۰ نفر

طرح الزام شهرداری به شناسایی و رفع گره‌های ترافیکی رای نیاورد

۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۵۰
کد خبر: 231008
طرح الزام شهرداری به شناسایی و رفع گره‌های ترافیکی رای نیاورد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به شناسایی و رفع گره های ترافیکی رای ندادند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ افشین حبیب زاده عضو شورای شهر تهران روز یکشنبه در بیست و یکمین جلسه شورا افزود: با توجه به اینکه یکی از راه های کاهش حجم ترافیک و روان سازی عبور و مرور در شهر تهران، شناسایی و رفع گره های ترافیکی و نواقص هندسی بزرگراه ها و معابر درون شهری و اجرای اصلاح هندسی است، این طرح مطرح شد.

وی گفت: بر اساس ماده واحده طرح پیشنهادی، شهرداری تهران مکلف است با همکاری راهنمایی و رانندگی شهر تهران ضمن شناسایی گره های ترافیکی، نواقص هندسی بزرگراه ها و معابر درون شهری با اولویت نقاط شناسایی شده، پیوست از محل بند ج تبصره 22 بودجه مصوب سال 96 و سایر ردیف های بودجه سال 96 و بودجه سال آینده اقدامات لازم را برای اصلاح هندسی و رفع گره های مذکور به عمل آورد.

حبیب زاده افزود: گزارش عملکرد این مصوبه باید هر 6 ماه یکبار به شورا ارائه شود.

مرتضی الویری عضو دیگر شورا نیز در مخالفت با این طرح گفت: اعلام شده برای این پروژه ها از محل تبصره 22 بودجه، 50 میلیارد تومان هزینه کنند که باید گفت براساس گزارش های 6 ماهه شهرداری، افزایش درآمدی وجود نداشته که منابع لازم برای اجرای این طرح، فراهم شود.

وی پیشنهاد کرد این طرح  در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و به صورت عادی در صحن مطرح شود.

 محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در موافقت با این طرح گفت: بعد از بازدیدی که 10 نفر از اعضای شورای شهر تهران از مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی در خیابان آزادی داشتند، این طرح مطرح شد.

وی عنوان کرد: در تصاویری که پلیس در خصوص گره های ترافیکی به اعضاء نشان داد مشخص شد حدود 37 گره ترافیکی در تهران وجود دارد.

وی تاکید کرد: در صورت رفع گره های ترافیکی رضایتمندی مردم افزایش می یابد.

وی  برطرف کردن این گره های ترافیکی را ساده عنوان کرد و گفت: برای مثال جابجایی یک دکل در بزرگراه آیت الله هاشمی می تواند از ایجاد قیف ترافیکی جلوگیری کند.

هاشمی گفت: گاهی اوقات می توان با هزینه های کم، 80 درصد مشکلات را برطرف کرد، هر چند برطرف کردن 20 درصد باقی مانده هزینه های بالایی را می طلبد.

هاشمی تاکید کرد: رفع بسیاری از مشکلات بزرگ راه حل های کوچکی دارد که به آن پرداخته نمی شود.

محمد جواد حق شناس عضو دیگر شورا نیز با اشاره به یکی از مواد قانونی برنامه 5 ساله دوم گفت: این برنامه ها اجرایی نشده و اگر اجرایی شود، نیازی به این طرح نیست.

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز در جریان بررسی این طرح با اشاره به اینکه مطالعه گره های ترافیکی، مطالعه تازه ای نیست گفت: اگر به مطالعات سازمان ترافیک اعتماد کنید بهتر است تا به اظهارات پلیس راهور توجه کنید.

وی گفت: براساس مطالعات سازمان حمل و نقل 92 نقطه شناسایی شده که به اتفاق راهنمایی و رانندگی این گره ها دسته بندی شده و آنهایی که قابلیت اجرا دارد را در اولویت قرار داده ایم. تلقی ابتدایی آن است که بسیاری از گره های ترافیکی به سادگی قابل برطرف شدن هستند اما به طور مثال پایه پل بزرگراه آیت الله هاشمی به این راحتی قابل جابجایی نیست و نیاز دارد 80 متر از دیوار بتنی بزرگراه هاشمی – اشرفی تخریب شود.

براساس مطالعات انجام شده 19 گره ترافیکی قابلیت برطرف شدن دارد و 13 گره دیگر در پای مشاوره برای آنکه قابلیت اجرایی شدن دارند یا نه در حال مطالعه هستند.

وی تاکید کرد: مشکل برخی بزرگراه ها، عرض اضافه است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ایجاد قیف ترافیکی در بعضی بزرگراه ها به دلیل عرض اضافه است گفت: باید لاین های مشخص و واحدی در طول بزرگراه ها وجود داشته باشد و نمی شود در مقطعی بزرگراهی چهار لاینه و سپس در ادامه مسیر سه لاینه شود. باید این عرض های اضافه به فوریت اصلاح شود.