانه نوشته شده است و مشیرالدوله پیرنیا نیز اولین کسی بود که مدرسه علوم سیاسی را تاسیس کرده است و پیشنهاد می‌شود این خانه به موزه پزشکی تهران تبدیل شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه با خبر شدیم که خانه هرمز پیرنیا که در حال حاضر در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است در حال تخریب است گفت: در حوالی خانه پیرنیا و سینما متروپل که حالا به سینما رودکی تغییر نام داده و در حال حاضر نیز بسته است، قرار دارد که براساس طرح تفصیلی مالک سینما متروپل می‌تواند 8 طبقه بسازد که این سینما در حال حاضر در معرض تهدید است و باید در بازنگری طرح تفصیلی فکری به حال طرح تفصیلی خیابان لاله زار کرد.

وی در ادامه به مسجد هدایت رفت که در زمان حادثه پلاسکو پشتیبانی نیروها و امدادگران را انجام می‌دادکه در جریان این بازدید گفت: آیت الله طالقانی در این مسجد به منبر می‌رفته اما هیچ نشانی از طالقانی در این مسجد وجود ندارد و باید مسئولان از مساجد این چنینی و این حافظه تاریخی به درستی مراقبت کنند.

وی در ادامه به سینما پارک که در جنب مسجد هدایت است رفت و گفت: در این سینما فیلم‌های عمدتا نامناسبی پخش می‌شده که در سر در مسجد نیز شعری با این مضمون که هرکسی می‌تواند راه خود را انتخاب کند نوشته شده بود و حالا با وجود اینکه پرده این سینما حفظ شده اما به محلی برای یادگیری ورزش‌های رزمی بدل شده و خداوند نگهدار کسی باشد که این سینما را هرچند با تغییر کاربری حفظ کرده وگرنه حالا هزار باره تبدیل به پاساژ شده بود.