۰ نفر

معاون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران خبر داد:

اجرای طرح جدید ترافیک پایتخت از ۱۵فروردین/ ۴۴۱نهاد و سازمان از شهرداری آرم می‌گرفتند!

۱۱ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۲۴
کد خبر: 241562
اجرای طرح جدید ترافیک پایتخت از  ۱۵فروردین/ ۴۴۱نهاد و سازمان از شهرداری آرم  می‌گرفتند!

معاون حمل و‌نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: سهمیه طرح ترافیک مهمترین ابزار لابی قدرت شهرداری بوده و ۴۴۱ مرکز از ما سهمیه می‌گیرند.

اقتصاد آنلاین- فائزه مومنی؛ محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران به سوالات آنها در مورد طرح جدید ترافیک توضیحاتی را ارائه داد.

معاون شهردار با بیان اینکه نکته اساسی این طرح حذف صدور صدهزار آرم و طرح ترافیک شناور است گفت: نکته اساسی این است که به یاد ندارم هیچ دستگاهی ابزار قدرت خود را در اختیار مردم قرار دهد. شهرداری از این ابزار قدرت خود همیشه استفاده می‌کرده است و از طریق دادن کارت شناور و آرم طرح ترافیک به افراد خاص استفاده‌های فراوانی از آن می‌کرده. مهم‌ترین نکته طرح در دوره جدید مدیریت شهری این است که ما نمی‌خواهیم از این ابزار لابی قدرت استفاده کنیم.

او ادامه داد: باید همه مردم در مقابل امتیازها برابر باشند و اگر استثنایی هم وجود دارد براساس ضابطه و برای همه روشن باشد. سهمیه طرح ترافیک مهمترین ابزار لابی قدرت شهرداری بوده و 441 مرکز از ما سهمیه می‌گیرند.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه این سهمیه متعلق به همه مردم است ادامه داد: هر جا می‌رویم قیافه ما را شبیه طرح ترافیک می‌بینند و از ما تقاضای سهمیه می‌کنند. کلیت موضوع همین است. بقیه نهادها هم که مجوزهایی را می‌دهند باید دست از این کار بردارند. اینکه بنده سلیقه‌ای تصمیم بگیرم که به چه کسی مجوز بدهم یا ندهم باید از میان برود.

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که چرا هیچ گونه نظرخواهی از مردم صورت نگرفته و چرا نظرات مردم لحاظ نشده است ادامه داد:‌ این طرح سه سال است که در معاونت حمل و نقل و ترافیک در حال بررسی بوده است. این طرح قصد دارد ترافیک را بر اساس قیمت پایه کنسول کند اگر حداکثر تا 15 بهمن به تصویب شورا نرسد به سال آینده موکول می‌شود یا باید طرح فروردین امسال اجرا شود یا رهایش می‌کنیم.

معاون شهردار در پاسخ به این سوال که تکلیف روزهایی که به خاطر آلودگی هوا ورود به طرح ترافیک ممنوع است چه می‌شود، گفت: ما طرح ترافیک را دیگر پیش فروش نخوتاهیم کرد و در چنین روزهایی هیچ کس نمی‌تواند وارد طرح شود و گرنه جریمه خواهد شد مثل کارت بلیت مترو می‌ماند اگر فردی شارژ داشته باشد اما مترو کار نکند نمی‌تواند از آن استفاده کند.

او ادامه داد: ‌پیشنهاد ما این است که خودروهای هیبریدی با ضریب صفر وارد طرح شوند چرا با این طرح مخالفیم که صاحبان خودروهای گرانقیمت عوارض بیشتری بدهند؟ آیا این آلودگی را حل نمی‌کند؟ اگر فرد پولدار در هر صورت با ماشین بنزینی‌اش وارد طرح خواهد حداقل اگر هم می‌خواهد خرج کند تشویقش کنیم ماشین هیبریدی بخرد تا کمکی برای کاهش آلودگی هوا باشد.

معاون شهردار در پاسخ به این سوال که آیا طرح ترافیک جدید مردم را دوباره به خرید موتورهای کاربراتوری تشویق نمی‌کند تصریح کرد: شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری ممنوع شده است و ما طرحی را دنبال می‌کنیم که با کمک بلاعوض افراد بتوانند موتوربرقی بخرند همچنین به دنبال آن هستیم که دو هزار دستگاه موتور برقی در شهرداری خریداری کنیم. در طرح جدید روز رایگان نخواهیم داشت و بر اساس محاسبات ما ترافیک اوج صبح کاهش خواهد یافت. در این شرایط از نظر ما اگر طرح اجرا شود به میزان 10 هزار عدد تغییر تقاضا خواهیم داشت و ورود 15 هزار خودرو در پیک صبحگاهی کاهش می‌یابد.

او ادامه داد: در گذشته شهرداری سهمیه را به کسانی می‌داد که حالی به او بدهند و تعیین می‌کرد چه کسانی حق دارد بیاید وارد طرح ترافیک شود اما در این طرح شرایط خرید طرح ترافیک برای همه یکسان است البته برای گروه‌های مختلف مانند جانبازان یا خبرنگاران ضریب ویژه تخفیف در نظر خواهیم گرفت.

معاون حمل و نقل ترافیک با تاکید بر اینکه یا نباید به همه مجوز ورود به طرح را بدهیم یا آنکه مجوز ورود به طرح عادلانه تقسیم شود ادامه داد: در گذشته روال به این صورت بوده که سهمیه‌ای برای رئیس صدا و سیما یا دانشگاه می‌فرستادیم و بعد این رئیس بود که تصمیم می‌گرفت چه میزان و به چه کسانی سهمیه بدهد آیا این ضابطه‌مندی است؟

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه این طرح نمی‌تواند کل معضل طرح ترافیک را حل کند تصریح کرد: منابع آلودگی اصلی هوا در بحث ذرات معلق کامیون، موتور، اتوبوس و سرویس‌ها هستند البته عامل اصلی تولید گازهای سمی کماکان خودروهای شخصی است. بر همین اساس بر اساس جلساتی که برگزار شده موافقت وزارت صنعت و معدن را گرفته‌ایم تا تعرفه واردات تاکسی هیبریدی را به حالت قبل برگردانیم و از این طریق میزان انتشار گازهای سمی را کاهش دهیم.