۰ نفر

حمایت چشم بسته برخی اعضای شورا از شهرداری

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۵۴
کد خبر: 144095
حمایت چشم بسته برخی اعضای شورا از شهرداری

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اعضای شورای شهر مجاز به دریافت پاداش و استفاده از تعاونی مسکن نیستند، گفت: اینکه ما چشم بسته و همه‌جانبه از مدیریت شهری به دلیل همسویی فکری حمایت کنیم، قابل قبول نیست.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، ولی‌الله شجاع‌پوریان در ارتباط با واگذاری ملک از سوی شهرداری تهران به برخی افراد خاص گفت: در پی انتشار اخباری در مورد تخلفات احتمالی در مورد واگذاری املاک شهرداری و ورود سازمان‌ها و دستگاه نظارتی از جمله سازمان بازرسی که از گذشته نیز مستقر بوده و بازرسی‌های ادواری از بخش‌های مختلف شهرداری داشته است و انتشار غیررسمی اسامی برخی افراد، دستگاه‌های نظارتی بیشتر نسبت به حوزه شهرداری تهران حساسیت پیدا کرده‌اند، از جمله مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تهران که طرح تحقیق و تفحص را تقدیم مجلس کردند، همچنین دستگاه قضایی  نیز به دادستان تهران دستور داده  که این موضوع را بررسی کند، اعضای شورای شهر نیز به ویژه فراکسیون اصلاح‌طلبان طرح یک فوریتی تحقیق و تفحص در زمینه چگونگی واگذاری املاک را تقدیم هیات رئیسه کردند.

وی ادامه داد: این طرح در جلسه روز یکشنبه در دستور جلسه قرار گرفت و بحث‌های زیادی بین اعضا در مورد آن در گرفت و در نهایت با توجه به اینکه اعضا دیگر نظر متفاوتی نسبت به ما اصلاح‌طلبان دارند، تغییری در عنوان آن صورت گرفت، زیرا آنها از واژه تحقیق و تفحص این عنوان طفره می‌رفتند و عنوان می‌کردند؛ بار سیاسی و حقوقی دارد و ممکن است؛ در آیین‌نامه‌های شورا در مورد آن چیزی نداشته باشیم، بنابراین یک فوریت این طرح با عنوان تحقیق و بررسی تصویب شد و با عنوان تحقیق و تفحص نیز یک فوریتش رای نیاورد و به شکل عادی به کمیسیون برای بررسی رفت.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: بنابراین براساس طرحی که اصولگرایان شورا آوردند؛ طرح تحقیق و بررسی مدنظر قرار گرفت و ورود اعضای شورای شهر به این شکل خواهد بود که یک طرح یک فوریتی و یک طرح عادی در این زمینه داشته باشند. ما اصلاح‌طلبان  که بحث تحقیق و تفحص را مطرح کردیم، تاکید داشتیم که در تحقیق و تفحص، سازوکار قانونی مشخص است، منطق خاص خود را دارد و سابقه طرح تحقیق و تفحص در ادوار شورا یعنی در دوره اول، دوم و سوم وجود دارد، استنباط ما این است که دوستان می‌خواستند؛ عنوان این طرح با کاری که مجلس انجام می‌دهد؛ یکسان نباشد.

وی با بیان اینکه طرح تحقیق و برررسی با طرح تحقیق وتفحص به لحاظ محتوایی چندان تفاوتی ندارد، اظهار کرد: البته واقعاً جای سوال وجود دارد، زیرا برخی عنوان می‌کنند؛ در آیین‌نامه‌های شورا چیزی به عنوان تحقیق و تفحص وجود ندارد، در حالی که در آیین‌نامه شورا که مصوب شورای اول است؛ این عنوان کامل آمده و هم سابقه اجرای آن در هر سه دوره شورا که در دو دوره آن نیز خود آقای چمران حضور داشته در بخش‌هایی از شهرداری وجود دارد؛ ما این را نیز به‌ آقای چمران گفتیم که در دوره دوم و سوم شما ریاست شورا را داشتید و تحقیق و تفحص انجام شد، چرا اکنون رویکرد متفاوتی دارید که ایشان جواب قانع‌کننده‌ای نداشتند.

شجاع‌پوریان در مورد این مسئله که آیا بررسی طرح کاهش اختیارات شهردار نیز مطرح شده است یا خیر گفت: نه، در این زمینه صحبتی وجود ندارد. تعداد اصلاح‌طلبان شورای شهر برای اینکه به تنهایی بتوانند؛ طرحی را تصویب کنند، کافی نیست و شاید حداکثر 13 نفر باشند، اکنون رویکرد حمایتی از شهردار در زمینه‌های مختلف بین گروهی از اعضای شورای شهر وجود دارد که تاوانش را نیز این دوستان ما نزد افکار عمومی می‌پردازند، زیرا بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی، بررسی و شفاف‌سازی مطالبه عمومی است و رهبر انقلاب نیز بر آن تاکید دارد که در این بحث‌ها نباید مماشات شود.

وی ادامه داد: اینکه ما چشم بسته و همه‌جانبه از مدیریت شهری به دلیل همسویی فکری حمایت کنیم؛ قابل قبول نیست. در شرایط فعلی همبستگی آنها، همسویی و همگرایی‌شان برای حمایت از قالیباف بیشتر از گذشته شده است.

شجاع‌پوریان در واکنش به خبر واگذاری املاک شهرداری به برخی اعضای شورای شهر با اشاره به اینکه عضویت در شورای شهر شغل محسوب نمی‌شود، توضیح داد: در آیین‌نامه‌ها آمده که اعضای شورا فقط حق دریافت حق‌الجلسه دارند، این آیین‌نامه مصوبه هیات وزیران است و در شهرهای مختلف با توجه به جمعیت‌شان ساعت‌های حق‌الجلسه نیز احصا شده که به طور مثال حداکثر در تهران دریافت حق‌الجلسه برای 70 ساعت مجاز است؛ اما در مورد پاداش و تعاونی مسکن به عنوان دریافتی عضو شورای شهر چیزی نیامده است و طبیعتاً نباید اعضا قانونی از آنها برخوردار شوند.