۰ نفر

عدم دسترسی به حمل و نقل عمومی؛ دلیل اصلی ترافیک

۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۹
کد خبر: 234969
عدم دسترسی به حمل و نقل عمومی؛ دلیل اصلی ترافیک

محمد سالاری در نشست تخصصی 'چالش پارکینگ و سرانه های خدماتی در شهر تهران' از سلسله نشست های گفتمان شهر عنوان کرد: در پی اتفاقی که در انتخابات اخیر افتاد و اعتماد قاطعی که شهروندان تهرانی در انتخاب اعضای شورای شهر تهران نشان دادند قطعا مطالبات گسترده ای را هم از ما و شهردار جدید تهران خواهند داشت.

وی ادامه داد: آنچه که در مجموعه اقدامات مدیریت شهری گذشته به عنوان یک چالش اصلی وجود داشته این بود که در فرآیند تصمیم گیری ها از ظرفیت عظیم و ارزشمند علمی دانشگاهیان، تشکل های حرفه ای و صنفی و دیده بان های شهری بهره برداری واقعی نشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سالاری خاطر نشان کرد: اگر هم در فرایند تدوین و تصویب طرح های توسعه شهری و برخی پروژه ها از آنان بهره گرفته می شد بصورت صوری و نمادین بود و لذا انتظار جامعه از مدیریت شهری جدید اعم از شورا و شهرداری، تغییر رویکرد جدی به منظور بهره گیری از این ظرفیت ها است.

وی افزود: بر همین اساس ما تصمیم داریم متناسب با مشکلات و چالش ها و نیز ظرفیت های هر منطقه در جریان بازدیدهای میدانی، نشست های تخصصی هم با حضور اساتید دانشگاه، صاحبنظران مدیریت شهری و کارشناسان شورا و شهرداری و معتمدین و ذینفعان هر منطقه برگزار کنیم.

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: در مدیریت شهری گذشته با این نگاه که هرچه خیابان و بزرگراه بیشتری ایجاد شود مشکلات ترافیکی حل می شود، بخش عمده ای از منابع درآمدی و سرمایه بالقوه و بالفعل شهر در جریان احداث شبکه های بزرگراهی هزینه شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: برغم این همه سرمایه گذاری ، گره های ترافیکی بیشتر هم شد چرا که این تصمیمات مبتنی بر مطالعات واقع بینانه اتخاذ نشد‌‌.

سالاری با بیان اینکه امروز بسیاری از صاحبنظران مدیریت شهری معتقدند در فرایند توسعه شهر و بارگذاری ها باید موضوع حمل و نقل عمومی محور اساسی باشد بیان کرد: در غیر اینصورت آنچه در فرایند ایجاد مال ها و مگامال ها و برخی بارگذاری های بزرگ مقیاس اتفاق افتاده و گره های ترافیکی و تبعات فرهنگی اجتماعی و نارضایتی گسترده ای را در خیلی از محلات رقم زده، شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: بلندمرتبه سازی و مال سازی چنانچه مبتنی بر اصول شهرسازی و معماری و مطالعات جامع و کامل انجام شود نه تنها تهدید نیست بلکه می تواند یک فرصت هم برای محلات و جامعه شهری باشد اما از آنجاییکه در فرایند اتفاقات گذشته به پیوست های مطالعاتی و نظرات کارشناسی توجه نشده شاهد وضعیت فعلی هستیم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص چالش های مربوط به کمبود پارکینگ در شهر تهران بویژه در محلات و مناطق مرکزی و متراکم شهری گفت: هر چند در این حوزه با مشکل حادی روبه رو هستیم ولی باید تصمیمی که مدیریت شهری جدید اتخاذ می کند مبتنی بر تجربه های جهانی و پیوست های مطالعاتی باشد.

وی گفت: بسیاری از صاحبنظران معتقدند صرف ایجاد فضا برای پارکینگ اعم از پارک حاشیه ای و پارکینگ های طبقاتی این مشکل را حل نمی کند و حتی این نگرانی وجود دارد که جذب سفر و استفاده از خودروهای شخصی در تردد به محلات مرکزی را تشدید کند و مجددا این چالش را افزایش دهد.

سالاری ادامه داد: به نظر می رسد راهکار اساسی در این خصوص داشتن رویکرد انسان محور بودن شهر است وتا زمانیکه شهر خودرو محور باشد مردم بدلیل عدم دسترسی به حمل و نقل عمومی از خودرو شخصی استفاده کنند، هیچگاه مشکل کمبود پارکینگ حل نخواهد شد.

وی در ادامه استفاده مشترک از سرانه های خدماتی در دسترس تمامی نهادها و سازمان های مستقر در محلات و مناطق را یکی از راهکارهای موثر دانست و بیان کرد: براساس اعلام مشاور طرح تفصیلی شهر تهران ، 5900 هکتار کمبود سرانه های خدماتی در شهر داریم که نیمی از کمبود سرانه ها مربوط به فضای سبز و مابقی مربوط به سایر سرانه هاست.

وی گفت: آنچه اهمیت دارد کمبود سرانه های محلی است که نقش موثرتری در ارتقا کیفیت زندگی دارند ولذا شهرداری تهران می بایست اولویت اصلی خود را کمبود سرانه های محلی بویژه در مناطق کم برخوردار و فقیر قرار دهد‌.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به بخشنامه های مهم شهردار تهران اظهارداشت: گزارشاتی که درخصوص بخشنامه مربوط به توقف فرآیند صدور هولوگرام ها و فعالیت کارگذاری ها به شیوه سابق ارائه می شود بسیار امیدبخش است.

سالاری عنوان کرد: با بررسی های انجام شده توسط کمیته مربوطه شاهد احصاء و شناسایی اشکالات، فسادها و رانت های قابل توجهی هستیم و در این فرایند بیش از 7 هزار میلیارد تومان از درآمدهای منابع شهرداری شناسایی شدند که قبلا آمار درستی در این خصوص وجود نداشت.

وی ادامه داد: بخشنامه دیگر مربوط به حوزه شهرسازی بود که با توجه به تخلفات شوراهای معماری و شوراهای توافقات مناطق 22 گانه و تصمیات متخلفانه ای که طی سال های گذشته در آنجا اتخاذ می شد صدور این بخشنامه ضرورتی انکار ناپذیر بود.

سالاری افزود: آنچه که آقای نجفی ابلاغ کردند جمع آوری شوراهای معماری نیست بلکه روح این بخشنامه عدم انجام تصمیمات مغایر اصول شهرسازی و معماری و طرح تفصیلی شهر تهران و مسئولیت پذیر کردن شهرداران مناطق در تصمیمات شوراهای معماری می باشد.

وی با اشاره به اینکه آنچه این روزها در بین اعضای شورا ایجاد نگرانی کرده است گفت: متاسفانه پس از تغییر مدیریتی کلان شهر تهران و ابلاغ بخشنامه بویژه در حوزه شهرسازی ، جلساتی بین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و شهرداران و معاونین شهرسازی مناطق در خصوص برخی مشکلات ایجاد شده در نتیجه ابلاغ بخشنامه مذکور برگزار نشده است و به همین دلیل ما شاهد مجموعه زیادی از اعتراضات و نگرانی ها در خصوص تعداد زیادی از پرونده ها هستیم که نسبت به واریز عوارض و طی فرآیندهای مقدمات صدور پروانه اقدام نموده اند.

06

وی گفت: این مساله می تواند به اساس بخشنامه حوزه شهرسازی لطمه بزند لذا معاونت شهرسازی و معماری می بایست با حضور در مناطق و دعوت آنان نسبت به حل مشکلات متعددی که ایجاد شده اقدام کند.

سالاری بیان کرد: با توجه به اینکه قسمت عمده ای از بارگذاری ها و کالبد شهر تهران قبل از ابلاغ طرح تفصیلی شکل گرفته و طی سال ها پس از ابلاغ طرح تفصیلی نیز طی بخشنامه هایی برخی بارگذاری ها در همجواری املاکی که به تازگی نسبت به اخذ پروانه اقدام می کنند ایجاد شده است لذا نمی توان صرفا با صدور یک بخشنامه برای کل شهر تهران آن را اجرایی کرد.

سالاری افزود: ضمن اینکه شهرداران و معاونین شهرسازی مناطق نیاز دارند تا رویکرد مدیریت شهری جدید را در خصوص بسیاری از بخشنامه ها و شیوه اجرا و عدم اجرای آن ها را بصورت شفاف بدانند اما متاسفانه معاونت شهرسازی و معماری به این حوزه ورود جدی نداشته است و این امر ممکن است نگرانی ها را افزایش دهد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل رفع نگرانی در بخشنامه مربوط به هولوگرام ها این بود که بلافاصله معاونت مالی و اقتصادی با دستور شهردار تهران نسبت به ایجاد کمیته ای متشکل از برخی صاحبنظران اقدام کرد و آن ها بصورت جدی به تمامی پرونده ها و درخواست های مردمی رسیدگی و مشکلات را حل و فصل کردند.