۰ نفر

عضو اصولگرای شورای شهر چهارم در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

"ابهامی در رابطه با املاک نجومی وجود ندارد"/ چرا از شهردار توضیح بخواهیم؟!

۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۱۲
کد خبر: 200384
"ابهامی در رابطه با املاک نجومی وجود ندارد"/ چرا از شهردار توضیح بخواهیم؟!

روزهای آخر اسفند ماه بود که نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را رد کنند.

اقتصاد آنلاین - معصومه حاجی ابوالحسن؛ نمایندگان در جلسه علنی 24 اسفند با رد گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه‌های مشارکت به اشخاص حقیقی و حقوقی با 132 رأی موافق، 90 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس موافقت کردند.

رسانه ها رد این طرح را عیدی مجلس به محمدباقر قالیباف تعبیر کردند. همزمان هم ایده حضور شهردار تهران در انتخابات ریاست جمهوری قوت می گرفت و به نظر می رسید او بنا دارد با عبور از این پرونده چالشی به شیوه ای دیگر در انتخابات حاضر شود.

با این حال رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس مخالفانی داشت؛ مخالفانی که از لابی جدی شهرداری تهران با برخی نمایندگان خبر دادند. به عنوان مثال رحمت الله حافظی، عضو شورای شهر چهارم در اینباره گفت که دیده‌بان شفافیت که متعلق به توکلی است صراحتا اعلام کرده که در مساله واگذاری املاک تخلف صورت گرفته اما وقتی این موضوع در مجلس گشوده می‌شود با لابی‌های جدی مواجه می‌شویم و جای تاسف دارد که مجلس نیز در بررسی این موضوع تعلل کرده است.

همچنین محمود صادقی، طراح طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دفاع از آن و در همان جلسه گفت که نحوه واگذاری املاک، تغییر کاربری ها و اجرای پروژه‌های مشارکتی تهران دارای ابهام است.

اما آیا طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به معنی زیر سوال بردن عملکرد شهرداری است یا بخشی از فرآیند رسیدگی به عملکرد دستگاه ها است؟ در همین رابطه با ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر چهارم گفت و گو کردیم.

او در پاسخ به این سوال گفت که مجلس به عنوان بالاترین رده نظارتی کشور می تواند به همه موضوعات ورود پیدا کند و نظارت داشته باشد اما اینکه نمایندگان تصمیم گرفتند طرح تحقیق و تفحص را رد کنند قطعا به این نتیجه رسیدند که یا اتفاقی مشابه آنچه گزارش شده نیافتاده است یا اینکه متوجه شدند اتفاقی که افتاده در مقیاسی نیست که لزوم پیگیری احساس شود. پیگیری این مسئله را از اختیارات شورای شهر دانستند و به شورا واگذار کردند.

این در حالی است که پیگیری و تحقیق و تفحص از شهرداری تهران هم از سوی شورای چهارم نیمه کاره رها شده و در دستور کار نمایندگان مردم در این شورا نیست.

قناعتی در پاسخ به این سوال که تحقیق در شورا در چه مرحله ای است و چگونه به آن رسیدگی می شود، افزود: دو گروهی که تشکیل شده از جمله کمیته ای مربوط به مباحث حقوقی و همچنین کمیته مربوط به رسیدگی هم در جریان تحقیق و تفحص است. بعضی ها می گویند با نمایندگان مجلس بداخلاقی شده است. کلمه خوبی نیست که باب شده و توهین به شعور نمایندگان مجلس است. آنها وکیل مردم هستند و قطعا مصالح مردم را به منافع شخصی خود ترجیح نمی دهند.

او در جواب به اینکه شورای شهر برای رسیدگی به این پرونده چه اقداماتی برای شفاف سازی عملکرد شهرداری انجام داده است، اضافه کرد: شورای شهر هیچ محدودیتی برای شفاف سازی شهرداری ندارد. ما طی چهار سال گذشته تذکراتی را مطرح کرده ایم و بسیاری تذکرات نه تنها شفاهی که کتبی داده اند. قانونگذار اختیار داده که نمایندگان شورا بتوانند تذاکراتی در رابطه با تحقیق و تفحص به شهردار ارائه کند و اگر شهردار رسیدگی نکرد طرح سوال و استیضاح را مطرح کند. قانون شفاف همه فرایند را مشخص کرده است این وظیه نماینده مردم است که از ظرفیتی که قانونگذار مشخص کرده و وکالتی که از طرف مردم گرفته به وظیفه خود عمل کند.

او در جواب به این سوال که آیا مورد مبهمی در عملکرد شهرداری دیده نشده که بخواهید از شهردار سوال کنید، نیز به صورت خلاصه و بدون طرح جزییاتی گفت: در ساخت و سازها مواردی مشاهده شد و برای طرح سوال شهردار به صحن شورا آمد. بحث اسپیناس و علاالدین را پیگیری کردیم و تا جایی که لازم بود مطلع شویم اطلاعاتی در اختیار ما قرار گرفت.

این عضو اصولگرای شورای شهر چهارم همچنین در پاسخ به پیگیری خبرنگار اقتصاد آنلاین در رابطه با املاک نجومی و بررسی این پرونده در شورای شهر، گفت: ما این ابهامات را در قالب درخواست از نماینده شهردار یا معاون در کمیسیون های مرتبط شنیده ایم. بعضی ها قانع کننده بود و برخی دیگر قانع کننده نبود. اما ضرورتی به طرح سوال نبود چون برخی ها پذیرفتند که اشتباه عمل شده و اصلاح شد.

این در حالی است که در رابطه با پرونده املاک نجومی، واگذاری چند هزار میلیاردی املاک به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر تهران افشا شد.