۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

هزینه ورود خودروی شخصی به مرکز شهر باید گران شود/ بزرگراه‌سازی یکی از عوامل افزایش ترافیک

۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۰۹
کد خبر: 219944
هزینه ورود خودروی شخصی به مرکز شهر باید گران شود/ بزرگراه‌سازی یکی از عوامل افزایش ترافیک

یک کارشناس حمل و نقل شهری معتقد است برای کاهش استفاده شهروندان از خودروهای شخصی باید هزینه ورود آن‌ها را به مرکز شهر گران کرد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ بهمن عشقی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه آقای قالیباف نهضت بزرگراه‌سازی در تهران به پا کرد، اظهار کرد: معتقدم که روش ایجاد عرضه در حمل و نقل، مسئله ترافیک شهری تهران را حل نمی‌کند.

وی اضافه کرد: در کشورهای در حال توسعه مالکیت خودرو رو به افزایش است. در این کشورها ایجاد شبکه حمل و نقل سطحی با رویکرد توسعه حمل و نقل شخصی نهایتا همین وضعی می‌شود که شما می‌بینید. یعنی شما با ایجاد بزرگراه، تونل و غیره تقاضا ایجاد می‌کنید.

این کارشناس حمل و نقل با اشاره به اینکه باید برای ترافیک تهران به دو مسئله توجه کنیم، اضافه کرد: اول بحث مدیریت تقاضا با رویکرد افزایش هزینه های حمل و نقل است. اصولا کشورهای توسعه یافته امروز یک مدل مشخصی دارند. این مدل، افزایش عرضه در حوزه حمل و نقل عمومی و کاهش تقاضا در حوزه  حمل و نقل اختصاصی است.

عشقی تاکید کرد: معنی روشن این است که هزینه‌های حمل و نقل شخصی را به شدت بالا می‌برند. مدلی که امروز آزمون‌اش را در کشور های مختلف دنیا پس داده و از قضا مدل کارآمدی نیز است.

به گفته او در حال حاضر شهروندان آرم یک‌ساله ترافیک را از شهرداری خریداری می‌کنند و با آن هر زمانی که خواستند در محدوده مرکزی شهر وارد می‌شوند. این مدل منسوخ شده است.

عشقی اضافه کرد: در مدل پیشرفته، شما می‌توانید در منطقه ی مرکزی شهر باشید ولی متناسب با ساعت و میزان حضور هزینه‌هایی را تقبل کنید. مثلا اگر در ساعت اوج  وارد شبکه ی بزرگ راهی تهران شوید باید هزینه گزافی بپردازید.

وی بیان کرد: با این اقدام تقاضا برای حضور وسایل شخصی از ساعت اوج به ساعت های غیر اوج انتقال داده می‌شود و به موازات آن حمل و نقل عمومی توسعه داده و اتوبوس و مترو به سهولت در اختیار شهروندان قرار گرفته می‌شود.

عشقی اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته درآمدهای ناشی از افزایش هزینه حمل و نقل شخصی به توسعه شبکه حمل و نقل عمومی شهری اختصاص داده می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه طبقه متوسط شهری، تقاضا برای حمل و نقل عمومی را ایجاد می‌کند، اضافه کرد:  طبقه پایین به استفاده از حمل و نقل عمومی مجبور است، طبقه بالا هم که قطعا از خودرو شخصی خود استفاده می‌کند، طبقه‌ نقش‌آفرین در حمل و نقل شهری، طبقه متوسط است.

عشقی اضافه کرد: کسی نمی‌گوید شهروندان به مرکز شهر نیایند ولی اگر آمدند آرمی را پشت شیشه می‌چسبانند که باید روزی سه دفعه شارژ شود و اگر نشود به‌وسیله دوربین ثبت و جریمه خواهند شد. در حال حاضر بستر لازم برای ایجاد چنین مقرراتی در تهران فراهم است.

این کارشناس شهری در پایان گفت: قالیباف اتوبان ایجاد می‌کرد. وقتی شما اتوبان ایجاد می‌کنید ظاهر قشنگی دارد و نشان توسعه است ولی با ایجاد اتوبان تقاضا ایجاد می‌شود.بنابراین اگر دکتر قالیباف همه تهران را اتوبان کند و اقای دکتر نجفی همه ی اتوبان‌ها را دو طبقه، باز هم پر از خودرو می‌شوند، چون این ماهیت کشورهای در حال توسعه است که در هر خانه چند ماشین وجود دارد.