۰ نفر

کلانتری: تاکسی‌ها از کاتالیست عمل کننده در کاهش آلودگی هوا استفاده کنند

۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۴
کد خبر: 233965
کلانتری: تاکسی‌ها از کاتالیست عمل کننده در کاهش آلودگی هوا استفاده کنند

کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه حدود 40 هزار خودروی تاکسی نیازمند تعویض کاتالیست هستند، گفت: این اعتبار از محل عوارض آلایندگی اختصاص پیدا کرده و شهرداری‌ها موظف شدند که خودروهای تاکسی حتما از کاتالیست عمل کننده در کاهش آلودگی هوا استفاده کنند.

کیومرث کلانتری در حاشیه سومین جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران با بیان اینکه این جلسه با حضور استاندار تهران و تمامی اعضای این کارگروه تشکیل شد، گفت:‌ بر اساس روال جلسات گذشته دستگاه‌های اجرایی موظف هستند در این جلسات گزارشی از عملکرد قانونی که بر اساس اجرای مصوبه سال 93 در خصوص کاهش آلودگی هوا بر عهده گذاشته شده است را ارائه کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، او ادامه داد: در این جلسه در ادامه تصمیماتی که در جلسه قبل مبنی بر توسعه فضای سبز استان گرفته شد مسائل و مشکلاتی مطرح بود که باید در این جلسه بررسی و به نتایج مشخص می‌رسیدیم.

مدیر کل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: در این جلسه مشخص شد که منابع طبیعی استان تهران در خصوص توسعه فضای سبز استاندارد مشخص شده در برنامه جامع شهرستان‌ها زمین لازم را در اختیار قرار دهد همچنین در رابطه با تولید نهال نیز همین اداره کل موظف شد تا نهال لازم و کافی در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در فصول درختکاری قرار داده تا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بتوانند در خصوص توسعه فضای سبز اقدامات لازم را انجام دهند.

کلانتری در خصوص تامین منابع مالی این برنامه‌ها نیز تصریح کرد: برای تامین منابع مالی این برنامه‌ها مقرر شد از منابعی که شهرداری‌ها از محل عوارض آلایندگی یا از محل مالیات بر ارزش افزوده و یا از محل کمک‌هایی دولت به شهرداری‌ها استفاده شود و فضای سبز شهری را به حد استانداردهای مورد مطالعه و تصویب شده برسانند.

او همچنین درباره مسائل مربوط به خودرو و حمل و نقل عمومی نیز یادآور شد: نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی را مبنی بر روند جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی و همچنین زمینه برای ورود خودروهای برقی به داخل کلانشهرها گزارشی را ارائه کردند و مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای احداث یک واحد تولید یا مونتاژ خطوط تولیدی موتورسیکلت برقی یا خودروی برقی در داخل شعاع 120 کیلومتری تهران نیز پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا زمینه جایگزینی در درجه اول موتورسیکلت‌های برقی را به جای موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کلانشهر تهران داشته باشیم.

مدیرکل محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: در این جلسه در خصوص حمل و نقل عمومی شامل تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها مباحثی مطرح شد که در گزارش ارائه شده موضوع جایگزینی و تعویض تاکسی‌های فرسوده و تعویض کاتالیست خودروهای عمومی که در حال حاضر در شهرها تردد می‌کنند مطرح شده بود. بر اساس مصوبه سال 93 هیئت وزیران شهرداری‌ها موظف هستند کاتالیست خودروهای عمومی در حال تردد را تعویض کنند تا بار آلایندگی این خودروها کاهش پیدا کند و اگر این کاتالیست تعویض نشود در حقیقت حتی اگر بنزین یورو 4 در اختیار این خودروهای عمومی قرار داده شود ولی در صورتی که دارای کاتالیست کاهش دهنده نباشد تفاوتی با بنزین یورو 2 نخواهد داشت.

او ادامه داد: بر اساس این گزارش ضرورت دارد که همزمان با توزیع بنزین یورو 4 کاتالیست خودروها نیز تعویض شده تا با کاهش آلودگی هوا مواجه شویم. البته این برنامه نیز نیازمند تامین منابع است که شهرداری‌ها از عدم تامین منابع لازم برای تعویض کاتالیست‌ها گلایه داشتند و مقرر شد از محل عوارض آلایندگی و مالیات ارزش بر افزوده هزینه تعویض این کاتالیست‌ها نیز تامین شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: حدود 40 هزار خودروی تاکسی نیازمند تعویض کاتالیست هستند که مقرر شد بر اساس برنامه‌ای این اعتبار از محل عوارض آلایندگی اختصاص پیدا کرده و شهرداری‌ها موظف شدند که خودروهای تاکسی حتما از کاتالیست عمل کننده در کاهش آلودگی هوا استفاده کنند.