۰ نفر

انتقاد معاون شهردار تهران از مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و‌ معماری/ تهران تا خرخره پر‌ از ساختمان است

۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۱
کد خبر: 235793
انتقاد معاون شهردار تهران از مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و‌ معماری/ تهران تا خرخره پر‌ از ساختمان است

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت:اگر دولت درباره شهرسازی تکلیفی را بدون در نظر گرفتن نظر شهرداری ابلاغ می‌کند خود هم عوارضش را پرداخت کند.

اقتصاد آنلاین- فائزه مومنی ؛ مهدی حجت در جلسه علنی روز سه‌شنبه شورای شهر تهران گفت: ما در حال حاضر دو راه داریم،اول اینکه درباره آنچه که به وجود آمده گلایه کنیم و یا اینکه فکر کنیم چگونه از این منجلاب بیرون بیاییم.

وی با بیان اینکه راه دوم را انتخاب می‌کند،ادامه داد: در وسعت زیاد شهر تهران ممکن نیست درباره همه موارد صحبت شود اما اولین نکته‌ای که باید به آن توجه شود مسئله تغییر رویکرد در مناطق شهرداری است.

حجت اضافه کرد: من با تک تک‌ معاونان شهرسازی و‌معماری صحبت کردم تا مشخص شود که تفاوت رویکرد امروز ما با آنچه در گذشته بوده چه چیزی است.

وی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم ارتقای کیفیت زندگی مردم را ‌تحقق عملی ببخشیم باید ببینیم هر منطقه با منطقه دیگر چه تفاوتی دارد .منطقه  نقاط و آوارده‌های مثبت و‌منفی دارد.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: معاونین شهرسازی معماری مناطق هنوز گرفتار تراکم‌فروشی هستند.گرفتار فروش دو طبقه بالاتر یا پایین‌تر. رویکرد اصلی ما این است که از  توجه صرف به کالبد برگردیم به این سمت که آنچه که اتفاق می‌افتد چیست.

حجت با بیان اینکه در گذشته ۵درصد قیمت هر ساختمان به عنوان عوارض به شهرداری داده می‌شد: اضافه کرد: بعد از انقلاب این قانون حذف شد و به یکباره درآمد شهرداری ۳۰۰برابر کم‌تر شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به مشارکت حداقلی مردم در مگه‌داری شهر،گفت: ما غالبا در سال ۶میلیون تومن شارژ ساختمان می‌دهیم اما عوارض خدمات شهری فقط سالانه ۱۲۰،۱۳۰تومان است. شهروندان باید حق نگهداری از شهرشان را پرداخت کنند

وی با اشاره به اجرای طرح تفصیلی ادامه داد: ما دو دیدگاه نسبت به تجدید نظر در طرح تفصیلی داریم؛ اول اینکه آیا طرح تفضیلی که انجام شده با آنچه که اتفاق افتاده انحراف داشته است یا نه و دوم اینکه توقع ما از آینده شهر چقدر در طرح تفصیلی آورده شده است.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: شهر تهران تا خرخره پر از ساختمان است ظرفیتی دیگر در تهران برای ساخت و‌ساز نیست.

حجت از برگزار کردن مسابقه برای بهترین‌نما در سال خبر داد و اضافه کرد: ایمن‌سازی ساختمان‌ها دو بحث دارد. اول ساختمان‌هایی که در حال حاضر وجود دارند و دوم ساختمان‌هایی که در آینده ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: مطابق با پیشنهادی که وزارت بهداشت دادند قرار است در محوطه باز کناره بیمارستان، بیمارستان جدیدی ساخته شود و‌ بعد بیمارستان منتقل شود و ساختمان قبلی تبدیل به حیاط شود.

او با اشاره به موقعیت فرهنگی تپه‌های عباس‌آباد تاکید کرد: گود فرهنگ در طی هفته گذشته حل شد. گود کنار برج میلاد در حال حاضر به‌دلیل پذیرفته نشدن طرح اسپانسر به همین صورت باقی خواهند ماند و فقط قرار است تا با گوه خاکی استحکام بخشی کنیم.

حجت همچنین گفت: طرح چهارباغ منطقه ۲۲تغییر خواهد. معمار نباید بگوید در یک منطقه چه چیزی باشد باید بگوید که چه چیزی قابل اجرا است. در مورد کن هم ملاحظاتی شده است.

معاون شهردار تهران با انتقاد از روند فعالیت شورای عالی شهرسازی و‌ معماری گفت: نمی‌شود که نمایندگان دولت در شورای عالی شهرسازی و‌ معماری طرحی را بدون در نظر گرفتن عواقبش تصویب کنند. وقتی شورای عالی می‌گوید بیشتر از ۱۱طبقه ساخته نشود به این فکر نمی‌کند که درآمد شهرداری ‌‌پایین می‌آید. اگر دولت تکلیف می‌دهد خودش هم عوارضش را پرداخت کند.

او همچنین گفت که راه‌حل ساماندهی بافت فرسوده مشارکت خود شهروندان است.