۰ نفر

تذکرات اعضای شورای شهر تهران؛

از ضرورت ارائه گزارش درآمد و هزینه‌های شهر تا لزوم تفکیک زباله‌ها از مبدأ

۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲
کد خبر: 236719
از ضرورت ارائه گزارش درآمد و هزینه‌های شهر تا لزوم تفکیک زباله‌ها از مبدأ

پنج عضو شورای شهر تهران در بیست و هشتمین جلسه شورا، تذکراتی را ارائه کردند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ حسن رسولی عضو شورای شهر تهران روز یکشنبه در بیست و هشتمین جلسه شورا با اشاره به ماده 79 قانون شهرداری ها و بند هشتم ماده هشت آیین نامه شورای شهر، گفت: کلیه پرداخت های شهرداری در حدود بودجه مصوب و اسناد مالی انجام می شود که باید به امضای رئیس ذی‌حصابی، شهردار یا قایم مقام آنان برسد.

وی افزود: شهردار موظف است منتهی به 15 هر ماه حساب مالی شهرداری را به شورا ارائه کند.

رسولی با بیان اینکه شهرداری تهران نهادی عمومی و غیردولتی است که به‌صورت درآمد هزینه اداره می‌شود، عنوان کرد: از آنجا که درآمد شهر از مردم تامین می‌شود آگاهی از مدیریت مالی شهرداری ضروری است، لذا باید شهرداری به ارسال هزینه‌ها و ارایه گزارش اقدام کند.

این عضو شورا افزود: به عنوان خزانه دار نسبت به عدم ارایه گزارش از درآمد و هزینه شهرداری به شورا ، به شهردار تهران تذکر می‌دهم.

وی ابراز امیدواری کرد گزارش سه ماهه گذشته شهرداری به تفکیک به شورا ارائه شود تا به سمع شهروندان تهران برسد.

رسولی گفت: شهردار به‌صورت هفتگی و روزانه درآمد، هزینه‌ها و بدهی ‌ا را به مردم اعلام کند تا با کمک مردم بر مشکلات فائق آییم.

آرش میلانی عضو دیگر شورا نیز با تبریک روز جهانی کوهستان گفت: کوهستان‌های شمال تهران مهمترین میراث طبیعی تهران هستند.

وی با بیان اینکه امداد رسانی در شمال تهران و ساماندهی رود دره‌ها مهم است، اظهار کرد: طرفداران محیط زیست به رویکردها در ساماندهی رود دره‌ها انتقاد دارند و هزینه‌ها در این خصوص نیازمند بازبینی است.

میلانی تاکید کرد: شهرداری موظف است با حفظ ضوابط در چهارچوب طرح ساماندهی اقدام کند و از اجرای ماده 22 برنامه پنج ساله شهرداری در این خصوص گزارش ارائه کند.

مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر ضرورت بازنگری در درآمد پایدار شهر، گفت: فصل تقدیم بودجه فرا رسیده و ریس جمهور بودجه سال 97 را ارائه خواهد کرد و در لایحه بودجه شهرداری هم به‌زودی به شورا ارائه می شود.

وی یادآور شد: پیش نیاز ارایه لایحه بودجه، بازنگری در ردیف‌های درآمد پایدار در بودجه است و لازم است شهرداری، پیشنهاد اصلاحی درباره درآمد پایدار را به شورا ارسال کند.

الویری تاکید کرد: اگر ارائه این پیش نیاز به تاخیر افتد، لایحه بودجه بدون توجه به درآمد پایدار تصویب خواهد شد.

وی تذکر داد که شهردار تهران هرچه زودتر و با فوریت لوایح اصلاح ردیف‌های درآمد پایدار را به شورا ارسال کند، تا در صحن شورا و کمیسیون‌ها زمان لازم برای بررسی وجود داشته باشد.

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به خبر درگذشت ده تن از کوهنوردان در ارتفاعات اشترانکوه لرستان گفت: مدت‌ها است  شنیدن خبرهای این چنینی عادی شده است.

وی افزود: مرگ‌های دسته جمعی ناشی از سقوط هواپیما  زلزله و سیل برای مسؤلان و مردم عادت شده و آثار بدی بر روح و جسم شهروندان دارد.

حق شناس با بیان اینکه وزارت ورزش، فدراسیون کوهنوردی و دادستان باید با تشکیل کمیته‌ای، این حادثه را بررسی کنند، اظهار کرد: این کمیته باید مقصران احتمالی در این ماجرا را شناسایی و به موضوع رسیدگی شود.

وی تاکید کرد: نباید به این اخبار عادت و از آن چشم پوشی کنیم.

سید محمود میرلوحی عضو دیگر شورای شهر نیز با ارائه آماری گفت: روزانه 9500 تن زباله در تهران تولید می‌شود، که 2000 تن پسمانده ارزشمند در آن وجود دارد و می‌تواند سالانه منبع درآمد هفتصد میلیارد تومانی برای تهران باشد.

 وی گفت: در حال حاضر سالانه 700 میلیارد تومان برای جمع آوری، حمل و دفع زباله هزینه می کنیم.

میرلوحی با بیان این‌که متاسفانه در کنار آن مشکلات بهداشتی ایجاد می‌شود، عنوان کرد:  زباله‌ای که در منبع تفکیک نمی‌شود به آراد کوه منتقل و روزانه 1500 نفر انسان مظلوم در هشت ساعت آن را جدا و تفکیک می کنند.

میرلوحی با بیان تذکر به شهردار تهران خواستار آغاز تفکیک زباله در تهران شد و گفت: زنجیره خطرناک و غیر اقتصادی و رانت در این خصوص شکل گرفته و در حال حاضر زباله‌ها کیلویی 110 تومان برای شهروند تهرانی هزینه دارد و برای یک شهر مانند تهران خبر و هشدار است.