۰ نفر

چرا پرونده تحقیق و تفحص از همشهری به سرانجام نمی‌رسد!

۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۰
کد خبر: 237018
چرا پرونده تحقیق و تفحص از همشهری به سرانجام نمی‌رسد!

با گذشت چند روز از ارجاع طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران اما همچنان این کمیسیون پاسخ و نتیجه‌ای ارائه نکرده است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ مدتی است که موضوع به سرانجام  نرسیدن طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری وابسته شهرداری تهران مطرح شده است.

طرح تحقیق و تفحصی که مشخص نیست چرا به کندی پیگیری می‌شود، حالا علی اعطا سخنگوی شورای شهرتهران در مورد سرانجام این طرح می‌گوید که در قانون جدید شوراها روند تحقیق و تفحص تغییر کرده است. (گویا شورا در هنگام ارائه طرح تحقیق و تفحص از این تغییر بی خبر بوده است!)

اعطا ادامه می‌دهد:  در قانون جدید شوراهای شهر که در ماههاى اخیر ابلاغ شده فرآیند مشخصى براى تحقیق و تفحص پیش بینى شده است که بر این اساس تحقیق و تفحص باید با درخواست حداقل یک سوم اعضای شورا به صورت کتبی تقدیم رییس شورا شود و رئیس شورا نیز طبق مدت مشخص درخواست را به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع دهد.

کمیسیون تخصصى باید نسبت به کسب اطلاعات از مسئولان شهرداری اقدام ‌کند و پس از جمع‌آوری اطلاعات آنها را در اختیار متقاضیان قرار ‌دهد و اگر حداقل دو سوم متقاضیان تحقیق و تفحص، توضیحات را کافی ندانستند کمیسیون موظف است از شهردار دعوت کند و متقاضیان گزارش آنها را استماع کند.

بعد از استماع گزارش شهردار و متقاضیان، رییس کمیسیون موضوع را با ذکر تصویب یا رد تحقیق و تفحص در کمیسیون، به رییس شورا ارائه مى‌دهد.

پس از طرح موضوع در صحن، اگر تحقیق و تفحص در صحن تصویب شد مجددا موضوع به کمیسیون تخصصی ارجاع داده می‌شود و کمیسیون هیاتى بین 3 تا 7 نفر به عنوان هیات تحقیق و تفحص انتخاب مى کنند و عملا تحقیق و تفحص از این مرحله آغاز می‌شود که تفصیل این فرایند در ماده 81 قانون شوراها مشخص شده است.

در ماده 81 قانون شوراها آمده است که رئیس شورا باید موضوع تحقیق و تفحص را ظرف مدت حداکثر 48 ساعت به کمیسیون مربوطه ارجاع دهد و کمیسیون نیز  موظف است ظرف مدت دو هفته از تاریخ وصول با مسؤولان ذی‌ربط شهرداری مکاتبه و اطلاعاتی را که در این زمینه کسب نموده در اختیار متقاضیان قرار دهد و پس از استماع نظرات طرفین  تا مدت 10 روز گزارش خود را مبنی بر تصویب یا رد تقاضای تحقیق و تفحص به رئیس شورای اسلامی شهر ارائه دهد.

اعطا ادامه می‌دهد: در حال حاضر درخواست تحقیق و تفحص از موسسه همشهری از سوى رییس شورا به کمیسیون اجتماعى ارجاع شده است و کمیسیون از مسوولین ذیربط کسب اطلاعات کرده و این اطلاعات را در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار خواهد داد.

برهمین اساس محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی نیز در گفت‌و‌گوی اخیر خود با اقتصادآنلاین گفت که تحقیق و تفحص از موسسه همشهری را به نظر طراحان آن بعد از گرفتن پاسخ‌های مدیر عامل همشهری منوط دانست.

وی درباره نتیجه طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری اظهار کرد: با مدیر عامل همشهری برای تحقیق و تفحص مکاتبه و نقاط نظرات پرسشگران مطرح شده است و آن‌ها  پاسخ لازم را دادند.

او ادامه داد: پاسخ هایی که دادند بین طراحان تحقیق و تفحص تقسیم شده است و در حال حاضر منتظریم ببینیم آیا آن‌ها  قانع شده‌اند یا خیر اگر قانع نشدند انجام تحقیق و تفحص منوط به بعد از آن است.

حال باید دید با گذشت چند روز از ارجاع طرح مذکور به کمیسیون فرهنگی، تحقیق وتفحص از موسسه همشهری که پرونده اش از 22 مهر تاکنون مفتوح مانده به چه ایستگاهی می رسد؟

گفتنی است محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، بیش از یک ماه پیش از اعلام وصول طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری با هشت امضا به هیات رئیسه شورای شهر خبر داده بود که حق شناس در همین خصوص گفته بود که طرح تحقیق و تفحص هنوز به کمیسیون نرسیده است. همچنین شهردار تهران در 31 شهریور در جمع خبرنگاران گفت: حاجی به  عنوان مدیر مسئول قرار است گزارشی از وضع موجود و همه فعالیت‌های روزنامه همشهری و راه حلی برای این مساله از نظر مالی و فرهنگی ارائه دهد.