۰ نفر

رشد درآمدهای پایدار شهری طی ۱۰ سال گذشته

۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵
کد خبر: 161817
رشد درآمدهای پایدار شهری طی ۱۰ سال گذشته

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اعلام اینکه اجرای طرح بخشودگی جرایم دیرکرد عوارض شهری تا 30 آذرماه ادامه خواهد داشت، از بهبود عملکرد وصول درآمدهای پایدار شهری طی سال‌های84 تا 94 خبر داد و گفت: در سال 84 درآمدهای پایدار 214میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 94 به مبلغ 4هزار و36میلیارد تومان رسیده است.

 «ارائه تسهیلات تشویقی» یا «بخشودگی جرایم دیرکرد عوارض». این جملات را بارها و بارها بر سازه‌های شهری، اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو در پایتخت دیده‌ایم. موضوعی که طی سال‌های گذشته به چشم و نگاه تهرانی‌ها آشناست. در گذشته بسیاری از مردم از پرداخت عوارض و بهای خدمات شهری طفره می‌رفتند، اما در سال‌های اخیر مردم با بهره‌مندی از تسهیلات تشویقی و قسطی کردن پرداخت انواع عوارض و حتی بدهی‌های خود اعم از عوارض نوسازی، خودرو و همچنین جمع‌آوری پسماند دیگر مشکلی ندارند، به طریقی که به گفته مسوولان شهرداری تهران شاهد رشد درآمدهای ناشی عوارض نیز بوده‌ایم. «انواع مالیات‌های شهرداری و چگونگی پرداخت آنها» محور گفت‌وگو با قدرت گودرزی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران است.

 استفاده از تسهیلات تشویقی تا 30 آذرماه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، گودرزی با بیان اینکه شهروندان و مودیان تهرانی فقط تا 30 آذرماه فرصت بهره‌مندی از تسهیلات تشویقی پرداخت جرایم دیرکرد عوارض نوسازی و اسناد نکول شده را دارند، گفت: مالکان یا مودیانی که دارای اسناد نکول شده (چک‌های برگشتی) تا پایان سال 94 نزد شهرداری تهران هستند، از تسهیلات تشویقی به میزان 20 تا 80درصد خسارت تاخیر تادیه بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به استناد مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر تهران گفت: چنانچه بدهکاران عوارض نوسازی در شهر تهران بدهی معوقه سال‌های گذشته خود را به صورت یکجا پرداخت کنند، نسبت به اعطای مزایا و تسهیلات تشویقی به میزان حداکثر70درصد جرایم دیرکرد به آنان اقدام می‌شود.

وی در خصوص زمان و نحوه اعطای این تسهیلات یادآور شد: مدت اجرای این مصوبه کمتر از 2 ماه دیگر است و تمدید نخواهد شد و این در حالی است که شهروندان تهرانی می‌توانند با مراجعه به پرتال اینترنتی شهرداری تهران به نشانی www. tehran. ir و پرتال اداره کل تشخیص و وصول درآمد به نشانی   http: //daramad. tehran. ir و همچنین با مراجعه به ادارات درآمد شهرداری‌های مناطق 22گانه یا نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک شهر، نسبت به پرداخت عوارض و جرایم آن  اقدام کنند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه این مصوبه شامل مودیانی است که تا پایان سال 94 نسبت به پرداخت عوارض اقدام نکرده‌اند، اذعان کرد: با ابلاغ این تسهیلات، امکان بهره‌مندی از 50 تا70درصد تسهیلات جرایم دیرکرد عوارض نوسازی فراهم شده است، ضمن اینکه مشمول شدن این تسهیلات فقط برای مودیانی است که تا تاریخ 30 آذرماه 95 عوارض سال جاری را نیز پرداخت کنند.

گودرزی با تاکید بر مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تسهیلات به اشخاص دارای اسناد نکول شده نزد شهرداری تهران تصریح کرد: چنانچه بدهکاران و مودیان شهرداری تهران، اسناد نکول شده (اعم از چک‌ها و اسناد برگشتی) خود که سر رسید آنها تا پایان سال 94 است را به‌طور نقدی و یکجا پرداخت کنند، بین 20 تا 80درصد خسارت تاخیر تادیه به آنان اقدام می‌شود.

 عوارض خدمات پسماند

وی در خصوص پرداخت به‌موقع عوارض و مزایای این نوع تسهیلات به پرداخت‌کنندگان گفت: به موجب قانون نوسازی و عمران شهری عوارض سالانه در ابتدای هر سال محقق می‌شود و بدهکار تا پایان سال فرصت پرداخت دارد. در صورت پرداخت به‌موقع جایزه خوش‌حسابی 10درصد به عوارض نوسازی، عوارض کسب و پیشه و عوارض تابلو تعلق می‌گیرد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در خصوص بدهکارانی که بهای خدمات مدیریت پسماند را پرداخت می‌کنند، افزود: این دسته از افراد نیز از مزایای جایزه خوش حسابی 1.5درصد هر ماه به عبارت دیگر 18درصد در سال بهره‌مند خواهند شد. از دست دادن جوایز خوش‌حسابی و همچنین اضافه شدن 9درصد جریمه دیرکرد سالانه به عوارض نوسازی که به صورت روزشمار محاسبه می‌شود، جریمه دیرکرد این بدهکاران است.

وی با بیان اینکه در صورت عدم پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند مبالغ سال‌های 93 و 94 به روز و در سال 95 محاسبه می‌شود، ادامه داد: در صورت عدم پرداخت عوارض تابلو نیز مبلغ سال 94 به‌روز و در سال 95 محاسبه خواهد شد.

 باتوجه به مکانیزه شدن قبوض عوارض شهرداری تهران از سال 85 و همچنین با توجه به اینکه تمام قبوض عوارض دارای شماره شناسه قبض و شناسه پرداخت هستند، قابل پرداخت از تمام طرق غیرحضوری نظیر دستگاه‌های خودپرداز، دستگاه‌های پایانه فروشگاهی، تلفن‌همراه، موبایل‌بانک‌ها یا سایت‌های پرداخت الکترونیک عوارض هستند.

وی با اشاره به اینکه بخش «پرداخت الکترونیک عوارض»  در پرتال شهرداری تهران امکان تقسیط عوارض در 5 قسط را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: شهروندان با مراجعه به این بخش می‌توانند از سوابق پرداخت عوارض سال‌های گذشته خود نیز مطلع شوند.

 پرداخت عوارض خودرو و موتورسیکلت

گودرزی با اشاره به ابلاغ پرداخت عوارض خودرو به صورت سالانه به شهرداری‌ها گفت: به استناد تبصره 6 ماده 42 از فصل نهم قانون مالیات بر ارزش افزوده، مبنای محاسبه مبلغ عوارض سالانه خودروهای سواری تولید داخل، قیمت فروش کارخانه و همچنین برای خودروهای وارداتی مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی تعیین شده است که همه ساله براساس آخرین مدل خودروها، ارزش خودروها توسط سازمان امور مالیاتی کشور به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود و بر اساس آن عوارض محاسبه و اخذ می‌شود.

وی با تاکید بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا بیان کرد: در صورتی که مالکان وسایل نقلیه (اعم از خودرو یا موتورسیکلت) فقط یک‌بار اطلاعات وسیله نقلیه خود از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک یا دفاتر پیشخوان دولت ثبت کنند در درخواست‌های بعدی با مراجعه به پرتال شهرداری تهران (www. tehran. ir) و وارد کردن مشخصات وسیله نقلیه خود اعم از شناسه خودرو (win) و شماره پلاک انتظامی و مشخصات مالکیت می‌توانند عوارض پرداختی و وضعیت بدهی وسیله نقلیه خود را مشاهده و نسبت به پرداخت و صدور مفاصاحساب وسیله نقلیه خود مبادرت کنند.

لازم به توضیح است در صورت عدم پرداخت عوارض خودرو در سال مربوطه، براساس بند الف تبصره 3 ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده عوارض مربوطه در سال بعد به ازای هر ماه تاخیر مشمول 2درصد جریمه دیرکرد می‌شود.

به گفته وی، مبنای دریافت عوارض موتورسیکلت در سال جاری مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران براساس نوع موتورسیکلت (حجم سیلندر) تغییر یافته و میزان عوارض مربوطه بین مبلغ 10هزار تومان و 40هزار تومان تعیین شده که از درگاه الکترونیکی (پرتال) شهرداری تهران قابل پرداخت است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه پرداخت عوارض خودرو و موتورسیکلت از طریق تلفن‌همراه در آینده میسر می‌شود، تصریح کرد: چنانچه شهروندی قادر به پرداخت عوارض خودرو از طریق اینترنت نباشد یا تمایل داشته باشد، خدمات خود را به شکل حضوری دریافت کند، دفاتر خدمات الکترونیک شهر و دفاتر منتخب پیشخوان خدمات دولت آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند.

 روند رو به رشد وصول عوارض

وی با اشاره به وضعیت وصول عوارض پایدار شهرداری تهران طی چند سال گذشته گفت: باتوجه به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه درآمدی، وصول عوارض پایدار در 10سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌یی داشته است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به عملکرد وصول درآمد پایدار طی سال های84 تا 94 افزود: در سال 84 درآمدهای پایدار 214میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 94 به مبلغ 4هزار و36 میلیارد تومان رسیده است.

گودرزی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران، مجوز پرداخت دیون دولت به شهرداری‌ها به وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر شده افزود: با وجود چاپ قبوض بدهی و ارسال آنها به تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها طی 3سال گذشته هیچ‌یک از سازمان‌ها نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام نکرده‌اند.