۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

کوتاهی مدیریت شهری گذشته تهران در تخریب یک ساختمان!/ وقتی قانون زورش به رانت نمی‌رسد

۱۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۳۸
کد خبر: 230606
کوتاهی مدیریت شهری گذشته تهران در تخریب یک ساختمان!/ وقتی قانون زورش به رانت نمی‌رسد

در حالی که مسئولان مختلف از درآمدهای ناشی از فروش تراکم مرتباً گلایه می‌کنند و خواستار تخریب تراکم‌های غیرقانونی هستند اما مالک ساختمانی در خیابان زعفرانیه با وجود اینکه 3500متر بیش از مجوز قانونی تخلف کرده است حاضر به تخریب نمی‌شود.

اقتصاد آنلاین-فائزه مومنی؛ در طی بیش از یک دهه، فروش تراکم منبع اصلی درآمد شهرداری تهران بوده است. ساختمان‌های بی‌قواره‌ و غول پیکری در کوچه‌های تنگ و باریک، بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم ساخته شده‌اند و پول قابل توجهی راهی جیب شهرداری کرده‌اند. ساختمان‌هایی که حتی نهادهای نظارتی مثل کمیسیون ماده100هم بعد از رای به تخریب نتوانسته‌اند آن‌ها را با قوار شهر اندازه کنند.

فقط 3500متر تخلف!

از نمونه ساختمان‌هایی که قطعا فقط در پایتخت همانند آن دیده می‌شود، یک برج 29طبقه در کوچه پس کوچه‌های زعفرانیه است. این ساختمان که هم‌نشینی نامعقولی با ساختمان‌های 5،6 طبقه اطراف خود دارد در کمال ناباوری در یک کوچه شش‌متری ساخته شده است . همسایه‌ها می‌گویند قبلا باغ بوده اما چندسال پیش تمام درخت‌هایش را قطع کردند و بعد هم یک ساختمان 29طبقه به جای آن‌ ساختند.

 طبق بررسی‌ها اقتصاد آنلاین؛ مالک این ساختمان در ابتدا مجوز ساخت دو ساختمان 12طبقه را گرفته بوده است و بعد با تجمیع هر دو ساختمان آن را تبدیل به یک 24طبقه کرد. اما چیزی که بیش‌تر از همه باعث تعجب می‌شود این است که مالک این ساختمان بعد از اولین تخلف و در کمال ناباوری 3هزار و پانصدمتر نیز بیش‌تر از مجوز ساخت‌و ساز کرده و با وجود اینکه رای به تراکم خلاف صادر شده و یکسال از آن می‌گذرد نه تنها مالک تصمیمی به تخریب ندارد بلکه همچنان در حال تکمیل این ساختمان است و در این میان خبری از شهرداری هم برای اجرای حکم نیست!

برای پیگیری این موضوع با معاون شهرسازی و معماری شهرداری وقت تهران صحبت کردیم. اما او رسیدگی به این موضوع را به شهرداری منطقه یک ارجاع داد که بعد از تماس با شهردار سابق منطقه یک، او هم در کمال ناباوری گفت: «من از این موضوع اطلاعی ندارم و  نمی‌توانم برای جواب شما پرونده را بررسی کنم اگر جواب می‌خواهید حضوری بیایید.» حال آنکه با توجه به بررسی‌های ما این ساختمان با 3500متر تخلف و رای جنجالی کمیسیون ماده 100 حتی برای مردمان محله هم بسیار معروف شده است.

زمانی که از شهرداری منطقه هیچ جوابی نگرفتیم باز هم به سراغ پژمان پشمچی‌زاده رفتیم، او این اینبار گفت که متوسط طبقات در کوجه شش متری و 4و 4دهم است و در ضمن از مجموع صدور پروانه ساخت بلندمرتبه از سال 85تا امروز هیچ پروانه بلندمرتبه‌ای درکوچه شش متری صادر نشده است اما همان‌طور که در تابلوی شناسه این ساختمان آمده، پروانه ساختمان در سال 89صادر شده است!

تخلفات را تک تک بررسی می‌کنیم

در همین حال مهدی حجت، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران که مدتی است به جای پژمان پشمچی‌زاده بر سر کار آمده است در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اعلام کرد که اگر در ساخت ساختمان تخلفی رخ داده باشد حتما مالک را وادار می‌کنیم که طبقات و یا حتی کل ساختمان را تخریب کند.

او ادامه می‌دهد: هر کدام از ساختمان‌ها تکلیفی دارند، ممکن است بعضی از جریمه و مقصران محاکمه شوند، بعضی فقط جریمه شوند، موردهایی هم وجود دارد که همه چیز طبق قانون بوده اما به نظر شما بی‌قواره است.

حجت با بیان اینکه بین ساختمان‌هایی که قانون را رعایت کرده‌اند تا نکردند یک طیف وجود دارد که همه آن‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند، تاکید می‌کند: سعی می‌کنیم در آینده دیگر چنین اتفاقاتی نیفتد و طبق بخشنامه‌ای که خود من صادر کرده‌ام از 96.1.1 تمام قراردادها شفاف‌سازی شود.

حالا و همزمان با روی کارآمدن تیم جدید مدیریت شهری، باید دید چه فکری به حال این ساختمان‌های بی‌قواره غول پیکر می‌شود، آیا همانطور که معاون شهرسازی و معماری گفته با ساختمان‌های متخلف برخورد می‌شود و یا آنکه پول هنگفت حاصل از تخلف بیشتر به چشم شهرداری‌چی‌ها می‌آید.

ساختمان تهران

ساختمان تهران