۰ نفر

تاب‌آوری مترو تهران درمقابل زلزله ۸ریشتری

۳ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 239837
تاب‌آوری مترو تهران درمقابل زلزله ۸ریشتری

رئیس شورای شهر تهران درباره توان مترو در برابر زلزله گفت: ایستایی مترو بستگی به شدت زمین لرزه دارد، اما متروی تهران تا هشت ریشتر را تحمل می‌کند.

محسن هاشمی؛ رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز اعضای شورا درباره مسائل مختلفی همچون زلزله تذکر دادند گفت:  یکی از مسائل مهمی که امروز توسط یکی از اعضای شورای شهر تذکر داده شد درباره عدم کارا بودن سامانه ۱۳۷ بود. به گونه ای که یکی از اعضا با این سامانه تماس گرفته و عملکرد درستی نداشته است که از همین جا از مسئولین می خواهم که سامانه ۱۳۷ را جدی بگیرند چرا که درست عمل نمی‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، او با اشاره به حضور رییس اتاق بازرگانی در جلسه امروز شورا گفت: در دورانی که با رکود ساخت و ساز و مشکلات مالی مواجه هستیم جذب سرمایه گذار بخش خصوصی می تواند نقش زیادی در پیشبرد پروژه‌ها ایفا کند.

هاشمی افزود: زلزله از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل اعضای  شورای شهر درخواست کردند مسئولان ستاد بحران به شورای شهر بیایند تا درباره اقداماتشان برای زلزله در مدیریت بحران توضیحاتی ارائه کنند. این مسئله در هیات رییسه به بحث گذاشته خواهد شد.

 رئیس شورای شهر تهران درباره حذف آرم طرح ترافیک نیز گفت: من این موضوع را دقیقا نشنیدم اما روز گذشته صحبت‌هایی به نقل از پور سید آقایی در فضای مجازی مطرح شد اما نامه مکتوب و گزارشی در این خصوص دریافت نکردم و نمی‌توانم  درباره این مسئله نظر بدهم زیرا ممکن است موجب تشویش اذهان عمومی شود.

هاشمی تصریح کرد: طرح ترافیک بیش از ۲۰ سال است که اجرایی می شود. می‌توانیم بهتر عمل کنیم و می توان از تجربیات سایر کشورها استفاده کرد.

او با بیان اینکه ایده‌های زیادی مطرح است از جمله ایده‌ای که معاون حمل و نقل عنوان کرده، گفت:‌ البته بنده به عنوان  رییس شورای شهر ایده‌هایی دارم اما مطرح نمی‌کنم چرا که گمانه زنی‌ها موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود و دادستان هم به تشویش اذهان عمومی حساس هستند.

هاشمی درباره اظهارات ضد و نقیض پلیس راهور و سازمان محیط زیست برای محدوده طرح ترافیک در روز جاری گفت: متاسفانه در کمیته ای که در این خصوص تصمیم گیری می شود ما حضور نداریم و باید نامه نگاری کنیم که دراین کمیته حاضر شویم چرا که ما نمی‌توانیم نظارت دستوری داشته باشیم.

رئیس شورای شهر تاکید کرد: تک آرم های سالیانه طرح ترافیک هنوز برای بررسی به شورا نیامده و امسال درخواست کردیم زودتر به صحن شورا بیاید تا تصمیم گیری شود.

هاشمی با اشاره به نقش اتوبوس‌ها در آلودگی‌های هوا گفت:‌ اکثر اتوبوس‌های تهران گاز سوز هستند البته باید به سمت برقی کردن آنها پیش برویم.

رئیس شورای شهر درباره ارسال گزارش به مجلس برای بررسی مشکلات تهران در جلسه سران سه قوه گفت:  اولین گزارش توسط شهردار تهران در خصوص وضعیت آلودگی هوا برای رییس مجلس ارسال شده است.

هاشمی با بیان اینکه دو روز بعد از دیدار در اتوماسیون شهرداری دیدم که شهردار تهران گزارش ۲۲ صفحه ای را ارسال کرده است گفت:‌ یکی دیگر از موضوعاتی که قرار بود گزارش آن را برای رییس مجلس بفرستیم، تاب آور ی تهران بود که باید بگویم در مورد زلزله و امداد و نجات بر اساس مصوبه سال ۸۹ هیات دولت ۸۶ کارگروه درگیر هستند که در جلسه روز گذشته ستاد بحران از کارگروه‌های مختلف درخواست کردیم که هر چه سریع تر عملکرد خود را به ما بدهند تا در قالب گزارشی به  رییس مجلس تحویل دهیم.

او در واکنش به مصاحبه اخیرش در برنامه جهان آرا گفت:  ما در شورا کار سیاسی نمی‌کنیم  چرا که معتقدیم فعالیت ما در شهر سیاسی نیست هرچند که اعضا می توانند نظرات سیاسی داشته باشند اما این به معنای سیاسی کردن شورا نیست.

هاشمی درباره توان مترو در برابر زلزله گفت:  ایستایی مترو بستگی به  شدت زمین لرزه دارد اما متروی تهران تا هشت ریشتر را تحمل می‌کند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که در سالهای اخیر شاهد عجله در ساخت مترو بودیم؛ خطوط جدید هم تاب‌آوری زلزله هشت ریشتری را دارد یا نه؟ گفت:‌بر اساس نرم‌های ساخت و ساز و اظهارات پیمانکاران خطوط جدید هم قدرت تحمل زلزله هشت ریشتری را دارند اما مترو با زلزله بالای هشت ریشتری دچار شکستگی می‌شود اما ریزشی ندارد، اما دقت داشته باشید که برای قابل استفاده کردن فضای داخل مترو ، باید فضای داخل آن تجهیز شود.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ سوله مدیریت بحران  در هر ناحیه  داریم افزود: معتقدم باید در هر محله یک سوله مدیریت بحران ایجاد شود. ما ۱۰۰ ایستگاه مترو داریم که می توانیم سوله‌های بحران را در آنها ایجاد کنیم تا در مواقع لزوم از آنها استفاده شود.

 هاشمی با بیان اینکه در زمان جنگ به بحث پناهگاه بودن خطوط مترو نیز توجه شده است گفت:  اما همه اینها هزینه دارد و باید موقعیت را برای زمان بحران در مترو پیش‌بینی کنیم.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر برق مترو قطع شود نهایتا تا سه ساعت روشنایی داریم اما می‌توان با تجهیز موتور برق وایجاد امکانات سوله‌های بحران از ظرفیت مترو در زمان بحران  استفاده کنیم.