۰ نفر

مدرس دانشگاه تهران عنوان کرد

هر دهه یک زلزله ۷ریشتری در ایران روی می دهد/ ۶درصد تلفات جانی کشور ناشی از زلزله

۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۱۴
کد خبر: 231739
هر دهه یک زلزله ۷ریشتری در ایران روی می دهد/ ۶درصد تلفات جانی کشور ناشی از زلزله

دکتر طباطبایی مزدآبادی گفت: به طور متوسط هر سال یک زلزله 6 ریشتری و هر 10 سال یک زلزله به بزرگی 7 ریشتر در کشور رخ می‌دهد و بر پایه آمارهای رسمی در 25 سال گذشته 6 درصد تلفات جانی کشور ناشی از زلزله بوده است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی کارشناس مسائل شهری با اشاره به زلزله اخیر در غرب کشور گفت: زلزله اگرچه یک مخاطره طبیعی است اما ابعاد و آثار پیشینی و پسینی اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی دارد.

وی با بیان اینکه اگرچه منشاء زلزله در اعماق زمین بوده و بخاطر گریز از پیش بینی پذیری دقیق، یکی از مسائل حل نشده علوم زمین است اما مدیریت آن بر روی زمین انجام می گیرد و کاهش آثار و تبعات آن جنبه کاملا انسانی و مدیریتی دارد، افزود: مدیران باید بدانند که هزینه پیشگیری از حادثه بسیار کمتر از زیانهای وارد شده بر اثر آن است و حوادثی مانند زلزله طبیعی هستند اما تبدیل حادثه به فاجعه ناشی از رفتار انسانی و مدیریتی است.

مدرس دانشگاه تهران زلزله را یک واقعیت جغرافیایی و به عبارتی یک جبر جغرافیایی دانست و گفت: این حادثه مناطقی از جهان مانند کمربند حاشیه اقیانوس آرام که 80 درصد زلزله های جهان درآنجا حادث می شود را در یک مخاطره دائمی قرار می دهد اما حدود 15درصد زلزله های دنیا در کمربند لرزه خیز آلپ –هیمالیا رخ می دهد که کشور ما نیز بر روی این کمربند واقع شده و بنابراین مستعد وقع زلزله های مهیب است.

وی ادامه داد: به طور متوسط هر سال یک زلزله 6 ریشتری و هر 10 سال یک زلزله به بزرگی 7 ریشتر در کشور رخ می‌دهد و بر پایه آمارهای رسمی در 25 سال گذشته 6 درصد تلفات جانی کشور ناشی از زلزله بوده است.

طباطبایی با تاکید بر اینکه با این اوصاف زلزله پدیده گریزناپذیر و همیشه حاضر در پهنه جغرافیایی کشور است و نمی توان آن را نادیده گرفت و یا نسبت به آن بی تفاوت بود، افزود: باید برای مدیریت پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران برنامه ریزی و اقدام کرد، چگونگی وقوع بلایای طبیعی در اختیار ما نیست اما پاسخ به بلایای طبیعی در حیطه قدرت، توان ماست و راهبردهای مدیریتی است که میزان خسارات اجتماعی و اقتصادی یک بلیه طبیعی مانند زلزله را تعیین می کند.

وی در این خصوص با تاکید بر اینکه باید به قوانین طبیعت احترام گذاشت و قواعد آن را  رعایت کرد توضیح داد: بشر به کمک علم مدرن امروز علت  و سازوکار رخداد همه حوادث طبیعی را می داند و ابعاد آنها را تحلیل کرده است بنابراین نمی توان به ساخت و ساز بی رویه و بدون اصول بر حریم گسلها و مناطق لرزه خیز و مناطق مستعد سایر مخاطرات محیطی مبادرت ورزید اما منتظر واکنش طبیعت نبود.

کارشناس مسائل شهری با اشاره به زلزله در غرب کشور ادامه داد:  این موضوع که چه تمهیداتی باید به لحاظ برنامه ریزی شهری و شهرسازی و احیاء بافتهای نامقاوم شهری باید بیندیشیم که عمق خسارات و فجایع را کم کنیم و کجاها در تجهیز و مقاوم سازی پهنه های شهری و روستایی کوتاهی کرده ایم به قوت خود باقی است و جای بحث فراوان دارد.

طباطبایی با اشاره به اینکه آنچه که هم اکنون حائز اهمیت است مدیریت پس از بحران و عکس العمل سریع به حادثه است، گفت:  شهرها و روستاهای فراوانی در غرب کشور هم اکنون با پس لرزه، سرما، آوار، اختلال در زیرساختها و ... دست به گریبان هستند؛ انتقال مجروحان؛ آوار برداری و امداد و نجات و بخصوص تخلیه مناطق آسیب دیده از جمعیت و انتقال آنها به جاهای امن چیزی است که هم اکنون باید با عزمی ملی و بسیج همه منابع انجام شود.