۰ نفر

هزینه ۶۰۰هزار میلیارد ریالی در شهرداری‌ها

شوراها در انتخاب شهردار وارد مسائل حاشیه‌‎ای نشوند/ تغییر حدود ۵۰درصد شهرداران در دوره چهارم شورای شهر

۶ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۱۱
کد خبر: 208440
شوراها در انتخاب شهردار وارد مسائل حاشیه‌‎ای نشوند/ تغییر حدود ۵۰درصد شهرداران در دوره چهارم شورای شهر

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به بی ثباتی مدیریتی در حوزه شهری در دوره گذشته شوراها، گفت: 40 تا 50 درصد شهرداران در زمان شوراهای چهارم شهرها با رای عدم اعتماد تغییر کرده اند.

هوشنگ خندان دل شامگاه پنجشنبه در گردهمایی اعضای پنجمین دوره شورای شهر مراکز شهرستان ها، مهمترین وظیفه شوراها در آغاز فعالیت را انتخاب شهردار دانست و گفت: متاسفانه در دوره چهارم شوراها با تغییرات قابل توجه شهرداران مواجه بودیم به طوری که بیش از 42 درصد شهرداران منتخب تغییر یافتند که این آمار در شهرهای بزرگ (شهرهای بیش از 200 هزار نفر جمعیت) به بیش از 50 درصد رسید. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی دلیل تغییر شهرداران را رای عدم اعتماد شورا و یا دلایلی مشابه عنوان کرد و افزود: هر اختلاف نظر جزئی نباید منجر به تغییر شهردار شود زیرا برکناری هر شهردار باعث تاخیر در امور شهر می شود.

خندان دل بر انتخاب افراد آشنا و با تجربه در حوزه مدیریت شهری به عنوان شهردار تاکید کرد و گفت: شوراها در انتخاب شهردار نباید وارد مسائل حاشیه ای شوند و افرادی خارج از این حوزه را برگزینند.

*هزینه کرد 600 هزار میلیارد در شهرداری ها

خندان دل با اشاره به گردش مالی بالا در حوزه مدیریت شهری افزود: گردش مالی در این حوزه در کشور پارسال در حدود 600 هزار میلیارد ریال و در خوزستان 17 هزار میلیارد ریال بوده است که این آمار نشان می دهد که دقت و یا بی توجهی در هزینه کرد این اعتبار چه تبعاتی می تواند داشته باشد.

به گفته وی، بی دقتی در هزینه کرد این اعتبارات پیامدهای وخیمی به دنبال دارد.

وی با اشاره به مسائلی که برای شوراها در طول خدمت آنها مشکل ساز می شود اظهار کرد: یکی از این چالش ها تورم نیرو در شهرداری ها بوده به طوری که ناکارآمدی سیستم را به همراه داشته و سلب اعتماد عمومی را در پی داشته است.

خندان دل تصریح کرد: بر اساس بررسی ها در هر پست 3 تا پنج نفر نیرو در شهرداری ها به کار گرفته شده که این مساله باعث هدررفت بخش قابل توجهی از منابع اعتباری برای پرداخت حقوق و در نتیجه کاهش خدمات به شهروندان و فساد در سیستم شده است.

وی اعضای شورای شهر را از مداخله در امور اجرایی شهرداری ها برحذر داشت و گفت: به موجب قانون اعضای شوراها برای تدوین و نظارت بر نامه های شهرداری انتخاب می شوند و نمی توانند در حوزه های اجرایی اعم از عزل و نصب ها، عقد قرارداد، انتخاب پیمانکار و نوع اجرای طرح ها دخالتی داشته باشند زیرا این اقدامات منجر به آسیب به نظام شورایی و مانع ارتقای آن می شود.

خندان دل تاکید کرد: مداخله در حوزه اجرایی یکی از تهدیدات است به طوری که در سال های قبل مشکلات زیادی به وجود آورده و حتی باعث انحلال شوراها شده است.

وی اظهار کرد: شهروندان و افکار عمومی تمایل زیادی دارند که منابع اعتباری شهرداری ها در راستای خدمت به مردم و به صورت صحیح و شفاف هزینه شود.

خندان دل با اشاره به اینکه برخلاف دستگاه های اجرایی، هزینه های شهرداری ها توسط شورای شهر نظارت و رسیدگی می شود گفت: در قانون پیش بینی شده است که شوراها با انتخاب حسابرس های معتمد صورتحساب های شهرداری را رسیدگی کنند این در حالیست که هم اکنون با شهرهایی مواجه هستیم که صورت های مالی آنها چندین سال است که به تصویب شورای شهر نرسیده، به این معنی که منابع مالی زیادی به نام مردم شهر اخذ شده اما شورای شهر به عنوان نهاد ناظر به وظیفه خود عمل نکرده است.

*دفن غیربهداشتی روزانه 37 هزار تن زباله

معاون وزیر کشور همچنین با بیان اینکه شهرهای کشور با چالش های جدی مواجه هستند گفت: پسماند یکی از مشکلات است به طوری که روزانه بیش از 50 هزار تن زباله در شهرهای کشور تولید می شود که تنها در حدود یک چهارم آن به صورت بهداشتی دفن و یا کنترل شده و مابقی در شرایط نگران کننده دفع می شود.

وی با اشاره به آثار بلندمدت دفع غیربهداشتی زباله ها تصریح کرد: شیرابه تولیدی این زباله ها باعث آلوده شدن آب و خاک شده و فضایی که این زباله ها اشغال می کند نیز بر سلامت و بهداشت مردم تاثیر منفی گذاشته است.

خندان دل حمل و نقل عمومی را نیز از مسائل مهم شهرها به ویژه در شهرهای بزرگ دانست و اظهار کرد: بی توجهی به این مساله نه تنها موجب اتلاف وقت مردم می شود بلکه آلودگی هوا و آلودگی صوتی را نیز به دنبال دارد.

وی با تاکید بر افزایش ضریب ایمنی در شهرها گفت: موضوعات مهمی چون افزایش تاب آوری شهر در زمینه حریق و سیل و زلزله نیز باید مد نظر شوراهای آینده قرار بگیرد.

*آرمان شهر امید و نشاط

خندان دل اظهار کرد: گزارش مقایسه ای از دوره قبل شوراها نشان می دهد که در این دوره به نسل جوان و تحصیلکرده توجه بیشتری شده است.

وی مشکلات شهرداری ها به عنوان نهاد زیرنظر شوراها را یادآور شد و اظهار کرد: شهرداری ها اگر خوب کار کنند می توانند بیشترین امیدواری و نشاط را برای شهر به ارمغان بیاورند و این را می توان مهمترین ماموریت شهرداری ها دانست.

خندان دل شهروندان را مهمترین سرمایه اجتماعی حوزه مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: این سرمایه که با هیچ چیز قابل معاوضه نیست، به سرعت می تواند تحت تاثیر قرار گیرد به طوری که ثابت شده هر گاه اعتماد عمومی جلب شده در اجرای طرح ها موفق شده ایم، در غیراینصورت طرح ها موفقیت آمیز نخواهد بود.

وی با تاکید بر انجام امور شهر بر اساس طرح و برنامه افزود: موفقیت یک شهر در گرو تعریف چشم انداز و افق بلندمدت و استفاده از مشاوران ذیصلاح و معتمدان است.

بر اساس این گزارش، خندان دل معاون وزیر کشور در سفری یک روزه به خوزستان از زیرساخت های استان در مرزهای شلمچه و چذابه و میزان آمادگی آنها برای پذیرایی از زائران اربعین بازدید کرد. وی همچنین در نشست زیرساخت اربعین در استانداری خوزستان حضور یافت.

خوزستان دارای 76 شهر است و 422 نفر عضو پنجمین دوره شورای شهر در این استان هستند. در این نشست 170 نفر عضو شوراهای شهر مراکز شهرستان ها حضور یافتند.