۰ نفر

مازیار حسینی تاکید کرد:

لزوم توجه به ابعاد اجتماعی طرح جدید ترافیک

۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۱۸
کد خبر: 243801
لزوم توجه به ابعاد اجتماعی طرح جدید ترافیک

یک کارشناس ترافیک برلزوم توجه به ابعاد مختلف اجتماعی اجرای طرح جدید ترافیکی تأکید کرد و گفت: بهترین طرح‌های ترافیکی اگر در زمان و مکان نامناسب اجرایی شود نمی‌تواند ثمره موفقی داشته باشد.

مازیار حسینی، با اشاره به ابعاد مختلف طرح جدید ترافیکی پایتخت و تغییر مقررات ورود به محدوده طرح ترافیک، گفت: معتقدم که طرح ترافیک فعلی نیاز به بازنگری دارد؛ اما مهمترین مسئله این است که در تغییر هر گونه مسائل ترافیکی باید به ابعاد مختلف از جمله امکانات، تجهیزات و توجیه مردم توجه ویژه‌ای شود چرا که اگر مردم نتوانند ابعاد مختلف این طرح‌های ترافیکی را درک کنند موجبات اضطراب آنها فراهم می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، وی با بیان اینکه بهترین طرح‌های ترافیکی اگر در زمان و مکان نامناسب اجرایی شود نمی‌تواند ثمره موفقی داشته باشد، گفت: یکی از اساسی‌ترین اهداف طرح ترافیک متناسب کردن ظرف و مظروف بوده است، اگر به نقشه ترافیکی شهر تهران نگاه کنید می بینید طرح به گونه‌ای طراحی شده که تمام بزرگراه‌ها خارج از محدوده هستند تا شاهد ورود ترافیک بزرگراه‌ها به معابر و شریان‌های اصلی نباشیم، پس اساس و منطق اتخاذ طرح ترافیک این بود که معابر و شریان‌های اصلی شهر که تجمع مراکز تجاری و اداری در آن است به دلیل آنکه ظرفیت و کشش همه خودروها را ندارد قفل نشود.

وی با بیان اینکه در طرح جدید ترافیکی نیز باید به ظرفیت خیابان‌ها و شریان‌های اصلی شهر توجه شود، گفت: منطق اصلاح حجم خودروها باید در همه طرح‌های جدید ترافیکی لحاظ شود نه اینکه ورود به محدوده را ولو با پرداخت پول آزاد بگذاریم تا هر کسی که خواست بتواند در محدوده ترافیکی وارد شود.

این کارشناس ترافیکی با بیان اینکه در همه جای دنیا بر اساس آف و پیک ترافیک، عوارض مختلفی دریافت می‌شود تا توزیع ترافیک نرمال شود، گفت: این مسئله درست است اما به شرط اینکه محدودیت حجم خودروها فراموش نشود.

اصل طرح ترافیک نیاز به بازنگری دارد

نباید ساکنان در محدوده طرح ترافیک را فراموش کرد

معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه معتقدیم اصل طرح ترافیک نیاز به بازنگری دارد اما در این بازنگری نباید ساکنان در محدوده طرح ترافیک را فراموش کرد و باید برای آنها امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفت، گفت: قطعا بدون در نظر گرفتن سقف ورود خودروها، ترافیک افزایش می‌یابد و البته چون این طرح قرار است در نیمه اول سال اجرایی شود به دلیل آنکه روزها طولانی‌تر است و مشکل ترافیکی نداریم نمی‌تواند، آزمایش خوبی برای نمایان کردن ابعاد این تصمیم باشد و کشش این طرح جدید به خصوص در شش ماهه دوم سال که روزهای آلوده را هم شاهد هستیم بسیار مهم است.

با برداشتن هر گونه محدودیت، اتوماتیک تقاضا برای ورود بیشتر می‌شود

وی با بیان اینکه در روزهایی که  ساعت طرح ترافیک و طرح زوج و فرد با یکدیگر منطبق می شد شاهد بودیم که تا 60 هزار خودرو تا قبل از ساعت 6:30 وارد محدوده می شدند، ادامه داد: در این شرایط می بینید با تغییر یک ساعته در زمان اجرای طرح به یکدفعه تقاضا چندین برابر می شد، حالا با برداشتن هر گونه محدودیت اتوماتیک تقاضا برای ورود بیشتر می‌شود و نباید فقط مبنا عوارض باشد چرا که باید دقت داشته باشیم همین حالا با داشتن محدودیت‌های فراوان خیابان‌هایی که در داخل محدوده هستند کشش لازم را ندارند.

نمی‌شود که به ازای هر کوچه و خیابان یک پلیس بگذاریم

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امکانات و تجهیزات کنترلی و هماهنگی با پلیس برای اجرای این طرح بسیار مهم است، افزود: نمی‌شود که به ازای هر کوچه و خیابان یک پلیس بگذاریم.

پوشش دوربینی پایتخت برای اجرای طرح جدید نیازمند 2000 میلیارد تومان اعتبار

وی در پاسخ به این سوال که مسئولین فعلی معاونت حمل و نقل و ترافیک اعلام کرده‌اند که تعداد دوربین‌ها را افزایش خواهند داد، گفت: ما یک سال گذشته طرحی را به شورای شهر ارائه کردیم که برای پوشش دوربینی 100 درصدی بزرگراه‌ها و 80 درصدی شریان‌های درجه یک به حدود 2000 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم که محقق نشد و حالا ممکن است تمهیدات لازم اندیشیده شده باشد.

این کارشناس ترافیکی با بیان اینکه باید در اجرای این طرح به ابعاد مختلف مسائل اجتماعی توجه شود، گفت: همین حالا افراد با اختفای پلاک به روش‌های مختلف وارد محدوده می‌شوند و باید دید با طرح جدید ترافیکی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

وی با بیان اینکه بحث محروم ماندن عمومی مردم از محدوده ترافیکی با وجود فروش روزانه 20 هزار آرم نادرست است، گفت: همین حالا محدوده قفل است و باید دید آیا ابعاد مختلف اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفته یا نه؟ اما آنچه مسلم است اینکه محدوده فعلی باید مورد بازنگری دقیقی قرار گیرد.