۰ نفر

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران:

شهر را نمی‌توان با سلام و صلوات اداره کرد/ برای ساخت تونل صدر و نیایش ۵هزار میلیارد تومان هزینه شده است

۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۷
کد خبر: 238950
شهر را نمی‌توان با سلام و صلوات اداره کرد/ برای ساخت تونل صدر و نیایش ۵هزار میلیارد تومان هزینه شده است

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد که شهرداری برای ارائه خدمات هزینه زیادی صرف می‌کند و شهر را نمی‌توان با سلام و صلوات اداره کرد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ سی‌امین جلسه کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری در شرکت آبفای تهران با حضور رییس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری تهران، دبیر کمیته محیط‌ زیست و مدیر عامل شرکت آبفای تهران برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمد پرورش، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مصرف و تصفیه آب شرب گفت: خدمات آب با کیفیت و دفع فاضلاب در کلانشهری مثل تهران که حدود 9 میلیون جمعیت دارد دشوار است.

وی با بیان اینکه تهران در کنار هیچ رودخانه‌ای بنا نشده و منابع آب آن محدود است افزود: طول شبکه توزیع آب در تهران 9130 کیلومتر و در استان تهران 15615 کیلومتر است که در مجموع 60 درصد در شهر تهران و 43 درصد در استان تهران جمعیت تحت پوشش فاضلاب هستند.

پرورش اظهار کرد: در حال حاضر در کلان شهر تهران با جمعیتی بالغ بر 8/5 میلیون نفر ساکن و در حدود 1/5 میلیون نفر شناور، سالانه 1035 میلیون مترمکعب و متوسط در هر ثانیه 35 هزار لیتر آب مصرف می‌شود. تهرانی‌ها هر روز صبح معادل 4.5 متر مکعب به اندازه میزان آب دریاچه خلیج‌فارس آب مصرف می‌کنند.

او با اشاره به وجود 175 عدد ایستگاه پمپاژ در استان تهران که وظیفه انتقال آب به نقاط مرتفع را با ظرفیت 224 هزار مترمکعب در ساعت به عهده دارد، تاکید کرد: در شهر تهران 64 ایستگاه پمپاژ، بعد از 8 مرحله پمپاژ، در اختلاف ارتفاعی 800 متری، آب را به شمالی‌ترین نقاط تهران می‌رسانند.

مدیر عامل شرکت آبفا با اشاره به پیشرفت شبکه‌های فاضلاب در تهران بیان کرد: فاضلاب استان تهران از 18 درصد در 8 سال‌ گذشته به بیش از 65 درصد در کل تهران و در شهرستان‌ها به بیش از 74 درصد در سال جاری رسیده است.

پرورش انشعابات غیر مجاز شهرداری‌ها، وجود آبرسانی‌های خصوصی، تهدیدات خط آبرسانی غرب، مخاطرات بهداشتی آلودگی منابع آبی توسط سایر سازمان‌ها، آلودگی منابع آبی به‌دلیل عدم وجود حریم کیفی رودخانه‌ها، عدم نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر کیفیت آب خروجی از دستگاه‌ها تصفیه آب، راهکارهای کارشناسی جهت رفع چالش موجود در حوزه آب تهران، کمبود قوانین مرتبط با سلامت روانی آب در شبکه‌های فضای مجازی را از جمله عوامل تهدید کننده سلامت آب شرب تهران دانست.

او با اشاره به اجرایی شدن طرح سلامت آب تهران خاطر نشان کرد: با جدیت و تلاش شرکت آبفای استان تهران و مساعدت دولت طرح سلامت آب تهران 3 ماه پیش با حضور جهانگیری افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهر تهران در پایان همچنین گفت که سال 1400پایان تکمیل فاضلاب‌کشی شهر تهران است.

در ادامه صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر پیشنهاد داد: از آنجایی که در سال 89 قانون برای شرکت آب و فاضلاب تکلیف شده تا در زمان بحرانی آمادگی لازم را پیدا کنند جلسه‌ای مشترک میان شرکت آبفا، مدیریت بحران کشور و شهر تهران، سازمان پارک‌ها و کمیته ایمنی شورای شهر برگزار شود تا میزان آمادگی این شرکت مشخص شود.

نوری در پایان ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده در جلسه کمیسیون در پاسخ به صحبت‌های مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب که تاکید داشت هزینه اقدامات انجام شده در شرکت آب و فاضلاب بسیار زیاد است گفت: نگاه اقتصادی باید همه جا ساری و جاری باشد. شهر را با سلام و صلوات نمی‌شود اداره کرد. شهرداری هم مانند آبفا هزینه زیادی صرف خدمات می‌کند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران 18هزار میلیارد درآمد دارد اما بیشتر از این مقدار هزینه می‌کند. برای ساخت تونل صدر و نیایش 5هزار میلیارد هزینه شده، هرچند اشکالاتی به آن‌ها وارد است و آنچنان که باید مشکل ترافیک را حل نکرده‌اند.

رییس کمیسیون محیط زیست با بیان اینکه استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز اشتباه است تاکید کرد: باید طی جلسه‌ای استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز به یک قانون تبدیل شود.

نوری همچنین اظهار کرد: خدماتی که شرکت آب و فاضلاب ارائه می‌دهد ارزنده است و جزء کارهای کلیدی شهر به‌حساب می‌آید و از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: یکی از نگرانی شهروندان سلامت و کیفیت آب است. آلودگی هوا بر روی ذهن مردم تاثیر منفی گذاشته است و فکر می‌کنند شاید آب هم آلوده باشد.

او ادامه داد: باید اطمینان بیشتری ایجاد کرد که آب شرب سالم است و هر کمکی که بتوانیم در این زمینه با تعامل فی ما بین انجام دهیم. مردم ما شایسته داشتن زندگی‌ای با کیفیت بالا هستند.