۰ نفر

حجت در صحن علنی شورای شهر تهران:

ساماندهی پادگان‌های بلاتکلیف تهران/ ۲۹درصد طرح تفصیلی انجام نشده است

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۴
کد خبر: 238730
ساماندهی پادگان‌های بلاتکلیف تهران/ ۲۹درصد طرح تفصیلی انجام نشده است

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از ساماندهی پادگان های بلاتکلیف شهر تهران و استفاده از ظرفیت های زمین های وسیع در طرح تفصیلی پایتخت خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، مهدی حجت با حضور در سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران به ارائه گزارشی در خصوص طرح جامع شهر تهران پرداخت و گفت: طی دو جلسه گذشته دیدگاه های کلی در حوزه معاونت و شهرسازی را ارائه دادیم و برنامه های سال ۹۷ مطرح شد، از این رو از شورا خواستیم راهنمایی کند تا سال آینده را با یک برنامه منسجم حرکت کنیم. جلسه گذشته صحبت ها و ارائه راهبردهای آقای سالاری در این زمینه بسیار راهگشا بود.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع در سال 86 در وسعت 650 کیلومتر مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: در این طرح جمعیت تهران 10.5 میلیون نفر در نظر گرفته شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران یکی از مهمترین برنامه های این معاونت را احیای نهاد مطالعاتی در حوزه معماری و شهرسازی با هماهنگی کمیسیون شهرسازی شورا عنوان کرد و گفت: پیگیری این موضوع با سه رکن شورای شهر، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد و در حاشیه آن از نظر کارشناسان نیز استفاده شده و چارتی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی پیگیری ماموریت های طرح جامع، پیگیری وظایف دولت در این حوزه، پیگیری منابع مالی و پیگیری مراکز شهری و فرا شهری را از فعالیت های روزمره این معاونت دانست.

بازنگری و آسیب شناسی طرح جامع تا پایان خرداد 97

حجت با تاکید بر اینکه در بازنگری طرح تفصیلی ارتقای کیفیت زندگی، برنامه ریزی خدمات مراکز محلی، اراضی توسعه زیرپهنه مورد توجه قرار گرفته است، گفت: تاکنون سه مرحله از پایش طرح تفصیلی و 57 هزار پارسل بازنگری شده است. همچنین 35 هزار معبر شهر نیز در این طرح تدقیق شده و در مورد سایر معابر نیز ادامه دارد.

وی افزود: بازنگری و آسیب شناسی طرح جامع تا پایان خرداد 97، بازنگری مقررات که در مرحله هم اندیشی قرار دارد، تا پایان سال 97، عملکردهای مجاز به استقرار مجاز در پهنه طرح تفصیلی تا پایان خرداد 97 صورت می گیرد و برنامه ریزی خدمات ناحیه و مطالعات در مرحله انتخاب مشاور قرار دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه ازمجموع تکالیف مطرح در طرح تفصیلی شهر تهران، 29 درصد آن انجام نشده، 29 درصد به اتمام رسیده و 41 درصد درحال انجام است، تصریح کرد: در حوزه معماری و شهرسازی از 52 مورد تکلیف 14 مورد به صورت کامل، 27 درصد درحال انجام و 10 درصد انجام نشده است.

وی با تاکید براینکه ساماندهی پادگان های بلاتکلیف با ظرفیت های مناسب در دستورکار قرار دارد، اظهار کرد: در دنیا برای تعیین تکلیف زمین های با وسعت زیاد، اتحادیه وجود دارد. ما نیز برای تعیین تکلیف پادگان هایی همانند «06» برنامه مطالعاتی خواهیم داشت و مشاورانی در این زمینه انتخاب خواهیم کرد.

ساماندهی وضعیت باغات و تدوین ضوابط با رویکرد صیانت از فضای سبز شهری

حجت در ادامه با اشاره به طرح های موضعی و موضوعی شهر تهران در طرح تفصیلی خاطرنشان کرد: آسیب شناسی وضعیت باغات و تدوین ضوابط با رویکرد صیانت از فضای سبز شهری در این طرح مورد توجه قرار گرفته و در مرحله انتخاب مشاور است.

وی با اشاره به طرح راهبردی فضاهای زیرسطحی شهر اظهار کرد: این موضوع در دو حوزه عمران و شهرسازی صورت می گیرد، اما آنچه در ارتباط با حوزه شهرسازی است، طراحی فضاهای زیرین میادین ونک، صادقیه و ولیعصر (عج) است که متاسفانه تاکنون به صورت سلیقه ای عمل شده و هدایت مردم به سطح زیر زمین و تردد خودروها روی زمین عملکرد مناسبی نبوده که بر این اساس طبق برنامه جامع امکانات زیرسطحی دیده شده و پیشرفت فیزیکی 100 درصد داشته است.

تهیه دستورالعمل پروژه های بزرگ در مقیاس بلندمرتبه سازی

به گفته حجت، ضوابط و مقررات حریم شهر تا پایان شهریور 97 نهایی خواهد شد و تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: همچنین دستورالعمل پروژه های بزرگ در مقیاس بلندمرتبه سازی 96 درصد پیشرفت داشته که پس از آماده سازی، آماده ارسال به کمیسیون ماده پنج و شورای عالی معماری و شهرسازی خواهد بود.

تعیین تکلیف اراضی دوشان تپه؛ زمینه ساز تحولی در شرق تهران

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه اراضی دوشان تپه در شرق تهران به صورت ویژه در دست اقدام است، خاطرنشان کرد: این موضوع تاکنون 20 درصد پیشرفت داشته و تا انتهای خرداد 97 تکمیل خواهد شد که با این اقدام تحول بسیار خوبی را در شرق تهران شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به سند توسعه عمران نواحی گفت: این موضوع با رویکرد ساماندهی همه جانبه و درنظر گرفتن تمام سرانه های مورد نیاز محلات و نواحی باید پیش برده شود.

پیشرفت 80 درصدی طرح تفصیلی ویژه منطقه 22

حجت با بیان اینکه طرح اراضی کن با رویکرد حفاظت از آن پیشرفت 100 درصدی داشته است، تصریح کرد: مباحثی در کمیسیون ماده 3شورای معماری آماده ارسال برای شورای عالی معماری و شهرسازی است که البته توقعات این شورا، تا حدی برای شهرداری دشوار است. اما درحال مذاکره هستیم که این مصوبه به نوعی تنظیم شود که قابلیت اجرا داشته باشد.

وی با اشاره به طرح تفصیلی منطقه 22 عنوان کرد: این طرح 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تصویب به کمیسیون ماده پنج و شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه خواهد شد.

اجرای پروژه های تفریحی، فرهنگی و تجاری در قسمت فوقانی تونل رسالت

معاون شهردار تهران با اشاره به طرح محور نیلوفری که از بوستان ولایت آغاز می شود، گفت: باید این طرح را به مرحله اجرایی برسانیم که البته مشکلاتی در خصوص تملک با راه آهن داریم  و در صورت حل این مسئله طرح محور نیلوفری با سرعت و ظرف 2 سال آینده انجام می شود و جنوب شهر را متحول می کند.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح تونل رسالت املاک قسمت فوقانی تونل، رفع معارض شد، افزود: در حال حاضر سطح روی این تونل به طول یک کیلومتر و عرض 55 متر که خیابان های ولیعصر و آفریقا را قطع می کند، همجوار میدان آرژانتین است و موقعیت بسیار مناسبی در بخش انتهایی تونل دارد، ظرفیت بی نظیری برای اجرای طرح شهری است.

حجت ادامه داد: در حال آماده سازی طرحی در قسمت فوقانی تونل رسالت هستیم که نیاز به بازنگری دارد و باید موضوع را بررسی و در صورت توان با جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، با کاربری تفریحی، تجاری و فرهنگی قابلیت مناسبی برای شهر ایجاد کنیم. با اجرای این طرح می توانیم در چند نقطه شهر تهران به شکوفایی فوق العاده ای دست یابیم.

تشدید نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان

وی با اشاره به سامانه شخصی پارکینگ ها که به صورت هوشمند نیست، ادامه داد: سعی می کنیم تا پایان شهریورماه به این سمت برویم که هر پلاک به صورت شفاف بداند چند پارکینگ دارد. موضوع دیگر بحث صدور پروانه های دو مرحله است که تا خرداد 97 اقدامات مربوط به این طرح کامل می شود. ضمن اینکه طرح تشخیص هوشمند حقوق مکتسبه تا پایان شهریور ماه سال آینده تکمیل می شود.

وی با بیان اینکه طرح دیگر بررسی امکان کاهش زمان صدور پروانه از طریق هوشمندسازی است، افزود: درحال حاضر 52 روز برای صدور پروانه و 39 روز برای دریافت گواهی صرف می شود و تلاش ما این است تا با هوشمندسازی این دوره زمانی را کاهش دهیم. پیش بینی ما این است که تا پایان سال 97 این طرح اجرایی شود.

وی با اشاره به روند صدور پروانه های ساخت و ساز گفت: به غیر از حالت طبیعی سال 90 و 91 ، سالانه حدود 9 هزار تا 10 هزار پروانه در تهران صادر شده است. در 3 ماه اخیر 2 هزار 442 پروانه صادر شده است که بر خلاف ادعایی که مطرح می شود با بخشنامه شهردار تهران تعداد صدور پروانه ها کاهش یافته است و این در حالی است که در بازه زمانی 3 ماهه در سال گذشته هم همین رقم بود.

وی در خصوص تشدید نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان که از دیگر موضوعات مورد توجه است، اضافه کرد: جلوگیری از تخلفات ایمنی ساختمان در برابر حریق از اسکلت تا اتمام عملیات از جمله طرح هایی است که تا پایان شهریور 97 محقق می شود.

تثبیت گودهای رها شده بر عهده مالک است

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر در منطقه یک 45 مورد و در منطقه 22 ، 40 مورد گود رها شده داریم، افزود: گود فرهنگ در کنار کتابخانه ملی در حال تثبیت است و در خردادماه کاملا رفع خطر می شود. در مورد گود برج میلاد نیز با معاون فنی و عمران صحبت کردیم و با تعیین 3 راه حل برای تثبیت گود به دنبال انجام عملیات اجرایی هستیم. در حال حاضر نیز در مرحله انجام مقدمات اولیه قرار داریم.

وی با بیان اینکه تثبیت گودهای رها شده بر عهده مالک است، گفت: مناطق را موظف کردیم تا با صاحبان تک تک گودها مکاتبه کنند. وظیفه ما این نیست که از گودها مراقبت کنیم و در این مورد تنها اخطار می دهیم. اگر صاحب گود موارد خطرزا را بر طرف نکرد ما موظف هستیم، بعضی از گودها را تثبیت کنیم.

حجت با اشاره به طرح تعیین تکلیف ریزدانه ها عنوان کرد: در حال حاضر 16 هزار پرونده به ارزش 9میلیارد تومان در جریان است. با شهردار تهران صحبت کردیم و در مواردی که خطا کوچک است، با شهروندان تعامل لازم را داشته باشیم.

وی کاهش زمان صدور آراء کمیسیون های ده گانه ماده 100 را از دیگر برنامه  های خود معرفی کرد و گفت: در حال حاضر 37 روز برای صدور آراء زمان لازم است که امیدواریم که تا پایان امسال به 33 روز کاهش یابد.

بهسازی 3 محور خیابان های ولیعصر، کارگر و انقلاب

به گفته وی برنامه ساماندهی سیما و منظر شهری و احیای هویت ایرانی -اسلامی تا پایان سال 97 تکمیل می شود. در این مورد نماهایی در پرتال معاونت شهرسازی در معرض دیدی شهروندان قرار گرفته تا آرام آرام سلیقه عمومی تغییر کند.

معاون شهردار تهران با اشاره به بهسازی محورهای با اهمیت پایتخت گفت: طبق قانون هر سال باید 3 محور را بهسازی کنیم که امسال اقدامات مربوط به بهسازی 3 محور خیابان های ولیعصر، کارگر و انقلاب را به طور صد در صد کامل کردیم و سال آینده  3 محور جدید را ساماندهی می کنیم.

حجت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع نمای مساجد در پایتخت گفت: در این خصوص هر هفته جلسه ای برگزار می شود که این موضوع از نظر کمیته ای از کارشناسان عبور می کند. به همین دلیل برخی از مساجدی که تحت نظر کمیته ساخته می شوند، از نمای بهتری برخوردارند.

شناسایی قنات های پایتخت؛ به زودی

وی با اشاره به تدوین ضوابط هماهنگی تداوم انسجام نماهای بصری شهر تهران گفت: در حال حاضر این موضوع در مناطق 1، 13 و 19 در دست اقدام است  و برای باقی مناطق نیز تا دو سال آینده اقدامات لازم انجام می شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران بررسی طرح ارتقاء کیفیت محیطی در مورد شهر دوستدار کودک، شهر متناسب با بانوان، جوانان و ناتوانان را از دیگر برنامه ها معرفی و تصریح کرد: ساماندهی 22 بوستان تهران برای حضور ناتوانان انجام شده و مابقی نیز در آینده انجام می شود. ضمن اینکه طرح نیازسنجی نیازهای مهم اداری، متناسب سازی ساختمان های شهرداری برای ناتوانان نیز در دستور کار است. ضمنا باید اعلام کنم که نقشه 171 ساختمان شهرداری برای مناسب سازی ناتوانان تهیه شده است.

وی در ادامه به موضوع مدیریت حفظ و احیاء بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: شناسایی، حفاظت، احیاء بافت ها، تقویت و متناسب سازی، بهبود چرخه اقتصادی و بهره گیری از پتانسیل ها از جمله برنامه های ما در بافت تاریخی است. پیشنهادی مبنی بر ایجاد منطقه تاریخی مطرح  شد و مناطق 12، 11، 10 و 17 نیز جزء این منطقه قرار گرفتند. پیشنهاد ما این است که با برداشتن بخشی از منطقه 11 و اضافه کردن بخش هایی از منطقه 10 و 17 که کمترین مساحت تاریخی را دارند قلب تاریخی تهران را احیاء کنیم.

حجت از دستور خود برای شناسایی و شناسنامه دار کردن باغ های تاریخی شهر تهران خبر داد و گفت: در همین راستا یکی دیگر از برنامه های ما شناسایی قنات هایی است که در تهران وجود دارد و برخی از آنها حتی قابلیت ثبت ملی دارند.

ضرورت تعلق وام بافت فرسوده به بافت تاریخی

وی با اشاره به سه اقدام شهرداری تهران برای افزایش سکونت پذیری در بافت های تاریخی گفت: ما سه اصل توجه ویژه به توسعه و زیرساخت های هفت گانه، مقاوم سازی بناها و اقدام جهت کیفیت بخش را در دستور کار قرار دادیم.

معاون شهردار تهران افزود: براساس بودجه 95 و 96 اقداماتی در راستای ارتقاء کیفیت زندگی در بخش هایی از منطقه 12 انجام شد و به دنبال توسعه این امر در سایر بخش های این منطقه هستیم. ضمن اینکه بازنگری در طرح تفضیلی منطقه 12 و 22 را انجام دادیم.

وی با تاکید بر ضرورت تعلق گرفتن وام بافت فرسوده به بافت تاریخی، گفت: به تازگی تدوین برنامه جامع تهرانگردی را پیگیری کردیم و قرار است این مسیر را به عنوان مسیر گردشگری تعیین کنیم. پیشنهاد اول ما شکل گیری مسیر مشروطه مشتمل بر 4.1 کیلومتر مسیر سبز، 3.4 کیلومتر مسیر آبی و 4.7 کیلومتر دیگر  است. ضمن اینکه قرار است مسیر گردشگری آب، مسیر گردشگری مفاخر فرهنگی و هنری، مسیرگردشگری سقاخانه و مسیر گردشگری رویدادهای سیاسی برای سال آینده راه اندازی شود.

حجت در ادامه به تهیه پیوست های اجتماعی، هماهنگی با سمن ها و ارائه برنامه های تحقق پذیری اجتماعی در بافت فرسوده تاکید کرد و افزود: ایمنی و تاب آوری دو بحث است که باید در موضوع بهسازی و نوسازی بافت فرسوده مورد توجه قرار گیرد.

سهم سالانه تولید واحدهای مسکونی 47 هزار پلاک است

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به مشکلات نرم افزاری بافت های فرسوده، عنوان کرد: از نظر نرم افزاری کاهش آسیب های اجتماعی و توانمندسازی ساکنان بافت های فرسوده از دیگر موارد است، اما سیاست هایی را در این خصوص در نظر داریم که باید اجرایی شود. سیاست هایی نظیر طرح پیشگام، شناسایی و معرفی پروژه ها و ... را می توان بیان کرد.

وی در ادامه افزود: تعداد پلاک های بافت های فرسوده 206 هزار پلاک بوده است. تعداد پلاک های نوسازی شده 83 هزار، تعداد پلاک های باقی مانده 123 هزار و تعداد کل واحدهای قابل تولید 479 هزار واحد است.

به گفته حجت سهم سالانه تولید واحدهای مسکونی با فرض سالانه 10 درصد نوسازی، 47 هزار پلاک می شود.

معاون شهردار تهران گفت: ما اگر بخواهیم کل بافت فرسوده را ظرف 10 سال انجام دهیم، باید به طور متوسط، سالانه 10 درصد از نوسازی را انجام دهی، که برای این کار به 3.5 برابر توان فعلی خود نیاز داریم.

برای نوسازی بافت فرسوده به 4 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم

وی افزود: برای نوسازی بافت فرسوده در عرض 10 سال به 4 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که از این میان، یک هزار میلیارد تومان سهم دولت و 3 هزار میلیارد تومان، سهم شهرداری تهران است. اما اگر این بودجه از توان شورا خارج است و اگر بخواهیم 2.5 برابر به توان فعلی خود اضافه کنیم، مشکل بافت فرسوده در طول 20 سال حل می شود. بنابراین ما به ازای هر سال 1500 میلیارد تومان نیاز داریم.

حجت ادامه داد: با کمیسیون عمران، سازمان امور شهری و دولت جلسات متعددی را در این خصوص برگزار کردیم تا بتوانیم معضل بافت فرسوده را ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به بحث حریم تهران گفت: در حریم شهر تهران نکته اصلی این است که میزان رشد جمعیت در حریم، چهار برابر شهر تهران است. بزرگترین خطری که شهر تهران را تهدید می کند، همین موضوع است چراکه ناهماهنگی مابین شهرداری، فرمانداری و سایر دستگاه ها وجود دارد. در نتیجه برای حل این مسئله، شورای شهر باید ورود کند تا این ناهماهنگی ها برطرف شود.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: همچنین مقرر شد که استاندار تهران به این بحث ورود کرده و برخی از اختیارات را به شهردار تهران تفویض کند و پروانه هایی که توسط فرمانداری صادر می شود، تعدیل شود.

وی با اشاره به اینکه مسئله حریم شهر تهران در تداخل با 10 بخشداری، پنج شهرستان، دو بخشداری لواسان– جاجرود و همچنین دو شهرستان در شمیرانات است، گفت: چالش های اساسی در این زمینه، تناقضات مرتبط با تقسیمات کشوری، ساخت و سازهای غیررسمی و تفکیک غیر رسمی زمین است که باید کنترل شود.

ساخت و ساز ساختمان های با اهمیت روی گسل ممنوع شد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به بحث گسل شهر تهران گفت: در جهت کنترل ساخت و ساز، باید نقشه های گسلی شهر در اختیار شورای شهر قرار گیرد. صدور مجوز ساختمان های با اهمیت زیاد، طی بخشنامه ای ممنوع اعلام شده است. طرح شناسایی ساختمان های غیراستاندارد ساخته شده روی گسل ها، شناسایی شده تا مشخص شود کدام یک از آنها قابلیت تخریب و برداشته شدن را دارد.

حجت در خصوص بحث گسل شهر تهران یادآور شد: در جهت کنترل ساخت و ساز، باید نقشه های گسلی شهر در اختیار شورای شهر قرار گیرد. صدور مجوز ساختمان های با اهمیت زیاد، طی بخشنامه ای ممنوع اعلام شده است. طرح شناسایی ساختمان های غیر استاندارد ساخته شده روی گسل ها، شناسایی شده تا مشخص شود کدامیک از آنها قابلیت تخریب و برداشته شدن را دارد.

وی درباره ایجاد طرح مطالعاتی نوار سبز شهر تهران، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم یک کمربند سبز برای محافظت از شهر ایجاد کنیم.

حجت با اشاره به کانکس های ارسالی به مناطق زلزله زده، پرسش هایی را مطرح کرد و گفت: سرنوشت این حجم از کانکس هایی که برای مناطق زلزله فرستادیم، چه می شود؟ چرا ما از امکانات طبیعی هر منطقه برای استقرار استفاده نمی کنیم؟ چرا ما به سراغ انجام پروژه هایی نمی رویم که در حملات نظامی، شیمیایی، سیل و زلزله بتواند، ایمن باشد و ما تنها یک بار هزینه کنیم؟

حجت با اشاره به برخی از فرصت های موثر شهر تهران برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، اظهار کرد: رود دره های شهر تهران، پروژه توسعه برج میلاد، پروژه توسعه دانشگاه تهران، نوسازی بافت فرسوده، ساماندهی دروازه های ورودی شهر تهران، پروژه پارک پردیسان، پروژه بوستان ولایت و پروژه TOD عباس آباد و .. امکانات و پروژه های متعددی هستند که می توان از طریق همکاری و همیاری شورای شهر آنها را انجام دهیم.

وی با اشاره به طرح «باغ شهر ولایت» خاطر نشان کرد: در گذشته ایده های بسیاری برای این باغ در نظر گرفته شده بود؛ به طور مثال برخی ایده احداث بیمارستان را مطرح کردند، اما به جهت اهمیت این باغ که می تواند تمام شهر تهران را تحت تاثیر قرار داده و جنوب تهران را متنوع کند، شهردار تهران با این پیشنهادات مخالفت کرد و دستور داده که یک طرح جامع و کامل را برای این باغ آماده کنیم.