۰ نفر

رییس شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

رشد بدهی‌های شهرداری اصفهان در دوره گذشته/ عدم اختصاص بودجه به‌وسیله شهرداری اصفهان، راه‌اندازی مترو را سال‌ها عقب انداخت

۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹
کد خبر: 236974
رشد بدهی‌های شهرداری اصفهان در دوره گذشته/ عدم اختصاص بودجه به‌وسیله شهرداری اصفهان، راه‌اندازی مترو را سال‌ها عقب انداخت

به گفته رییس شورای شهر اصفهان عدم جدیت شهرداری اصفهان در پرداخت اعتبار مورد نیاز خط یک مترو باعث شد راه‌اندازی آن سال‌ها به طول بیانجامد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ فتح الله معین رییس شورای شهر اصفهان در گفتگو با اقتصادآنلاین با بیان این‌که برای شهر اصفهان سه خط مترو پیش بینی شده است، اظهار کرد: یک خط از خیابان امام خمینی و  شهرک قدس شروع می‌شود و تا ترمینال صفه در جنوب شهر اصفهان ادامه پیدا می‌کند. این خط، خط اصلی شمال به جنوب است که احداث آن بسیار طولانی شد.

وی درباه علل طولانی شدن احداث خط یک مترو اصفهان گفت: در طراحی اول قرار بود مترو از زیر چهارباغ عباسی عبور کند اما سال‌ها میراث‌فرهنگی نسبت به این موضوع ایراد می‌گرفت و در نهایت با شروطی پذیرفت که قطار از زیر آنجا عبور کند.

معین اضافه کرد: دلیل دوم تاخیر هم نداشتن جدیت مجموعه شهرداری برای ساخت و راه‌اندازی خط مترو بود. میزان اعتباری که شهرداری  پرداخت می‌کرد از دولت کم‌تر بود. شورای چهارم با الویت قرار دادن راه‌ندازی خط یک مترو توانست اعتبار مورد نیاز احداث این خط را تامین کند.

به گفته رییس شورای شهر اصفهان مهمترین عاملی که باعث شد این کار انجام شود موافقت دولت با فروش اوراق مشارکت بود که توانست بخش زیادی از نیازهای مالی مترو را تامین کند هم چنین با آمدن دولت جدید تحریم‌ها برداشته شد و آن‌ها توانستند قطار و تجهیزات مترو خریداری کنند.

معین اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا بیش از 2 سوم خط یک با سر فاصله یک ربع در حال بهره برداری است. تعدادی از ایستگاه‌ها مثل چهار باغ عباسی و آن‌هایی که از دانشگاه و از فلکه آزادی به سمت بالا و ترمینال صفه می‌روند مراحل پایانی تکمیل خود را می‌گذرانند.

رییس شورای شهر اصفهان با اشاره به تکمیل صدرصدی خط یک تا اول فروردین 97، اضافه کرد: روزانه 25هزار نفر از خط یک مترو تا همین اندازه که راه‌اندازی شده، استفاده می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که قرار است چند خط دیگر در اصفهان احداث شود نیز، گفت: خط دو و سه را در برنامه داریم. خط دو در دست ساخت است  و دو ایستگاه آن شروع به کار کرده، مقداری از تونل‌اش حفر شده و برنامه احداث‌اش هم ادامه دارد. خط سه را هم در آینده خواهیم ساخت.

معین با بیان اینکه برنامه ما توسعه خط یک مترو است، اضافه کرد: می‌خواهیم خط یک را از خیابان امام تا شاهین‌شهر توسعه دهیم. برنامه مطالعاتی‌اش انجام شده و در حال تعیین پیمانکار و تهیه و تدارک اقدامات اجرایی آن هستیم.

رییس شورای شهر اصفهان در پاسخ به این سوال که عملکرد شهردار پانزدهم در توسعه حمل و نقل عمومی چگونه بوده است،اظهار کرد: جمالی‌نژاد مدت زیادی شهرداری اصفهان نبود، حدود دوسال و نیم. در این مدت هم، شورا و ایشان جدیت کردند و خط یک مترو راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: در خصوص توسعه خطوط BRT گام‌های خوبی در دوره ایشان برداشته شد. خرید اتوبوس از محل وام و از محل پرداخت‌های غیرنقدی اتفاق خوبی بود که وضعیت حمل و نقل عمومی را بهبود زیادی بخشید.

معین در پاسخ به این انتقاد که در زمان شهردار گذشته پروژه‌ها بدون ردیف بودجه مشخص اجرا می‌شده است نیز تاکید کرد: این را شاید نشود بگوییم که به چه صورت بوده ولی میزان بدهی های شهرداری به پیمانکاران و پروژه‌های نیمه تمام در زمان ایشان رشد داشته است.

او با اشاره به بدهی دوهزار میلیاردی شهرداری اصفهان، ادامه داد: به‌صورت یک جا نمی‌توان بدهی‌ها را پرداخت کرد. در حال حاضر در فکر این هستیم که منبع پرداخت آن‌ها را پیدا کنیم. تکیه شهرداری اصفهان هم مانند شهرهای دیگر بر فروش تراکم است.