۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

توضیحات معاون قالیباف در خصوص ساماندهی نیروهای شهرداری/ شهرداری در پاسخ به سوالات سازمان بازرسی تاخیر داشت

۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴
کد خبر: 199377
توضیحات معاون قالیباف در خصوص ساماندهی نیروهای شهرداری/ شهرداری در پاسخ به سوالات سازمان بازرسی تاخیر داشت

معاون منابع انسانی شهرداری در صحن علنی شورای شهر در خصوص ساماندهی نیروهای شهرداری تهران توضیحاتی را ارائه داد.

اقتصاد آنلاین- معصومه حاجی ابوالحسن؛ سید جعفر تشکری هاشمی تاکید کرد که علت انتشار گزارش منتقدانه سازمان بازرسی به عملکرد شهرداری تهران تاخیر شهرداری در پاسخ به سوالات سازمان بازرسی بوده و هیچ ایرادی به عملکرد شهرداری در حوزه استخدام نیروهای انسانی وارد نیست.

او در این جلسه با اشاره به ماده ۱۱۷ برنامه پنج ساله دوم گفت:‌«کاهش سالانه ۴ درصد از نیروی غیرکاشناسی و ارتقای نقش بانوان در مدیریت شهرداری از اقداماتی است که در حوزه معاونت منابع انسانی انجام شده است. هدف گذاری اساسی ما ساماندهی و ارتقای امنیت شغلی کارکنان شهرداری تهران به عنوان اولین گام بوده است.»

معاون منابع انسانی شهرداری تهران از افزایش ۲ درصدی پرسنل شهرداری در طول ۱۲ سال گذشته خبر داد و گفت: «در سال ۸۴ یعنی زمان شروع مدیریت آقای قالیباف در شهرداری تهران تعداد پرسنل از حدود ۵۴ هزار نفر به حدود ۵۵ هزار نفر در ابتدای سال ۹۶ افزایش داشته است. یعنی تنها دو درصد به تعدا پرسنل قراردادی و رسمی شهرداری اضافه شده است.»

هاشمی تشکری اضافه کرد:‌«سهم بانوان در شهرداری تهران از حدود ۱۱ درصد به حدود ۱۷ درصد افزایش داشته است. یعنی حدود ۶ درصد سهم بانوان افزایش داشته است.»

او با تاکید بر اینکه حدود ۶هزار پست خالی در شهرداری تهران داریم بیان داشت: «از سوی سازمان بازرسی؛ نظام استخدامی شهرداری تهران مورد ایراد قرار داشت و موظف شدیم وضعیت استخدامی کارکنان را ساماندهی کنیم.»

هاشمی تشکری اضافه کرد: «بر این اساس مجوز تعییر وضعیت ۵ هزار کارکنان شهرداری از قراردادی به استخدامی کسب شد. اما با توجه به اعتراض وزارت کشور روند استخدام متوقف شد. جلسات کارشناسی متعدد با سازمان اداری و استخدامی برگزار شد. و نظر نهایی این سازمان این بود که اجازه تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری را با اصلاحاتی در دستورالعمل صادر کردند.»

معاون منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه قرار بود در نوبت اول آزمون استخدامی ۳ هزار نفر و در نوبت دوم ۲ هزار نفر تغییر وضعیت داشته باشند؛ بیان داشت: «این آزمون از طریق سازمان سنجش برگزار شد و دو عضو شورا آقای اقبال شاکری و آقای کاشانی در زمان برگزاری آزمون حضور داشتند.»

تشکری هاشمی تاکید کرد: «۳۱درصد افرادی که تغییر وضعیت داشتند بانوان بودند.»

او درباره تجمیع و سازماندهی نیروهای قراردادی شرکت های تامین نیروهای انسانی در قالب پیمانکاری هادیان شهر توضیح داد:‌ «پیش از این از طریق مناقصه شرکت های متعددی تامین نیروی انسانی شهرداری را انجام می دادند. شهرداری تهران برای ساماندهی این نیروهای قراردادی و به دلیل مشکلاتی که برای پرداخت حق و حقوق این نیروها وجود داشت؛ برای تغییر قرارداد هفت هزار نیرو به هادیان شهر اقدام کرد. در حال حاضر قرار داد  ۹۷ درصد نیروهای قراردادی شرکتی در هادیان شهر تجمیع شده است.»

تشکری هاشمی در ادامه با اشاره به استخدام های مترو گفت:‌ «شبهاتی درباره استخدام ها در مترو وجود دارد. ما آماده پاسخگویی به آنچه در فضای مجازی با بی انصافی بیان شده است هستیم. متاسفانه گفتند بی سوادها را در مترو استخدام کرده اند در حالی که در حق این عزیزان ظلم شده است.»

تشکری هاشمی درباره اقدامات انجام شده در شرکت مترو توضیح داد:‌ «شرکت بهره برداری مترو کودکی بود که در سالهای ۸۶ تولد یافت و سیر بلوغی را در این سالها طی کرد. در این سالها مترو ۱۱۷ درصد تغییر در باره طول خطوط؛ تعداد ایستگاه و تعداد واگن داشته است.»

او گفت: «در زمان راه اندازی شرکت ما با مشکلات شدید نیروی انسانی مواجه بودیم. وقتی شروع کردیم در ابتدای سال ۸۶ حدود ۸۸ کیلومتر تونل مترو داشتیم با ۴۰ ایستگاه. اما در حال حاضر ۲۲۲ کیلومتر مترو در دست بهره برداری داریم ۸۰ کیلومتر ظرف هفته های آبنده افتتاح می شود. تعداد ایستگاه ها به ۱۱۴ ایستگاه رسیده است. تعداد واگن ها به ۱۳۲۹ واگن رسیده است.»

تشکری هاشمی اضافه کرد:‌«شما باید بپرسید چرا مترو را ساختید؟ به جای اینکه بگویید چرا در مترو استخدام انجام شد؟‌»

او با بیان اینکه  سال ۸۶ تعداد نیروها حدود ۳ هزار نیرو بود و در حال حاضر ۸۹۰۰ نیرو در مترو داریم؛ اظهار داشت:‌«ما نمی توانیم توسعه پیوسته داشته باشیم اما توسعه پیوسته نیروی انسانی را نداشته باشیم.»

در شرایطی که استخدام ها در سال ۹۵ اتفاق افتاده است او به حادثه ای که در سال ۹۱ پیش آمده اشاره کرد و گفت:‌«اتفاقی که در سال ۹۱ افتاد یعنی حادثه آبگرفتگی مترو سند افتخار پرسنل مترو است. ما ۴ دقیقه فرصت داشتیم تصمیم بگیریم. جهار قطار با مسافرها یعنی ۶ هزار نفر می توانستند غرق شوند. اما پرسنل مترو این مسافرین را نجات دادند بدون حتی یک مصدوم.»

تشکری هاشمی سپس آماری درباره وضعیت تحصیلی استخدامی ها ارائه کرد و گفت:‌«در مترو ادعای اینکه ۵۰ درصد بی سواد هستند؛ توهین به ۸ هزار و ۹۰۰ پرسنل مترو است.»

او مقایسه ای بین پرسنل متروی تهران با تعداد پرسنل متروی شهرهای مسکو آتن هنگ کنک داشت و گفت:‌«ما تکنولوژی چینی کار می کنیم نه تکنولوژی اروپا. قطار بدون راهبر نداریم و با این حال به ازای هر کیلومتر مترو تنها ۴۱ نیرو داریم در حالی که در مسکو این عدد ۱۲۸ نفر و در آتن این تعداد ۱۰۶ نفر است.»

او با اشاره به نامه ای که وزارت اطلاعات در سال ۹۱ برای مترو به صورت محرمانه ارسال کرده است گفت: «وزارت اطلاعات در سال ۹۱ وضعیت مترو را بررسی کرده و اعلام کرده است به علت عدم اتخاذ تدابیر لازم با توجه به افزایش خطوط مترو و عدم آموزش و حذب راهبر به تعداد مورد نیاز شرکت همواره طی چند سال گذشته در کلیه خطوط با کمبود شدید راهبر مواجه است تا حدی که کمبود راهبر همه روزه به حضور بخش قابل توجهی از راهبریان در روزهای تعطیل هفتگی شان به عنوان اضافه کار تامین می شود.»

تشکری هاشمی با اشاره به نظارت سازمان بازرسی بر عملکرد شهرداری تهران اظهار داشت:‌«سازمان بازرسی کل کشور با حضور نمایندگانشان در مترو سوال و جواب هایی کرده بودند برخی از این سول ها در موعد مقرر پاسخ داده نشده بود به علت حجم بالای سوالات. زمانی که سازمان بازرسی گزارش را منتشر کرد برخی از پاسخ های ما در اختیار سازمان بازرسی قرار نگرفته بود. ما توضیح دادیم که علت باقی ماندن ابهامات ارائه ندادن به موقع پاسخ ها است. جلسه ای تشکیل شد و ۱۱ بند اول آن نامه که مهم ترین بندها است جلسه مجدد گذاشتیم و توضیحات ما پذیرفته شد. ابهامات سازمان بازرسی از جمله موضوع استخدام ها مرتفع شد.»