۰ نفر

راه اندازی نخستین <مهدکودک شبانه روزی> در تهران

۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۸:۴۶
کد خبر: 223713
راه اندازی نخستین <مهدکودک شبانه روزی> در تهران

نخستین مهد کودک شبانه روزی کودکان بد سرپرست با ظرفیت 150 نفر در محله هرندی تهران تا دو ماه دیگر راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، ایران نوشت: این مهد کودک همه خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار مادرانی قرار می‌دهد که در شرایط حاضر امکان نگهداری کودکان خود را ندارند. اغلب این مادران به مصرف مواد مخدر اعتیاد داشته، دارای زندگی شناور بوده و مجبور به نقل مکان به نقاط مختلف هستند. نخستین مجوز صدور این مهدهای شبانه روزی بعد از دو سال تلاش از سوی سازمان بهزیستی صادر شده و قرار است کودکان زیر 6 سال را که متوجه رفتارهای پرخطر مادران می‌شوند از وضعیت پرآسیب همچون مصرف مواد و تن فروشی مادران دور نگه دارد.

فاطمه دانشور، مدیرعامل مؤسسه مهرآفرین به عنوان تنها مؤسسه‌ای که قرار است نخستین مرکز را در هرندی تأسیس کند، می‌گوید: از دو سال گذشته، درست از زمانی که در شورای شهر تهران،  متوجه معضل خرید و فروش نوزادان در مناطق پرخطر شدم، فکر راه‌اندازی این مراکز به ذهنم خطور کرد تا کودکانی که به علت خلأهای قانونی، امکان سپردنشان به بهزیستی وجود ندارد، حداقل ساعاتی را در این مراکز دور از محیط‌های ناهنجار سپری کنند. بنابراین از همان زمان کار آموزش کادر مربیان و مددکاران را آغاز کردیم و هم اکنون نیز درحال آماده‌سازی نخستین مرکز هستیم.

وی ادامه می‌دهد: البته ما پیش‌بینی کرده‌ایم که اغلب این مادران برای تحویل کودکانشان در ساعات شبانه روز مراجعه نکرده و کودک شب‌ها مجبور به ماندن شود. به همین علت این مراکز شبانه روزی بوده و دارای همه خدمات مورد نیاز هستند. متأسفانه اغلب این کودکان، از مادران معتاد و بی‌خانمان هستند که خود کودک هم فاقد اوراق هویتی، شناسنامه و پدر مشخص است. به همین دلیل پیش از آنکه مسئولان دست به کار شوند، برای اینکه زمان از دست نرود، 12 مددکار را برای شناسایی وضعیت مادران باردار در مناطق پرخطر استخدام کردم.

دانشور با بیان اینکه مددکاران موفق شدند طی دو سال با گشتزنی‌های مکرر در مناطق «هرندی»، «فرحزاد»، «پاتوق‌های افسریه»،«یافت آباد»،«منطقه 18» و گاهی در محدوده ورامین، بومهن، اسلامشهر و رباط کریم 765 مادر باردار را شناسایی کنند، تأکید می‌کند: از این تعداد، 500 مادر متعلق به شهر تهران بود که بیشترین فراوانی آن درمنطقه غلظت یافته هرندی دیده شد. درهمان زمان ما مداخله در وضعیت کودکان را آغاز کردیم، چراکه هنوز مصوبه سم زدایی نوزادان مادران معتاد در بیمارستان‌ها اجباری نشده بود و اغلب بیمارستان‌ها، نوزادان را بدون سم زدایی به مادر تحویل می‌دادند.

به گفته این فعال اجتماعی، براساس این آمار، طی این دو سال، به صورت میانگین هر روز دو نوزاد معتاد در محلات پرخطر متولد می‌شدند که متأسفانه اغلب این کودکان یا دچار کودک آزاری می‌شدند و یا در معرض فروش قرار داشتند.

وی ادامه می‌دهد: البته ما توانستیم 150 نوزاد زیر دو سال را طبق قوانین موجود به بهزیستی تحویل دهیم، اما متأسفانه سایر نوزادان (350 نوزاد)به علت محدودیت قوانین، مجبور به زیست پرخطر در کنار مادرانشان هستند، اگرچه ما با ارائه خدمات حمایتی همچون واکسیناسیون و شیر خشک، آنها را از اعتیاد دور نگه داشته‌ایم. اما مشکل اینجاست که 95 درصد مادران این نوزادان راضی به ترک نمی‌شوند و خودشان تمایل به مصرف دارند، به همین علت نوزادان در معرض خطر هستند. از طرفی اغلب این مادران، دارای زندگی شناور وشرکای جنسی متعدد هستند که کودکان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و یا جلو دید کودکان، مواد مصرف کرده و اقدام به تن فروشی می‌کنند.

دانشور با انتقاد از عدم تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان که سال‌هاست در مجلس بلاتکلیف مانده، می‌گوید: طبق گزارش مددکاران ما، مادر، کودک را با خود همه جا می‌برد و گاهی حتی فراموش می‌کند که کودک را کجا رها کرده و متأسفانه کودک از سنین پایین، شاهد رفتارهای پرخطر مادر مثل مصرف مواد و کف زنی است. اغلب این بچه‌ها از روابط خارج از نکاح و بدون شناسنامه هستند که از خدمات اجتماعی محروم مانده‌اند. خوشبختانه براساس کارآزمایشی ما روی 10 خانواده، متوجه شدیم ساعت‌های دور از این مادران، در رشد اخلاقی و ذهنی کودکان تأثیر بسیار زیادی داشته است. چون اگر مادری هم مراجعه نکرد کودک در شرایط امن زندگی می‌کند و اگر مراجعه نکرد به بهزیستی سپرده می‌شود. البته مادران هم از این مراکز استقبال کرده‌اند و ترجیح می‌دهند که کودکانشان را به جای بهزیستی به مهدهای شبانه روزی بفرستند تا آزادی عمل هم داشته باشند!