۰ نفر

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ ایران:

بیشترین واردات چوب کشور از روسیه صورت می‌گیرد

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۱۳
کد خبر: 391732
بیشترین واردات چوب کشور از روسیه صورت می‌گیرد

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران با اشاره به راهکارهای تعدیل قیمت چوب و کاغذ گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارها این است که هزینه‌های بهای تمام شده را پایین آورد.

امیر مرادی، درگفت وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: برخی از کارخانجات چوب و کاغذ با نصف ظرفیت خود مشغول به کار بوده  و اگر ظرفیت تولید این کارخانه ها بالا رود، هزینه ها تعدیل شده و بهای تمام شده نیز کاهش می یاید.

به گفته وی، اگر بهای تمام شده کاهش یابد، قیمت محصول به طبع آن پایین می آید اما چون بحث عرضه و تقاضا درخصوص چوب وجود دارد، با توجه به محدودیت هایی که موجود است، مشکلات بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران تصریح کرد: صنعت چوب را با توجه به موضوع ممنوعیت برداشت چوب از جنگل باید از دو منظر نگاه کرد که  یکی واردات چوب و دیگری هم فرهنگ سازی درخصوص بازیافت بوده که تا کنون آمار بسیار پایینی از بازیافت زباله ها را داشتیم.

وی اضافه کرد: در زمینه بازیافت، جمع آوری از مبدا ضعیف انجام شده و ساز و کار و سیستمی برای استفاده بهینه از بازیافت وجود ندارد، به همین دلیل قسمت عمده ای از این بازیافت ها هدر می رود.

مرادی گفت: با توجه به طرح تنفس جنگل دو مقوله پیش می آید. مورد اول اینکه اجازه خارج و مصرف کردن چوب های شکسته ای که در جنگل موجود بوده داده شود و واردات چوب نیز تسهیل بشود، به این معنی که در بحث قرنطینه و آفات نباتی تمهیداتی اندیشیده شود تا چوب راحت تر وارد چرخه تولید شود.

 وی ادامه داد: از طرفی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به آمایش جغرافیایی می توان در نقاطی که رشد درختان بیشتر است از جمله گیلان و مازندران، کاشت درخت را نهادینه کرده و باغاتی که وجود دارد را احیا کرد.

مرادی با اشاره به این موضوع که فقط چند کارخانه در تولید کاغذ فعال هستند، گفت: کاغذ را به دو بخش کاغذ بسته بندی و تحریر می توان تقسیم کرد؛ کاغذ بسته بندی شرایط بهتری داشته و عرضه و تقاضا متناسب است اما ظرفیت خالی نیز وجود دارد.

او گفت: در زمینه کاغذ تحریر دو کارخانه تولیدی وجود دارد اما با ظرفیت کاملی مشغول به کار نیستند بنابراین اگر بخواهیم در کوتاه مدت به این کارخانه ها کمک کنیم باید با مصوبه ای واردات چوب را تسهیل کرد تا بتوانند توان تولیدی خود را به حداکثر برسانند.

وی تصریح کرد: برای مثال چوب و کاغذ مازندران با ظرفیت کاملی مشغول به کار نیست و سرمایه و تخصصی که در این شرکت وجود دارد، قطعا می تواند بخشی از مشکلات صنعت چوب و کاغذ را رفع کند.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران بر اختصاص دادن ارز دولتی به واردات مواد اولیه تاکید کرد و گفت: اگر این ارز را به وارد کردن مواد اولیه اختصاص بدهیم، ارزش افزوده در داخل کشور ایجاد شده و اشتغال کارگران تثبیت می شود و درنتیجه کارگران، تولیدکنندگان و دولت هم به لیل عوایدی که از مالیات به او می رسد، راضی خواهند بود.

وی گفت: اگر تسهیلاتی که بابت واردات کاغذ داده می شود به افرادی داده شود که اهلیت این کار را داشته، عضوی از این صنعت باشند و وجوهاتی که دریافت میکنند را به درستی در همین صنعت استفاده کنند طبعا این صنعت رشد خواهد کرد.

مرادی درخصوص واردات چوب  از کشورهای دیگر گفت: به دلیل نزدیکی با روسیه، بیشترین واردات از این کشور صورت می گیرد اما به دلیل مشکلاتی که منابع طبیعی و محیط زیست دارند بعید میدانم واردات به خوبی صورت گیرد.