۰ نفر

هاشمی مطرح کرد:

ضرورت استفاده از ظرفیت دولت برای کاهش معضلات شهری

۹ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۴۹
کد خبر: 241124
ضرورت استفاده از ظرفیت دولت برای کاهش معضلات شهری

رییس شورای شهر تهران استفاده از ظرفیت دولت را راهکاری برای کاهش معضلات شهری و مشکلات مالی شهرداری‌ها دانست.

محسن هاشمی در افتتاحیه نشست شهرداران کلانشهرها با بیان اینکه دو محور اصلی در رابطه با کلانشهرها مطرح است، گفت: نخست، تهدیدها و نگرانی عمومی شهروندان بویژه در رابطه با زلزله، آلودگی هوا و سایر  معضلات شهری وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا ، او ادامه داد: دومین محور اول فصل بودجه وشکاف میان هزینه‌های مدیریت شهری و درآمد پایدار شهرداری‌هاست. طبیعی است که اهمیت موضوع برای شهرداری‌ها بمراتب از موضوع اول بیشتر است، چرا که برطرف کردن دغدغه و نگرانی شهروندان در مورد ایمنی شهر و کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل ونقل عمومی، هم نیاز به منابع مالی و اعتبارات خاص خود دارد و اگر مشکل شکاف میان درآمد پایدار مدیریت شهری و هزینه های اداره شهر برطرف نگردد، امکان تخصیص اعتبار جهت اقدامات زیربنایی وموثر وجود ندارد.

رییس شورای شهر خاطرنشان کرد: راهی که در پایتخت و بسیاری از کلانشهرها برای عبور از این چالش در گذشته استفاده شده است اتکا به درآمدهای ناپایدار مانند شهرفروشی و تراکم فروشی در نقاط منفی یا واگذاری املاک شهرداری مانند پارکها جهت جبران کسر بودجه است، که گرچه این اقدامات آثار کوتاه مدت و محدودی در جبران کمبود نقدینگی شهرداری ها داشته‌اند اما آثار منفی و پیامدهای مخرب آن بر محیط زیست، ترافیک و الگوی زیست شهری قابل چشم پوشی نیست و یکی از دلایل افزایش مشارکت مردم در انتخابات اخیر شورای شهر و برگزیدن ترکیب متفاوتی از اعضای شوراهای کلانشهرها تغییر این رویه بوده است.

به گفته هاشمی به نظر می‌رسد مدیریت شهری اگر می‌خواهد در دوره آینده ملزم به استفاده از روشهای گذشته در اتکا به درآمد ناپایدار نگردد باید تغییرات بنیادینی در سبد درآمد – هزینه خود ایجاد کند و از ظرفیتهای جدیدی استفاده کند.

او با بیان اینکه کلانشهرها در قوه مجریه و مقننه ظرفیت خوبی برای تعامل دارند، تصریح کرد: در دولت، یکی از کمیسیونهای 9گانه هیات وزیران، کمیسیون خاص امور کلانشهرها است که این کمیسیون با حضور 9 نفر از اعضای دولت و رییس شورای اسلامی و شهردار تهران تشکیل می‌شود.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: این کمیسیون می‌تواند بستری باشد برای تحقق مطالبات و نیازهای کلانشهرها جهت تهیه وتصویب مقررات و مصوبات مورد نیاز و همچنین تدوین پیش‌نویس لوایح جهت طرح در هیات وزیران.

هاشمی درباره محور دوم رابطه با کلانشهرها گفت: تعامل با قوه مقننه ومجلس شورای اسلامی دومین محور است که با حضور بیش از نیمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کلانشهرها، می‌توان مصوبات مورد نیاز یا اعتبارات را در بودجه تامین کرد.

او با بیانا ینکه امروز ما راهی جز اتکا به درآمدهای پایدار نداریم تاکید کرد: بهترین مسیر برای تحقق این درآمد پایدار، خدمت محوری است. در شیوه خدمت محوری، شهروندان به میزانی که از خدمات شهری استفاده می‌کنند هزینه می‌پردازند، باید بین خودروی که تردد آن در هفته به اندازه یک روز خودروی دیگر نیست در پرداخت عوارض شهری تفاوت باشد.

رییس شورای شهر تهران در ادامه این بحث گفت: باید سیستم کنترل ترافیک شهری، سیستم جمع آوری زباله و همه سیستم‌های خدمت‌رسانی شهری با سیستم درآمد پایدار  یکپارچه شوند تا هم عدالت در هزینه – درآمد شهری برقرار شوند و شهروندان به میزان مشارکت در هزینه ها، در تامین درامد نیز شریک باشند وهم تناسب در میزان درامد فرد وارزش دارایی های وی و میزان سهم او در تامین درامد پایدار مشخص شود تا عوارض نوسازی یک واحد در شمال تهران با جنوب تهران یکسان نباشد.

هاشمی با بیان اینکه در رابطه با دغدغه‌های شهروندان یا معضلات شهر نیز می‌توانیم، سیستم یکپارچه وهم افزایی را بین کلانشهرهای مختلف کشور ایجاد کنیم تصریح کرد: مسایلی چون پیش‌بینی زلزله و سنجش آسیب پذیری در مقابل آن یا سیستم حمل ونقل عمومی انبوه بر، نیاز به فن آوری هایی دارد که دسترسی به آن برای یک شهرداری بمراتب دشوار تر از  مجموعه مدیریت کلانشهرهاست.

او ادامه داد: بانک شهر نمونه‌ای از این هم افزایی در بعد مالی است و ما می‌توانیم این هم افزایی را در بعد فن آوری و فرایندی نیز شاهد باشیم بطور نمونه در شرکت متروی تهران، در خصوص تولید واگن مترو انتقال تکنولژی وتجربیات مفیدی وجود دارد که با توجه به اعتبارات متمرکزی که از صندوق توسعه ملی می تواند در اختیار کلانشهرها قرار گیرد امکان تسهیل در دسترسی  کلانشهرها به تجهیزات و امکانات مورد نیاز از طریق هم‌افزایی امور در مدیریت یکپارچه کلانشهرها مقدور است.

رییس شورای شهر خاطرنشان کرد: موضوع تکنولژی بازیافت زباله و اقتصادی کردن آن جهت تبدیل شدن زباله از یک معضل وتهدید هزینه بر به یک فرصت درامد زا نیز از همین گروه است که در صورت تقویت کمیسیون امور کلانشهرها در هیات دولت و همیاری و هم‌افزایی مدیریت شهری کلانشهرها در قالب کارگروه های کاری مشترک قابل دسترسی است.