۰ نفر

حذف تمامی سهمیه‌های آرم طرح ترافیک

مسئله امدادرسانی هوایی در تهران صفر است/ وجود ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر تهران

۱۰ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۳۸
کد خبر: 241265
مسئله امدادرسانی هوایی در تهران صفر است/ وجود ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر تهران

شهردار تهران از آسیب شناسی درباره زلزله خبر داد و گفت: در امر آموزش همگانی برای مقابله با بحران غفلت شده است. شهردار تهران همچنین از حذف تمامی سهمیه بگیران آرم طرح ترافیک در طرح جدید خبر داد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ محمد علی نجفی صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر گزارشی درباره میزان آمادگی تهران برای مقابله با بحران‌ها ارائه کرد، وی گفت:  سازمان آتش نشانی در آمادگی صددرصد به سر می برد،  در ساعت های اول وقوع زلزله بخش های مختلف در ارتباط با امنیت و انتظامات در کنار نیروی انتظامی خیلی آمادگی نداشتند و بعدا خودشان را رساندند، بخش انتظامی، خود شهرداری، یگان حفاظت شهرداری در یک فاصله زمانی در ابتدای کار نقش نیروی انتظامی را هم بازی کرد، به خصوص در پارک ها.از نظر تامین امنیت مشکلی نداشتیم و با هماهنگی با نیروهای مسلحی که داشتیم، امنیت به‌طور کامل برقرار شد

شهردار تهران ادامه داد: در مورد زلزله  آسیب شناسی کردیم. یکی از بزرگترین ضعف‌های ما  آموزش های همگانی شهروندان تهرانی، پرسنل سازمان پیشگیری و شهرداری است. در امر آموزش خیلی غفلت کردیم، کارکنان دولت و نهادهای عمومی گروه‌های قابل دسترسی هستند که می‌شود با هزینه کمی به آن‌ها آموزش بدهیم، در مدارس نیز بعضا مانورهایی برگزار می‌شود ولی کافی نیست.

نجفی در مورد نحوه مدیریت بحران گفت: در ادبیات بحران می‌گویند وقتی بحرانی اتفاق می افتد زمان تصمیم گیری نیست فقط اعلام شود که ما در وضعیت اضطراری هستیم این که تازه بعد از اتفاق جلسه بگذاریم نشان دهنده عدم مدیریت است. در دوره بحران و ایامی که مردم اضطراب دارند آموزش جواب نمی‌دهد، فقط به مردم باید در وضعیت بحران یادآوری شود که چه اقداماتی را باید انجام دهند. از نظر آموزش واقعا ضعیف هستیم، سامانه هشدار در وقوع زلزله نداریم، باید 50 سنسور در ارتباط با گسل‌ها داشته باشیم ما فقط 5 سنسور در ارتباط با گسل مشا داریم، 64 دکل باید در نقاط خاص داشته باشیم که نداریم.

وی با اشاره به این که نوسازی یا بهسازی بافت های فرسوده، کمبود فضای مناسب برای اسکان شهروندان جزو مسائل و مشکلاتی است که داریم گفت: مدارس امن تهران را شناسایی کردیم تا افراد و شهروندان در بخش فضای آزاد مدرسه اسکان پیدا کنند ولی مجموعه این امکانات کفاف اسکان اضطراری در ارتباط با یک زلزله بزرگ را نمی دهد.

شهردار تهران اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات ما آب است. شرکت آب و فاضلاب می گوید 30 درصد از لوله های آب رسانی تهران فرسوده است و با لرزه کوچک دچار شکستگی می شود، گاز هم همین طور است در این شرایط قول دادند وضعیت گازرسانی تهران به شکلی در بیاید که درصورت وقوع زمین لرزه کل سیستم گاز تهران قطع شود و قرار است سال 97 راه اندازی شود.

وی گفت: برای جلوگیری از آتش‌سوزی خودمان باید برق را قطع کنیم. مسئله امداد رسانی هوایی در تهران صفر است، مسئله سیستم هوشمند اعلام خطر وجود ندارد؛ حتما باید نرم‌افزارهای خاصی برای بحران تهران طراحی کنیم و روی موبایل حتما نرم‌افزار خاص زلزله تهران داشته باشیم که زمانی که چنین اتفاقی می‌افتد و از رادیو و تلویزیون فاصله می‌گیریم از طریق موبایل و این نرم‌افزارها تصمیم‌گیری کنیم.

نجفی افزود: سال‌هاست در ارتباط با شبکه ارتباطی یکپارچه مدیریت بحران با وزارت ارتباطات بحث می کنیم . شهرداری تهران باید سیستم مستقل داشته باشد و فکر می کنم زلزله اخیر ثابت کرد حرف ما درست است اما متاسفانه تاکنون این مسئله را تایید نکردند.

وی اضافه کرد: ما با کمبود بیمارستان‌ها در وقوع زلزله مواجه هستیم، خیلی‌ها احساس نگرانی می‌کردند که بخشی از بیمارستان‌ها در شهر تهران بیش از سایر مناطق آسیب می‌بینند، مسئله بعدی مسئله محدود بودن آتش نشانی است که تنها 150 پایگاه آتش نشانی داریم که در شرایط بحران پاسخگو نیست، در مورد مسئله ناامنی بعد زلزله باید نیروی انتظامی کار کند، باید شبکه اختصاصی امداد و نجات در سطح شهر تهران  راه‌اندازی کنیم تا در شرایط بحرانی این شبکه‌ها کامل آزاد باشند و هیچ اتومبیلی اجازه ورود به این شبکه‌ها را نداشته باشند و فقط برای امداد و نجات باشند.

مردم  در شب زلزله 15میلیون بنزین زدند/ احتمال آتش‌سوزی تانکرهای در ترافیک‌مانده

نجفی با اشاره به این که مصوباتی که در خصوص زلزله و بحران وجود دارد، دارای اشکالات اساسی است گفت: برای مثال گفته شده آتش نشانی باید امکان اطفای حریق در 50 هزار نقطه تهران را در یک فاصله زمانی کوتاه داشته باشد که شدنی نیست اگر هر کدام از این 150 پایگاه دو نقطه را پوشش بدهند 300 نقطه می شود، مصوبه خیلی دست بالا گرفته و نقطه اوج را دیده است و اشکالات این چنینی در این مصوب وجود دارد.

وی گفت: مصوبه ای داشتیم که شورای شهر تصویب کرده بود که مخازن سوخت شهران باید از شهر تهران خارج شوند که بسیار خطرناک هستند در یک شرایط بحرانی اگر آتش سوزی شود ممکن است به یک بمب تبدیل شود، وزارت نفت بخشی از ذخایر این مخازن را منتقل کرده ولی هنوز خود ذخایر را منتقل نکرده اند، حتما باید این کار انجام شود که خطر بزرگی منطقه غرب تهران را تهدید می کند.

شهردار تهران با انتقاد از اینکه مطالبی که بعضی از مسئولین و صفحات مجازی گفتند مردم را دچار نگرانی کرده است ادامه داد: هیچ سیستم علمی وجود ندارد که زلزله را پیش بینی کند، همکاری مردم  با مسئولین و  با همدیگر و وجود روحیه همدلی و همراهی جزء نقاط قوت است که امیدواریم این همکاری همیشه وجود داشته باشد.

وی گفت: یکی از اشکالات شب زلزله این بود که عده‌ای در خودروهای شخصی بودند و در خیابان ها دور می‌زدند این موضوع ترافیک ایجاد کرد که کار درستی نبود و در این شرایط هیچ فعالیت امدادی نمی‌شد به دلیل قفلی خیابان‌ها نمی‌شد انجام داد. به چه علت در هنگام زلزله بنزین ماشین ها را پر کرده اند؟ فرض کنید 5 درصد امکان خروج از تهران باشد 95 درصد دیگر چه طور می شود؟ در 24 ساعت به طور متوسط 9 میلیون لیتر بنزین در پمپ بنزین ها زده می شد که به 15 میلیون رسید. چندین تانکر بنزین در ترافیک گیر کردند اگر خدایی ناکرده این تانکرها آتش می گرفتند خود یک فاجعه بزرگ بود.

وجود 3200 هکتار بافت فرسوده در شهر تهران/ عده‌ای با غرض و مرض مردم را تحریک می‌کردند

به گفته نجفی: بارها گفته شده فضای مجازی هم تهدید و هم فرصت است ولی واقعا در رصد آنچه در فضای مجازی در ارتباط با زلزله اتفاق افتاد کاملا مشهود است یک عده به قصد و غرض به ایجاد شایعه، تحریک و ترساندن مردم اقدام کردند در عین حال که فضای مجازی کمک کرده تا پیام را زود به مردم برسانیم ولی آن طرف قضیه باید کنترل شود.

وی افزود: آنهایی که قصد و غرض ندارند در فضای مجازی بدون دلیل وارد نشوند که این کار به ضرر منافع هست، یک عده که غرض و مرضی دارند باید با آنها به شکل دیگری برخورد کرد، در زلزله اول آمادگی نداشتیم اما در زلزله دوم آمادگی ها بیشتر بود ولی در هر دو زلزله اقدامات مثبت و خوب بود. موارد متعددی در ارتباط با کمبودها و نقاط ضعف ها اشاره شده که از جمله آنها وجود 3200 بافت فرسوده در تهران است این بافت سال هاست وجود دارد و برنامه های زیادی برای نوسازی انجام شده اما هنوز به نقطه ایده آل نرسیدیم.

شهردار تهران گفت: یک سری راهکارها برای جبران کمبودها پیشنهاد شده اگر شورای شهر موافق باشند باید با دولت مکاتبه کنیم. کارگروه ملی زلزله در شهر تهران به ریاست معاون اول است، در زمان دولت دوم اصلاحات کارگروهی به ریاست دکتر عارف تشکیل و اقدامات خوبی انجام شد و زیربنای بعضی از مطالعات بعدی قرار گرفت ولی بعدها فعالیت این کارگروه متوقف شد این یک کار مهمی است که باید انجام بدهیم.

محمدعلی نجفی ادامه داد: بحث دیگری که باید به صورت جدی دنبال شویم مسئله ایجاد همراهی با شبکه غیردولتی محلی است. سمن‌هایی داریم که می توانند کمک کنند اگر ما درخواست جدی کنیم گروه های مردمی تشکیل می شوند که در شرایط بحران می توانند کمک کنند، باید مسئله مقابله با بحران را محلی کنیم، آنچه شهرداری به عنوان مدیریت محلی و تقویت محله محوری تاکید می‌کند باید در  مدیریت بحران هم  به عنوان اصلی ترین مسئله دنبال شود.

شهردار تهران در خصوص ارائه راهکار برای اسکان مردم در مواقع بحران گفت: ما 14 مورد راهکار کوتاه مدت را پیشنهاد کردیم که بعضی ها طرح  و بعضی ها برنامه عملیاتی هستند. 20 مورد راهکارهای بلند مدت داشتیم. یکی از مهمترین موارد اسکان اضطراری اشتباه، اسکان اضطراری در مساجد، پایگاه های بحران شهرداری، مدارس و... است، وزارت ورزش اعلام کرد استادیوم آزادی برای اسکان مردم آماده است این تصمیم درست نبود. نباید مردم را حرکت داد. باید  در محلات ساکن باشند.

وی با اشاره به این که اگر زلزله جدی در تهران اتفاق بیفتد با کانکس نمی شود مسئله را حل کرد گفت: ما باید شهری را آماده و زیرساخت هایش را فراهم کنیم که شهرک اسکان موقت شهر تهران شود و بعد در فاز اول امکانات اولیه را فراهم کردیم.  تعداد جلسات هماهنگی سه جلسه بود ولی ما جلسات غیررسمی زیادی داشتیم علت این که اعلام نکردیم به دلیل ایجاد اضطراب و نگرانی در بین مردم بود.

نجفی ادامه داد: در بحران حتما باید اخبار کنترل شده باشند. برای این که هر خبر نادرستی ممکن است به اضطراب عمومی و فاجعه منجر شود کما اینکه در مواردی شاهد بودیم. در سومین جلسه شورای هماهنگی یک مصوبه ای داشتیم که شامل ده بند است یکی از آن ده بند این است که تمام دستگاه ها ظرف مدت سه ماه باید در ارتباط با اجرای مصوبه دولت در سال 89 و ماموریتی که دارد اعلام کنند که چه بخش از ماموریت با امکانات فعلی قابل اجراست.

وی گفت: بنا شد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران دو هفته یک بار پیگیری کنند. همچنین قرار  ظرف سه ماه آینده سازمان امداد و نجات بحران تهران حداقل یک مانور زلزله در تمام مناطق تهران برگزار کنند. همزمان در چند نقطه تهران نمی‌توانیم مانور ایجاد کنیم و قرار شد هر روز در بعضی نقاط مانور انجام شود.

وی افزود: برای زلزله در کوتاه مدت 90 میلیارد بودجه نیاز داریم که 14 فعالیت کوتاه مدت را انجام دهیم، ما این فعالیت ها را از 140 فعالیت به صورت اولویت دار انتخاب کردیم و باید 25 هزار میلیارد تومان در یک برنامه پنج ساله صرف برنامه‌های بلند مدت شود که 10 هزار میلیارد مربوط به فعالیت شهرداری است.

شهردار تهران با اشاره به جلسه چند روز پیش خود با نمایندگان مجلس گفت: در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس داشتیم بنا شد  ظرف دو هفته گزارشی در خصوص وضعیت پایداری شهر تهران در خصوص زلزله آماده کند، این دو زلزله ای که در اطراف تهران اتفاق افتاد شاید انگیزه را بیشتر کند که گزارش ما را جدی تر بگیرند. 25 هزار میلیارد تومان که در برنامه 5 ساله مورد نظر است به نظرم رقم مهمی نیست، بودجه عمومی دولت در سال آینده 365 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده و5 هزار میلیارد در این بودجه رقمی نمی شود.

به گفته نجفی: 90 درصد  پیش بینی‌های زلزله قابل اتکا نیست، زلزله که در تهران اتفاق بیفتد میزان خرابی ها بستگی به شدت زلزله دارد، این که می گویند اگر یک زلزله در تهران باشد 90 درصد ساختمان ها خراب می شود درست نیست. در سرپل ذهاب که مرکز زلزله بوده ساختمان هایی وجود داشتند که به خاطر موقعیت و استحکام ساختمان تخریبی نداشتند اگر ما بتوانیم استحکام ساختمان را بالا ببریم از میزان خرابی ها کاسته می شود.

شهردار تهران، ، با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم انجام شده است اما ممکن است مشکلاتی هم در حین اجرای کار ایجاد شود، گفت: مهمترین مسئله این است که تهران باید دچار تحول شود و اینکه طرحی در دهه 50 اجرایی شود ولی هیچ کس جرات آن را نداشته باشد که آن را اصلاح کند قابل قبول نیست و باید به علم و تجربه دیگران توجه کرد و حتی ممکن است اشکالاتی نیز در ابتدای راه وجود داشته باشد اما آنها را حل می‌کنیم.

شهردار تهران از حذف تمامی سهمیه بگیران آرم طرح ترافیک در طرح جدید خبر داد و گفت: چهار سال فرصت داریم و عجله‌ای نیست و ممکن است برای اجرای هر مرحله مشکلی وجود داشته باشد که آن را با درایت حل خواهیم کرد.