۰ نفر

راه نجات ترافیک غرب تهران و استان البرز

۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۰۴
کد خبر: 211123
راه نجات ترافیک غرب تهران و استان البرز

پروژه آزادراه شهدای البرز (ادامه بزرگراه همت) از سال 89 به دلیل ضرورتی که وزارت راه و شهرسازی برای کاهش بار ترافیکی آزادراه تهران - کرج پیش بینی کرد؛ مطابق مصوبه کارگروه ستادی ماده 32 قانون برنامه چهارم توسعه به اجراگذاشته شد.

طول این پروژه 14.5 کیلومتر است که از انتهای حوزه استحفاظی منطقه 22 شهرداری تهران آغاز شده و با عبور از محدوده استان البرز در جاده کرج - چالوس به منطقه خط 4 حصار رسیده و در ادامه نیز به پروژه کنارگذر شمالی کرج متصل می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شاخص ترین هدف این طرح را می توان تکمیل کریدور بین المللی شرق به غرب و روان سازی و کاهش ترافیک محور تهران - کرج دانست، این پروژه همچنین با کاهش بار ترافیکی محور درون شهری کرج با اتصال به محور جدید جاده کرج - چالوس و کلاک در 2 مسیر رفت و برگشت همراه خواهد بود.

در ابتدا هزینه لازم برای این طرح 152 میلیارد تومان برآورد شده بود ولی تاکنون با پیش بینی های صورت گرفته بیش از 400 میلیارد تومان هزینه تمام شده است و اکنون در مجموع 63 درصد پروژه همت پیشرفت فیزیکی داشته و قطعه اول نیز با حدود 5 کیلومتر طول با 95 درصد پیشرفت زیر بار ترافیک است.

در قطعه 2 نیز به طول 5.1 کیلومتر عملیات خاکی تقریبا تمام شده و با 14 ابنیه در مسیر تا حدود 92 درصد پیشرفت داشته و قطعه 3 نیز بیشترین حجم باقی مانده با حدود 70 درصد بوده و 2 تونل در مسیر دارد؛ هد تونل تا بخش زیادی انجام شده و پیش بینی می شود در حدود 2 هفته آینده به پایان برسد، هر طرف تونل 525 متر است همچنین 9 ابنیه فنی نیز در قطعه سوم داشتیم.

انتهای قطعه 3 محدوده خط 4 حصار با یک دستگاه تقاطع غیر همسطح به بزرگراه شمالی متصل می شود ادامه می دهد: در ابتدا قرارداد تحویل پروژه بزرگراه همت 30 ماهه بوده تاریخ تحویل در قرارداد پیمانکار 20 آذرماه سال 92 بوده ولی به دلیل برخی تنگناهای مالی و بخشی از مشکلات کارفرما و پیمانکار به تعویق افتاد.

استاندار البرز درباره این پروژه گفت: برای تکمیل ادامه بزرگراه همت در سفر رئیس جمهوری به استان البرز بودجه اختصاص یافت.

سید حمید طهائی اضافه کرد: قرار است این بزرگراه تا تونل بیلقان آماده شود و ادامه آن نیز در قالب کنارگذر شمالی کرج به همت شهرداری و کمکی که دولت دراین زمینه کرد، به نتیجه خواهد رسید.

استاندار البرز گفت: باید منابع مالی برای حاشیه این جاده که بخشی از آن بام کرج است، در نظر گرفت.

**اعمال تغییر مسیر اولیه پروژه با بررسی های کارشناسی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز نیز با بیان اینکه در طراحی اولیه این پروژه مقرر بود که به میدان امام حسین (ع) شهر کرج متصل شود، گفت: با بررسی های فنی و کارشناسی صورت گرفته و صلاحدید مجموعه مدیران استانی پیش بینی شد که اتصال این پروژه به میدان امام حسین (ع)به دلیل شرایط ترافیکی در زون های شهری چندان اثر بخش نخواهد بود، از این رو موضوع از طریق کشوری و ملی پیگیری شد تا مسیر به سمت جاده چالوس تغییر کند.

خسرو ارتقائی با اشاره به اینکه کاهش مصرف سوخت و تقلیل زمان سفر، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای از جمله مزیت های این مسیر است، اظهار داشت: در تمامی طرح های بزرگ، در ابتدا یک پلان اولیه طراحی می شود و زمانی که مطالعات فاز صفر طرح صورت می گیرد، پیمانکاران متقاضی مختلفی در مناقصه حضور پیدا می کنند.

وی ادامه داد: در روند انعقاد قرارداد پروژه همت شاهد جهش ترافیکی و رشد روز افزون ترددها بودیم و در زمینه فنی مطالعات اولیه پیش بینی این موضوع نشده بود ولی به مرور با ارزیابی دقیق مشخص شد که طرح با موانعی مواجه است بنابراین نقاط ضعف آن با تغییر مسیر برطرف شد.

ارتقائی به معارضان متعدد در طول مسیر شامل املاک شخصی و دولتی، تاسیسات زیربنایی، دکل های برق و پادگان های نظامی اشاره کرد و اظهار داشت: با اهتمام ویژه ای که از سوی مسئولان استانی در رفع این تعارضات وجود داشت مشکلات تا حدود زیادی رفع شده است.

**شهرک المهدی با 70 ملک در انتظار تعیین تکلیف مسئولان

اکنون شاخص ترین معارضان این پروژه با حدود 70 ملک در شهرک المهدی است که طول 500 متر از طرح از آن عبور می کند، ارزیابی های کارشناسی برای تملک این شهرک صورت گرفته و پیگیری های مستمری انجام شده و با مساعدت های استان و دستور مقام قضایی برای اعمال ماده 9 این امر در حال انجام است وارزیابی کارشناسی برای تعیین رقم آنها صورت گرفته است.

وی اضافه می کند: ردیفی در معاونت آزادراه ها و وزارت راه و شهرسازی به این موضوع اختصاص یافته که این وجه در حساب معارضان کارسازی شود، البته برخی از این املاک قولنامه ای هستند و عمده مشکلات در این زمینه است.

استانداری ومجموعه دادستانی اعلام می کنند که برآورد صحیحی صورت می گیرد و مبلغ در وجه دادگستری واریز می شود و کسانی که املاک آنها تعارض داشته با قوه قضائیه مواجه هستند.

**صرف 400 میلیارد تومان اعتبار

معاون استاندار البرز افزود: راهکارهای دیگری نیز برای تملک ها در نظر گرفته شده که موضوع واگذاری و تهاتر زمین است که باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نداشتن مشکلات و موانع اعمال می شود.

وی خاطرنشان می کند: تنگناهای مالی و موانعی که در این رابطه وجود دارد در روند پیشبرد امور اختلال ایجاد می کند چراکه هزینه تملک ها قابل توجه است و در این رابطه موضوع اوراق مشارکت مقرر شده که در موضوع اجرایی مورد استفاده قرار گیرد.

**پیشرفت 63 درصدی همت

ارتقایی گفت: در ابتدا هزینه لازم برای این طرح 152 میلیارد تومان بوده ولی تاکنون با پیش بینی های صورت گرفته بیش از 400 میلیارد تومان هزینه تمام شده است و اکنون در مجموع 63 درصد پروژه همت پیشرفت فیزیکی داشته و قطعه اول نیز با حدود 5 کیلومتر طول با 95 درصد پیشرفت زیر بار ترافیک است.

وی می افزاید: در قطعه 2 نیز به طول 5.1 کیلومتر عملیات خاکی تقریبا تمام شده و با 14 ابنیه در مسیر تا حدود 92 درصد پیشرفت داشته و قطعه 3 نیز بیشترین حجم باقی مانده با حدود 70 درصد بوده و 2 تونل در مسیر دارد؛ هد تونل تا بخش زیادی انجام شده و پیش بینی می شود در حدود 2 هفته آینده به پایان برسد، هر طرف تونل 525 متر است همچنین 9 ابنیه فنی نیز در قطعه سوم داشتیم.

انتهای قطعه 3 محدوده خط 4 حصار با یک دستگاه تقاطع غیر همسطح به بزرگراه شمالی متصل می شود ادامه می دهد: در ابتدا قرارداد تحویل پروژه بزرگراه همت 30 ماهه بوده تاریخ تحویل در قرارداد پیمانکار 20 آذرماه سال 92 بوده ولی به دلیل برخی تنگناهای مالی و بخشی از مشکلات کارفرما و پیمانکار به تعویق افتاد.

** بزرگراه شمالی با تغییرات جزئی در مسیر همراه خواهد بود

وی خاطرنشان کرد: در خصوص بزرگراه شمالی برخلاف ادعای شهردار کرج تغییر مسیر نخواهد داشت، در ابتدا پلات اولیه در پروژه در نظر گرفته می شود چراکه در موعد اولیه نمی توانستند ارزیابی دقیق را انجام دهند در بررسی و بازبینی های صورت گرفته در تغییر اندازه دهانه ها سوء تعبیر شده است و در کل با نگاه کارشناسی و دقیق این تغییر به صورت محسوس ایجاد نخواهد شد.

ارتقائی افزود: بزرگراه شمالی جزو طرح های مصوبی است که در طرح جامع حمل و نقل شهری کرج پیش بینی شده بود و مصوب شورای عالی کشور رادارد و علت اتصال به بزرگراه همت طی بررسی های شورای عالی فنی بوده و حجم قابل ملاحظه ای استقبال سفر به جاده چالوس داریم که این طرح باعث می شود این سفرهای تسهیل شود از این رو فاز هایی از بزرگراه شمالی همزمان با همت به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: اگر اعتبار کافی در موعد مقرر برای ادامه پیشرفت بزرگراه همت برسد در حدود یکسال ماه به بهره برداری می رسد، رفع معارضان و تامین اعتبار طرح اگر صورت گیرد طبق پیش بینی قطعه سوم حدود 180 میلیارد تومان هزینه نیاز است.

** سهم دولت از همت به 70 درصد رسید

ارتقائی با بیان اینکه در قرارداد پروژه همت بازنگری شده وسهم دولت از 50 درصد به 70 درصد رسیده است، گفت: 3 نقطه برای شاخه جنوبی در نظر گرفته شده که میان گذر جنوبی، کمربند جنوبی و شاخه جنوبی همت در مرحله مطالعات فاز ها قرار دارد و راه و شهرسازی نیز یک مطالعه اولیه در این خصوص انجام داده و مزیت های آن در مسیر های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است ولی تصمیم قطعی در این رابطه گرفته نشده است.

وی این پروژه را جزو معدود طرح های دارای اهمیت از بعد استانی و ملی دانسته و افزود: نگاه دغدغه مندی در این رابطه وجود دارد و مذاکرات گسترده ای برای رفع موانع طرح وجود دارد، بنابراین از متولیان امر به خصوص وزارت راه و شهرسازی انتظار می رود که پیگیری های بیشتر روند سریع تری را دنبال کنند.

** 350 موقعیت اشتغال در روند پیشرفت همت

علی خدیر کارشناس این پروژه نیز گفت: معضلاتی که پیمانکار و سرمایه گذار با آن مواجه هستند باید در اسرع وقت حل شود تا روند عادی پروژه طی گردد چراکه تاکنون موانع بزرگی سر راه قرار داشت و گاهی برای صدور یک مجوز فرآیندهای طولانی طی می شد که با ورود استانداری حل شد ولی باید برای تامین اعتبار این روند سرعت پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در پروژه همت حدود 350 نفر مشغول به کار هستند و در هر مقطع افراد جدیدی نیز وارد عمل می شوند وی در پایان گفت : یکی از دلایل به تعویق افتادن طرح، واریانت جدید در قطعه 3 بود که ابلاغ و تایید نقشه آن 8 ماه طول کشید و به حجم خاکبرداری حدود 6 میلیون متر مکعب اضافه شد و به طول تونل مسیری اضافه گردیده خاطر نشان کرد در طراحی اولیه موضوع بزرگراه شمالی در میان نبوده واگر حسن نظر شهرداری برای اجرا این پروژه شمالی وجود نداشت طبعاَ از مزیت های پروژه کاسته می شد.